Μπλόκο αγροτών Βιοκαρπέτ 1996: Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει "θεσμός" οι αγρότες να κάνουν μπλόκα και να κλείνουν την εθνική οδό προκειμένου να πετύχουν τις διεκδικήσεις τους. Πολύ μελάνι έχει χυθεί για τα αγροτικά μπλόκα και σε πολλά τηλεοπτικά πάνελ οι συζητήσεις και οι διαφωνίες κατέληξαν σε καυγάδες άνευ προηγουμένου. Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει και στην κοινωνία με τους υποστηρικτές της μιας και της άλλης άποψης να διχάζονται, για το αν δηλαδή πρέπει να κλείνουν οι δρόμοι ή όχι.

Η ιστορία του μπλόκου του 1996

Ήταν τότε που οι αγρότες της Θεσσαλίας παρέταξαν χιλιάδες τρακτέρ στον ιστορικό κόμβο της Βιοκαρπέτ με την μαζικότητα της εξέγερσης να πιάνει κυριολεκτικά στον ύπνο την κυβέρνηση Σημίτη και τον τότε υπουργό Γεωργίας Στέφανο Τζουμάκα. Οι Έλληνες αγρότες, συνηθισμένοι στη φιλοαγροτική πολιτική του Ανδρέα Παπανδρέου, δεν είχαν υποδεχτεί φιλικά την πολιτική περιορισμένης ευθύνης που όριζαν οι Βρυξέλλες από την αρχή μάλιστα της διακυβέρνησης Σημίτη. Αυτή ήταν και η αφορμή για την πρώτη μεγάλη αγροτική κινητοποίηση της μεταπολίτευσης. Για περίπου δυο μήνες (58 ημέρες) οι αγρότες του Θεσσαλικού κάμπου παρέταξαν χιλιάδες τρακτέρ κατά μήκος του εθνικού δρόμου κόβοντας την Ελλάδα κυριολεκτικά στα δύο (τότε ακόμα δεν ήταν αυτοκινητόδρομος διπλής κατεύθυνσης).

Η κινητοποίηση ήταν πρωτόγνωρη για την εποχή. Οι αγρότες για πρώτη φορά έδειχναν να αντιμετωπίζουν σοβαρά και οργανωμένα την αγωνιστική κινητοποίηση τους, τόσο με συντονιστικές επιτροπές αγώνα, όσο και με παναγροτικές ενημερώσεις και με κοινές ομόφωνες αποφάσεις. Στη Λάρισα, είχε δημιουργηθεί η πρώτη Πανθεσσαλική Συντονιστική Επιτροπή (ΠΑΣΕ), η οποία γέννησε την πρώτη πανελλαδικά γνωστή και αναγνωρίσιμη γενιά αγροτοσυνδικαλιστών.

Απόσπασμα από την εκπομπή «Το Μαγκαζίνο» με τον Μανώλη Καψή, Καλεσμένοι για να σχολιάσουν τα μπλόκα ο Κώστας Βουτσάς, ο Βαγγέλης Μπούτας και ο Θεόδωρος Τσουκάτος

Οι βασικέςδιεκδικήσεις των αγροτών το 1996 ήταν:

  • Κατάργηση του κανονισμού της ΕΕ για το βαμβάκι με μονομερή μέτρα της κυβέρνησης.
  • Να επιδοτηθούν ή ενισχυθούν, κλιμακωτά, οι μικρομεσαίοι αγρότες που κινδυνεύουν με αφανισμό.
  • Καταβολή του 4% των εσόδων του κράτους από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης καπνού στους μικροκαλλιεργητές.
  • Διπλασιασμό των αγροτικών συντάξεων.
  • Ρύθμιση των χρεών των μικρομεσαίων αγροτών και κτηνοτρόφων.
  • Κατάργηση των ειδικών φόρων στα καύσιμα και μείωση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας για γεωργική και κτηνοτροφική χρήση.
  • Εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των ΕΛΓΑ ώστε να ασφαλίζεται στο σύνολό της η αγροτική παραγωγή, αλλά και το φυτικό και ζωικό κεφάλαιο.
  • Μείωση του κόστους οικοδομικής άδειας για την κατοικία του αγρότη και των αναγκαίων κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και των συνεταιρισμών.

Η ζάχαρη στις μηχανές και τα σκισμένα λάστιχα

Η αντίδραση της κυβέρνησης για πρώτη φορά απέναντι στους αγρότες δεν ήταν ήπια όμως εκείνοι από την πλευρά τους ήταν αποφασισμένοι να τραβήξουν το σχοινί καιπαρέμειναν στα μπλόκα με σκηνές και καίγοντας λάστιχα στους δρόμους για να ζεσταθούν. Βλέποντας αυτήν την επιμονή, η κυβέρνηση προχώρησε σε μια επέμβαση που κανένας δεν περίμενε και που έμεινε στην ιστορία,δίνοντας εντολή στα ΜΑΤ να κόψουν τα λάστιχα των τρακτέρ και στη συνέχεια να ρίξουν ζάχαρη στις μηχανές. Αυτή η πρωτοφανής ενέργεια, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Τελικά, μετά από αλλεπάλληλες διαπραγματεύσεις, η κυβέρνηση αποφάσισε να ενισχύσει το αγροτικό εισόδημα, δίνοντας έξτρα ενισχύσεις στους αγρότες, με αποτέλεσμα 23 Δεκεμβρίου, να αποχωρήσουν από τα μπλόκα.