Ο 17χρονος δέχθηκε άγρια επίθεση μέσα στην αυλή του σχολείου, όταν προσπάθησε να υπερασπιστεί τη μικρή του αδελφή, η οποία επίσης δέχεται συχνά bullying από τους συμμαθητές της. «Με χτυπούσαν άγρια, αλύπητα, με μίσος, το κάνανε για να με τελειώσουν. Εγώ προσπάθησα να αμυνθώ, αλλά δεν μπορούσα να κάνω τίποτα. Έτρωγα ξύλο από 17 άτομα», δήλωσε ο 17χρονος μαθητής λυκείου στο Star.

Η μικρότερη αδερφή του, που ήταν «παρούσα» στο συμβάν αναφέρει χαρακτηριστικά: «Πηδούσαν πάνω στο κεφάλι του, τον χτυπούσαν σαν να ήθελαν πραγματικά να τον σκοτώσουν». «Μου κλέψανε δυο φορές χρήματα, από την θήκη του κινητού μου. Με φτύσανε, λέγοντας μου χυδαίες λέξεις», δηλώνει το νεαρό κορίτσι για τις επιθέσεις που δέχεται καθημερινά.

Ο μαθητής προσπάθησε να μιλήσει με ένα από τα παιδιά που έκαναν bullying στη μικρότερη αδελφή του ζητώντας του να σταματήσουν. «Με περίμεναν 17 άτομα και άρχισαν να με χτυπούν, να με γρονθοκοπούν και να με κλωτσούν για ενάμιση λεπτό με ασταμάτητες μπουνιές και κλωτσιές». Η αδελφή του προσπάθησε να τον βοηθήσει, αλλά ένα άλλο παιδί την κράτησε και την χτύπησε στο κεφάλι. «Δεν ήξερα από πού έτρωγα την κάθε μπουνιά και κλωτσιά ήταν τόσο γρήγορο αλλά και τόσο αργό από τον πόνο που είχα», δηλώνει ο 17χρονος.

Οι καθηγητές μόλις αντιλήφθηκαν το περιστατικό επενέβησαν για να σταματήσουν την επίθεση. Αμέσως, ειδοποιήθηκαν οι γονείς του 17χρονου και το ασθενοφόρο που τον μετέφερε στο νοσοκομείο σε κακή κατάσταση. Η μητέρα του θύματος τόνισε πως το παιδί φέρει αιμάτωμα στο μάτι του από κόψιμο, το οποίο προέκυψε από άγνωστο αντικείμενο. Η οικογένεια προχώρησε σε μήνυση και πλέον τον λόγο έχει η δικαιοσύνη.

Η χώρα μας βρίσκεται στην τέταρτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών στις περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού, με το φαινόμενο να εμφανίζεται εντονότερο στις πρώτες τάξεις του γυμνασίου και να μειώνεται όσο οι μαθητές μεγαλώνουν (λύκειο).

Τα τελευταία χρόνια τα περιστατικά βίας συνεχώς πυκνώνουν και μάλιστα πολλά κρίνονται εξαιρετικά σοβαρά για τα παιδιά, που πέφτουν θύματα βίας από συμμαθητές τους. Χαρακτηριστικό είναι το πρόσφατο περιστατικό σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης, όπου μαθητές εξανάγκασαν μικρή συμμαθήτριά τους να «γλείψει» την τουαλέτα.

Τα «συμπτώματα» των παιδιών που έχουν υποστεί εκφοβισμό

Οι ερευνητές τονίζουν ότι βασικά σημάδια αναγνώρισης ενός παιδιού που έχει πέσει θύμα βίαιης συμπεριφοράς είναι τα εξής:

  • Ανεξήγητες μελανιές και σημάδια από χτυπήματα, έλλειψη φίλων από το σχολείο.
  • Άρνηση να πάει στο σχολείο.
  • Παρουσιάζει διαρκώς άγχος.
  • Εμφανίζει ανεξήγητη επιθετική συμπεριφορά στο σπίτι.
  • Απομονώνεται στο δωμάτιό του. Βλέπει εφιάλτες και δηλώνει συχνά άρρωστο όταν ξυπνάει το πρωί.
  • Επιστρέφει σπίτι από το σχολείο με ρούχα σκισμένα ή αντικείμενα να λείπουν ή να έχουν καταστραφεί. Δεν ομολογεί τι έγινε στο σχολείο και δείχνει φοβισμένο.

15 μέτρα-ασπίδα για τον σχολικό εκφοβισμό

Νέοι κανονισμοί θα εισαχθούν στα σχολεία της χώρας, προκειμένου να μειωθούν τα περιστατικά bullying. Πρόκειται για μία δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, που παίρνει το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο και των νέων θεματικών που θα εισαχθούν σε όλα τα σχολεία από την επόμενη χρονιά. Στόχος είναι από τον Σεπτέμβριο να ξεκινήσει σταδιακά η εφαρμογή προγράμματος πρόληψης και αντιμετώπισης της βίας, το οποίο θα αφορά στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς).

  • Σύνταξη διακήρυξης του σχολείου ενάντια στη βία: δικαιώματα-υποχρεώσεις-καθήκοντα για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
  • Σύσταση σχολικής επιτροπής ενάντια στον εκφοβισμό και στην ενδοσχολική βία.
  • Ενίσχυση μέτρων προστασίας στον περιβάλλοντα χώρο σχολείων στα οποία παρατηρούνται παραβατικές συμπεριφορές.
  • Καθιέρωση τακτικών συναντήσεων επικοινωνίας μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων σε κάθε τάξη, με ευθύνη των εκπαιδευτικών.
  • Παροχή βοήθειας από μαθητές σε άλλους, για την επίλυση των συγκρούσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εκφοβισμό (θεσμός μαθητή-διαμεσολαβητή).
  • Διοργάνωση ειδικών συζητήσεων και προγραμμάτων για την εκπαίδευση των μαθητών στον σεβασμό των δικαιωμάτων των άλλων κατά τη χρήση του Διαδικτύου και την αποφυγή της άσκησης βίας, των προσβολών και του εκφοβισμού που συμβαίνει μέσω αυτού (cyber bullying).
  • Εμπλουτισμός της ύλης με διδακτικές ενότητες σχετικές με τα δικαιώματα, τις ευθύνες και τις κοινωνικές σχέσεις των μαθητών.
  • Τα σχολεία θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιούν εκπαιδευτικούς με ειδικές γνώσεις, όπως και διεπιστημονική ομάδα συνεργατών (π.χ. ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς κ.ά.), ανάλογα με τις ανάγκες τους.
  • Εφαρμογή του θεσμού του «δασκάλου εμπιστοσύνης», στον οποίο θα μπορούν να απευθύνονται οι μαθητές ατομικά ή ομαδικά, συζητώντας προβλήματα που αντιμετωπίζουν, όπως θέματα σχολικού εκφοβισμού.
  • Σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα γίνει επικαιροποίηση του υλικού που δίνεται στους μαθητές, με ειδική προσαρμογή για κάθε βαθμίδα καθώς και ανανεωμένο ψηφιακό υλικό.
  • Ήδη έχει συσταθεί κοινή ομάδα εργασίας -των υπουργείων Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη-, το έργο της οποίας είναι στην τελική φάση παραγωγής σχετικού υλικού για τα σχολεία.
  • Άμεσα θα επανασυσταθεί μια κεντρική ομάδα, η οποία θα εκπονήσει τη στρατηγική για τη διαχείριση των φαινομένων ενδοσχολικής βίας.
  • Στήριξη των παιδιών και των εκπαιδευτικών με συμμετοχή εξειδικευμένων ατόμων στα αντικείμενα της σχολικής βίας.
  • Υποστήριξη των σχολείων και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Διοργάνωση επιμορφώσεων, σεμιναρίων-συνεδρίων.
Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις