Τηλεφωνική απάτη: Πολλοί είναι οι ανυποψίαστοι συμπολίτες μας που έχουν πέσει θύματα απάτης μέσω τηλεφώνου, με αποτέλεσμα να χάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν, δέχονται τηλεφωνήματα από αριθμούς που φαίνεται ότι είναι από το εξωτερικό. Όπως αναφέρει στο cretapost μία καταγγέλλουσα, ο επιτήδειος καλούσε υποτίθεται εκ μέρους μεγάλης εταιρείας.

Δικαιολόγησε την κλήση του, λέγοντας στο υποψήφιο θύμα του ότι ο υπολογιστής της έχει σοβαρό πρόβλημα για αυτό και έπρεπε να του παραχωρήσει άδεια στο team viewer, δίνοντας του πρόσβαση στον υπολογιστή της. Ευτυχώς για την ίδια, δεν έπεσε στην παγίδα του απατεώνα και γλύτωσε τα χειρότερα. Είναι βέβαιο όμως πως έχουν υπάρξει θύματα των επιτήδειων, όχι μόνο στο Ηράκλειο, αλλά και σε άλλες περιοχές της Κρήτης, όπως στο Λασίθι.

Άλλος αναγνώστης του cretapost, απέστειλε φωτογραφίες που δείχνουν τιςκαθημερινές κλήσεις που δέχεται από τα άγνωστα αυτά νούμερα. Αν μη τι άλλο, οι απατεώνες έχουν επιμονή. Γι αυτό το λόγο, καλό είναι, όποιος βλέπει αυτούς τους κωδικούς, να μην απαντάει στο τηλέφωνο προκειμένου να μη χρεωθεί.


Αυτό που τονίζουν οι αρμόδιες Αρχές είναι ότι απαιτείται επαγρύπνηση και προσοχή από τους πολίτες γιατί είναι πιθανό – εφόσον δώσουν πρόσβαση στον απατεώνα – να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Να τους κλειδώσουν τα αρχεία για παράδειγμα και να τους ζητήσουν έπειτα χρήματα για να τα έχουν και πάλι στην κατοχή τους.


Πενταψήφιοι αριθμοί

Να βάλει τέλος στις υψηλές χρεώσεις μέσω των υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης (πενταψήφιοι αριθμοί) επιχειρεί να βάλει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, προχωρώντας στην τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης. Η ΕΕΤΤ, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, προχωρά στην τροποποίηση με στόχο να διασφαλίζεται η ρητή συγκατάθεση του χρήστη για τη λήψη των συγκεκριμένων υπηρεσιών και να αποφεύγονται αυθαίρετες χρεώσεις χρηστών.

    Οι Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης, είναι υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης, μέσω συγκεκριμένων αριθμοσειρών, και αφορούν σε ψηφοφορίες, διαγωνισμούς, αγορές (π.χ. «κατέβασμα» παιχνιδιών, ringtone, video), παιχνίδια από την τηλεόραση με συμμετοχή μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία, χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά.Σύμφωνα με την τροποποίηση, ο χρήστης που επιθυμεί να εγγραφεί σε μια Υπηρεσία Πολυμεσικής Πληροφόρησης, με ή χωρίς συνδρομή:

    • Αφού καταχωρήσει τον τηλεφωνικό αριθμό του σε συγκεκριμένο διαδικτυακό τόπο, πρέπει να λάβει άμεσα από την εταιρεία που παρέχει την ΥΠΠ μήνυμα SMS, μέσω του οποίου να ενημερώνεται για το όνομα και το κόστος της υπηρεσίας, τη γραμμή βοήθειας, καθώς και την επωνυμία της εταιρείας.
    • Στη συνέχεια, πρέπει να αποστείλει τη συγκατάθεσή του, μέσω ατελούς μηνύματος SMS, εντός 5 λεπτών από τη χρονική στιγμή αποστολής του αρχικού μηνύματος. Σε περίπτωση που το μήνυμα συγκατάθεσης δεν αποσταλεί εντός του χρονικού ορίου των 5 λεπτών, η εγγραφή ακυρώνεται.
    • Μέχρι την αποστολή του παραπάνω μηνύματος, δεν χρεώνεται για την ΥΠΠ.


    Σημειώνεται ότι, η ΕΕΤΤ είχε διεξαγάγει δημόσια διαβούλευση για το θέμα. Οι παραπάνω ρυθμίσεις θα τεθούν σε ισχύ με τη δημοσίευση της απόφασης της ΕΕΤΤ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Επίσης, η ΕΕΤΤ συστήνει στους καταναλωτές:

    • Πριν την καταχώρηση του τηλεφωνικού αριθμού τους σε διαδικτυακούς τόπους για να εγγραφούν σε ΥΠΠ, να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους και το κόστος. Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών/έντυπων ΜΜΕ.
    • Να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και να ελέγχουν εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από ένα SMS κ.λπ.
    • Να ενημερωθούν από τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας που είναι συνδρομητές για τη δυνατότητα φραγής χρεώσιμων εισερχόμενων μηνυμάτων SMS από σύντομους πενταψήφιους κωδικούς. Επίσης, μπορούν να ενεργοποιήσουν τη φραγή μέσω των εφαρμογών που διαθέτουν οι πάροχοι.
    • Να επικοινωνήσουν άμεσα με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είναι συνδρομητές, σε περίπτωση που είτε διαπιστώσουν αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου ή αδικαιολόγητη μείωση του υπολοίπου στο καρτοκινητό, είτε λάβουν μηνύματα SMS από πενταψήφιους κωδικούς, που αναφέρονται σε εγγραφή σε ΥΠΠ, χωρίς δική τους ενέργεια/συγκατάθεση.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι, μόνο κατά την τελευταία χρονιά,αυξήθηκαν κατά 80% οιαναφορές στον Συνήγορο του Καταναλωτή, ενώ αντίστοιχες καταγγελίες φτάνουν συχνά και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), ακόμα και στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις πηγών της αγοράς,ο ισχύων κανονισμός είναι σχετικά χαλαρός και παρωχημένος, αλλά εφαρμόζεται και ελλιπώς, δεδομένου ότι σχεδόν ποτέ δεν εφαρμόζεται η προβλεπόμενη ανάκληση αδειών λειτουργίας τέτοιων εταιρειών, παρά τις καταγγελίες που βαρύνουν ορισμένες εξ αυτών.Βάσει των πλέον πρόσφατων στοιχείων, από το σύνολο των 12.000 αναφορών που έφτασαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή το 2019, οι 567 αφορούσαν αδικαιολόγητες χρεώσεις από υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (τα γνωστά πενταψήφια).

    Κι αν ο αριθμός των καταγγελιών φαντάζει σχετικά μικρός αναφορικά με το σύνολο, η τάση που δείχνει είναι αυτή μιας ραγδαίας ανόδου, δεδομένου ότι οι αντίστοιχες καταγγελίες μόλις έναν χρόνο πριν ήταν 314, ενώ το 2015 ήταν μόλις 46.Μάλιστα, μόνο τον Δεκέμβριο του 2019, ένα μήνα που παραδοσιακά οι συνδρομητές στέλνουν και λαμβάνουν μεγαλύτερο αριθμό μηνυμάτων λόγω των γιορτών, η αύξηση του συνολικού ποσοστού καταγγελιών του έτους ενισχύθηκε κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες (από 70% έως τον Νοέμβριο του 2019 σε πάνω από 80% στο τέλος της χρονιάς).

    Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις