Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας: Οι ανακοινώσεις φέρνουν μεγάλες αλλαγές και αντιδράσεις
Ξεκινούν από τον επόμενο μήνα, στο κέντρο της Αθήνας, οι σταδιακές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τη δημιουργία του Μεγάλου Περιπάτου. Με τον Μεγάλο Περίπατο θα απελευθερωθούν και αποδοθούν στους πολίτες και τους επισκέπτες της πρωτεύουσας, επιπλέον 50 στρέμματα δημοσίου χώρου. Η ανακοίνωση προκάλεσε σειρά αντιδράσεων και καυστικών σχολίων, γιατί αφενός κλείνουν κεντρικές αρτηρίες που θα κάνουν δύσκολη τη ζωή των κατοίκων του κέντρου και αφετέρου διότι η ΚΥΑ επικαλείται «επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19». Είναι να απορείς, στις περιοχές της Πλάκας και του Θησείου κολλάει ο κορονοϊός από την κίνηση των ΙΧ;
Όπως και να' χει, τα μέτρα θα ξεκινήσουν να ισχύουν από τα μέσα Ιουνίου και για τρεις μήνες, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να παραταθούν για άλλους τρεις, μετά από εισήγηση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Αθηναίων και απόφαση του υπουργού Μεταφορών. Η κοινή υπουργική απόφαση που υπέγραψαν οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Υγείας Βασίλης Κικίλιας, Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος και ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης αναφέρει χαρακτηριστικά πως το επόμενο διάστημα θα απαγορευτεί η κυκλοφορία οχημάτων στους δρόμους της Αθήνας λόγω των έργων που θα ξεκινήσουν για τον «Μεγάλο Περίπατο».
Σε πρώτη φάση η σχετική παρέμβαση θα έχει πιλοτικό χαρακτήρα. Όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση του Δήμου Αθηναίων, η πρώτη φάση περιλαμβάνει μια σειρά ήπιων και προσωρινών παρεμβάσεων που έχουν σχεδιαστεί, οι οποίες θα αξιολογούνται και θα αναπροσαρμόζονται αν κριθεί απαραίτητο. Για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σε κάθε μια από τις οδούς που αναφέρονται στην ΚΥΑ, θα υπάρχουν, διαβεβαιώνει ο δήμος, έγκαιρες και αναλυτικές ανακοινώσεις. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, υπογραμμίζει ο δήμος, βασίζονται σε μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σύμφωνα με τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και έλαβαν την σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσια Υγείας έναντι του κορονοϊού.
Κώστας Μπακογιάννης
Με ανάρτηση του στα social media, ο δήμαρχος Αθηναίων σημειώνει: «Η Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε, δίνει το πράσινο φως στο Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας που εγκρίθηκε ομόφωνα από το Δημοτικό μας Συμβούλιο. Από τα μέσα Ιουνίου ξεκινάμε την πιλοτική εφαρμογή του έργου. Προχωράμε σταδιακά, με ήπιες ρυθμίσεις της κυκλοφορίας και όχι κλείσιμο του κέντρου, στα σημεία των παρεμβάσεών μας, όταν παρεμβαίνουμε σε αυτά πάντα με την έγκαιρη ενημέρωση όλων. Ξεκινάμε για την απελευθέρωση επιπλέον 50.000 τ.μ. δημόσιου χώρου. Για την αποσυμφόρηση των ΜΜΜ και την αναβάθμιση των μετακινήσεων και της καθημερινότητας στην πόλη. Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε το έργο με μεγαλύτερη ταχύτητα και λόγω των αναγκών που ανακύπτουν από την πανδημία».
Στην Απόφαση γίνεται αναφορά σε «επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19. Οι δρόμοι στους οποίους επιβάλλεται, σύμφωνα με την παράγραφο 1 της ΚΥΑ, περιορισμός κυκλοφορίας οχημάτων είναι οι εξής:
- Ο περιορισμός της κυκλοφορίας, που θα αρχίσει από τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με την ΚΥΑ, εφαρμόζεται στην Πλάκα, στην περιοχή που οριοθετείται από τις οδούς, Μητροπόλεως-Ερμού-Αθηνάς-Σταδίου-Μητροπόλεως και στο τμήμα της οδού Ερμού από την οδό Αθηνάς ως την οδό Αγ. Ασωμάτων. Η οδός Σταδίου παραμένει σε κυκλοφορία στο σύνολό της.
- Ταυτόχρονα, επίσης «για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας», όπως αναφέρεται στην ΚΥΑ, «επιβάλλονται ως μέτρα πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, προσωρινά κυκλοφοριακά μέτρα και ρυθμίσεις αύξησης του χώρου για την εξυπηρέτηση των πεζών και των μετακινούμενων με ήπιες μορφές μετακίνησης, στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας και ειδικότερα επί των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (Πανεπιστημίου), Φιλελλήνων, Βασιλίσσης Όλγας, Ηρώδου Αττικού και Σταδίου (από την οδό Καραγιώργη Σερβίας έως την οδό Μητροπόλεως)».
Ποιοι θα εξαιρούνται
Ο περιορισμός της παρ. 1 δεν αφορά μέλη της Κυβέρνησης, Υφυπουργούς, Γενικούς Γραμματείς, Ειδικούς Γραμματείς και Υπηρεσιακούς Γραμματείς, Βουλευτές, Δημάρχους, Αντιδημάρχους, Περιφερειάρχες, Αντιπεριφερειάρχες και Συντονιστές Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, για μετακινήσεις που αφορούν στην άσκηση των καθηκόντων τους. Επίσης, δεν αφορά όσους υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας και τις ένοπλες δυνάμεις, καθώς και το ιατρικό, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό, το διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό του υπουργείου Υγείας και των αρμόδιων φορέων προστασίας και παροχής υπηρεσιών υγείας καθώς και το εξουσιοδοτημένο προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους.
Επίσης, από τα μέτρα της παρ. 1 εξαιρούνται:
- μετακινήσεις οχημάτων μονίμων κατοίκων των περιοχών εφαρμογής της παρούσας,
- μετακινήσεις οχημάτων από και προς νομίμως λειτουργούντες χώρους στάθμευσης,
- μετακινήσεις επαγγελματικών οχημάτων (TAXI) μόνο για επιβίβαση ή αποβίβαση,
- τα μέσα μαζικής μεταφοράς
Για τις μετακινήσεις των περ. α) και β), ο πολίτης πρέπει να φέρει υποχρεωτικά μαζί του την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο. Ο τρόπος ελέγχου ή/και το αποδεικτικό συνδρομής των προϋποθέσεων των περ. α) και β) καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων.
Πρόστιμο για τους παραβάτες
Αρμόδια αρχή για τη διασφάλιση της εφαρμογής της ΚΥΑ, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Δημοτική Αστυνομία. Στους οδηγούς των οχημάτων που παραβιάζουν τις διατάξεις της παρούσας επιβάλλεται, με απλή πράξη της ανωτέρω αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 104 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως ισχύει, διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ για κάθε παράβαση, χωρίς να θίγονται οι τυχόν προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις.
Πόσο θα ισχύσει
Οι προβλέψεις της παρούσας ισχύουν για χρονικό διάστημα τριών (3) μηνών από τη δημοσίευσή της. Δίδεται η δυνατότητα παράτασης για άλλους τρεις (3) μήνες, κατόπιν εισήγησης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.