Κάμερες σχολείων – Σόου ριάλιτι: Αντιδράσεις από πολλά μέτωπα
Κάμερες σχολείων – Σόου ριάλιτι: Ούτε οι μισοί από τους μαθητές που περίμεναν, δεν επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες. Ενδεικτικά, σε λύκειο στην Αγία Παρασκευή με 107 μαθητές, περίμεναν να εμφανιστούν στο σχολείο οι 53 εξ αυτών και τελικά πήγαν μόνο 20. Οι περισσότεροι δε πήγαν μόνο για να υπογράψουν την αίτηση για τη συμμετοχή στις Πανελλαδικές ή για να δώσουν βεβαιώσεις από τους γονείς, ότι δεν θα παρακολουθήσουν το μάθημα. (πηγή Έθνος).
Ανεξαρτήτως του ότι υπάρχει η «παράδοση» να αξιοποιούν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου το περιθώριο των απουσιών αυτή την περίοδο για να μελετήσουν και να προετοιμαστούν με μεγαλύτερη ένταση για τις πανελλαδικές, υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις κατά της υπουργού Παιδείας και της τροπολογίας που ψηφίστηκε στη Βουλή και προβλέπει τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες. Σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα ζητά την απόσυρση της τροπολογίας με την επισήμανση ότι η σχολική ζωή δεν πρέπει να μετατραπεί σε «ριάλιτι σόου».
H ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος) με ανακοίνωση που εξέδωσε, εκφράζει τη δυσαρέσκειά της στην πρόταση της υπουργού Παιδείας, και σε ανακοίνωσή της μεταξύ των άλλων αναφέρει:
«Η λειτουργία των καμερών στα σχολεία είναι παράνομη, βάσει, μεταξύ άλλων, της οδηγίας 1122/2000 της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, του άρθρου 2 στοιχ. α΄ του Ν. 2472/1997 και του άρθρου 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών (ΕΣΔΑ). Ταυτόχρονα τίθεται ζήτημα παραβίασης του GDPR.
Η μετάδοση από τα σχολεία, ιδίως όταν από τις 18 Μαΐου ξεκινήσουν και οι υπόλοιπες τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, είναι τεχνικά και οικονομικά σχεδόν ανεφάρμοστη, καθώς απαιτούνται διαδικτυακές προδιαγραφές που δεν πληροί η συντριπτική πλειονότητα των σχολικών μονάδων ενώ το κόστος εγκατάστασης είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Η μετάδοση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω κάμερας σε ένα κοινό που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει, έχει τεράστια παιδαγωγικά και ηθικά προβλήματα. Δεν είναι μόνο ότι χάνεται αυτόματα ο αυθορμητισμός και η ζωντάνια του μαθήματος. Είναι ότι εκτίθενται προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών σε ανθρώπους που δεν έχουν καμιά σχέση με το σχολείο και την κοινότητα.
Είναι ότι υφίσταται η ισχυρή πιθανότητα μια απάντηση, μια παρατήρηση, μια απορία ενός μαθητή να γίνει αντικείμενο ενός ανελέητου ηλεκτρονικού bullying σε social media και στον «κίτρινο» διαδικτυακό τύπο.
Είναι η καταστροφή της ιερής ιδιωτικότητας της διδασκαλίας, του απαραβίαστου κόσμου που χτίζουν δάσκαλοι και μαθητές.
Η ΟΙΕΛΕ ζητά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να εγκαταλείψει άμεσα τα σχέδια για τη ζωντανή βιντεοσκόπηση των μαθημάτων και να βρει εναλλακτικές λύσεις. Ήδη τονίσαμε σε χθεσινή μας ανακοίνωση ότι είναι αχρείαστη η επαναλειτουργία των υπόλοιπων τάξεων Λυκείου και του Γυμνασίου για λίγες μόνο ημέρες και με ελάχιστη συμμετοχή των μαθητών, την ώρα που μπορεί να συνεχιστεί η επιτυχημένη πρακτική της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας."
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Π.Ε., με αφορμή την ψήφιση από τη Βουλή εκπρόθεσμης τροπολογίας, σε άσχετο με την Παιδεία νομοσχέδιο, επεσήμανε τα εξής:
- παραβιάζει καταφανώς τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών,
- αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία,
- διαταράσσει την παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών,
- περιορίζει την παιδαγωγική και διδακτική ελευθερία.
Σε ό,τι αφορά τους μαθητές που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν δια ζώσης το μάθημα της τάξης, μπορούν κάλλιστα να υποστηριχθούν μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε με σύγχρονες, είτε με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, είτε συνδυαστικά, όπως κάθε φορά θα κρίνουν οι εκπαιδευτικοί τους.
Υπάρχει άλλωστε η θετική εμπειρία από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης των δύο τελευταίων μηνών, όπου οι εκπαιδευτικοί με υψηλό αίσθημα ευθύνης στήριξαν και διατήρησαν ζωντανή την παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές τους.