Οι ακόλουθες συμβουλές είναι επιστημονικά έγκυρες και αξιόπιστες. Στόχο έχουν να μας δώσουν την ικανότητα να μπορούμε να προσφέρουμε αυτοβοήθεια, σε δύσκολες στιγμές.

Η πανδημία του κορονοϊού, ο κίνδυνος της λοίμωξης, οι ενδεχόμενες συνέπειές της σε διάφορους τομείς της ζωής μας, και όλα όσα βιώσαμε, μας επιβάρυναν ψυχικά και πλέον για πολύ κόσμο αποτελούν στρεσογόνους παράγοντες ικανούς να επηρεάζουν τη διάθεση και την ηρεμία μας. Χρήσιμο λοιπόν είναι να γνωρίζουμε τρόπους αυτοβοήθειας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα ή κίνδυνος, τείνουμε συχνά να επικεντρωνόμαστε σε αυτό, και να βλέπουμε τα πιο καταστροφικά ενδεχόμενα και πλευρές του. Προκειμένου να ελαττώσουμε την ανησυχία μας για θέματα που σχετίζονται με τον κορονοϊό, είναι χρήσιμο να διατηρούμε τα πράγματα σε προοπτική. Στη διατήρηση μιας πιο αντικειμενικής προοπτικής για την κατάσταση μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο ο τρόπος με τον οποίο ενημερωνόμαστε για θέματα που αφορούν τον κορονοϊό:

  • Προφυλάξτε τον εαυτό σας από fake news αλλά και από υπερβολική ενασχόληση με πληροφορίες για την πανδημία και τον κορονοϊό, που μπορεί να σας προκαλούν έντονο άγχος και συνεχή ψυχική καταπόνηση.
  • Ελαχιστοποιείστε την παρακολούθηση και την ανάγνωση σχετικών νέων και οριοθετήστε αυστηρά τον χρόνο που αφιερώνετε στην ενημέρωσή σας: Πότε μέσα στη μέρα και για πόση ώρα (π.χ. μισή ώρα διάβασμα ειδήσεων το πρωί και μισή ώρα παρακολούθηση δελτίου το βράδυ).
  • Αναζητήστε πληροφορίες από έγκυρες πηγές και μόνο, ιδιαίτερα σχετικά με το τι πρέπει να κάνετε για να προστατεύσετε τον εαυτό σας και τους δικούς σας. Ασχοληθείτε μόνο με τα γεγονότα και τα δεδομένα και όχι με φήμες και με υποτιθέμενες «αποκαλύψεις» που σκοπό έχουν να τρομοκρατήσουν.

ΥΓΙΕΙΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ

Ιδιαίτερα κατά την παραμονή στο σπίτι πρέπει να προσέχετε την σωματική σας υγεία και ευεξία μέσα από τις καθημερινές συνήθειες:

  • Ακολουθείστε πρόγραμμα υγιεινής – αλλά και εύγευστης – διατροφής. Πίνετε επαρκείς ποσότητες νερού.
  • Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Το αλκοόλ δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιηθεί ως μηχανισμός αντιμετώπισης του άγχους και των άλλων αρνητικών συναισθημάτων. Η κατανάλωση υπερβολικών ποσοτήτων αλκοόλ ακόμα και μικρή περίοδο έχει αρνητική επίδραση στο ανοσοποιητικό και το αναπνευστικό σύστημα και μπορεί να αυξάνει τον κίνδυνο λοίμωξης από κορονοϊό.

  • Εξασφαλίστε επαρκή σε διάρκεια βραδινό ύπνο και μην αντιστρέφετε τον ημερήσιο κύκλο μένοντας ξύπνιοι τη νύχτα και παρατείνοντας τον ύπνο τη μέρα. Εφαρμόστε τους βασικούς κανόνες υγιεινής του ύπνου.
  • Κάνετε καθημερινή φυσική άσκηση. Προτιμήστε την αεροβική άσκηση οποιουδήποτε τύπου εντός και εκτός σπιτιού (π.χ. διάδρομος, ποδήλατο, τρέξιμο). Περπατήστε για τουλάχιστον μισή ώρα κάθε μέρα στην πιο ευχάριστη διαδρομή που διαθέτετε κοντά στο σπίτι σας.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Είναι σημαντικό για να διατηρήσετε καλή διάθεση, αντοχή στο στρες και μία καλή ποιότητα ζωής κατά τη μακρά παραμονή στο σπίτι, να κρατήσετε ή να διαμορφώσετε ένα καθημερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων.

  • Σηκωθείτε από το κρεβάτι και πηγαίνετε για ύπνο σε σχετικά σταθερές ώρες κάθε μέρα.
  • Αφιερώστε συγκεκριμένες ώρες την προσωπική σας υγιεινή (μπάνιο κ.λπ.) και μην την παραμελείτε καμία μέρα.
  • Τρώτε τα γεύματά σας σε ορισμένες και κανονικές ώρες.
  • Προσδιορίστε την ώρα που αφιερώνετε για τη φυσική σας άσκηση.
  • Προσδιορίστε τις ώρες εργασίας στο σπίτι και μην αποκλίνετε από το ωράριο. Κάντε διαλείμματα από την εργασία σε επίσης καθορισμένες ώρες.
  • Εξασφαλίστε και προσδιορίστε τον χρόνο που θα αφιερώσετε σε ευχάριστα πράγματα.

Επιπλέον, επειδή η παραμονή στο σπίτι σημαίνει για τους περισσότερους αύξηση του χρόνου χρήσης των υπολογιστών, του διαδικτύου και της τηλεόρασης, πρέπει να δοθεί προσοχή στα εξής:

  • Να γνωρίζετε πόση ώρα βρίσκεστε μπροστά σε μία οθόνη καθημερινά (συνυπολογίζοντας υπολογιστές, tablets, smartphones και τηλεοράσεις). Κάνετε τακτικά διαλείμματα από την ενασχόλησή σας με δραστηριότητες σε οθόνες.
  • Να χρησιμοποιείτε με μέτρο τα video games για να χαλαρώσετε. Κατά τη μακρά παραμονή στο σπίτι υπάρχει συχνά η τάση για υπερβολική χρήση τους. Βεβαιωθείτε ότι η χρήση δεν γίνεται εις βάρος άλλων δραστηριοτήτων του καθημερινού σας προγράμματος.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

  • Διατηρείστε σταθερή και ουσιαστική επαφή με την οικογένειά σας και τους φίλους σας – αναγκαστικά μέσω του τηλεφώνου, του διαδικτύου και των social media. Δείξτε το ενδιαφέρον σας για ό,τι απασχολεί τους άλλους και αποφύγετε τα θέματα που προκαλούν ένταση μεταξύ σας.
  • Εκφράστε τις ανησυχίες σας και τα προβλήματά σας στα άτομα που ξέρετε ότι μπορούν να σας παρέχουν συναισθηματική υποστήριξη και πρακτική βοήθεια.
  • Σκεφτείτε πώς μπορείτε να βοηθήσετε άλλους γύρω σας και δείξτε το ενδιαφέρον σας και την πρόθεσή σας να υποστηρίξετε κάποιους που έχουν ανάγκη. Προσφέρετε βοήθεια σε γείτονες με προβλήματα, ηλικιωμένους, άτομα με ειδικές ανάγκες ή άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και ζούνε μόνα. Συμμετέχετε εθελοντικά σε συλλογικές δράσεις στις οποίες αισθάνεστε ότι μπορείτε και θέλετε να συμβάλετε. Η προσφορά βοήθειας θα ωφελήσει συναισθηματικά και εσάς.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ

Αξίζει να θυμόμαστε ότι κάθε ένας από εμάς επηρεάζεται και αντιδρά διαφορετικά απέναντι σε μια δύσκολη κατάσταση. Αντίστοιχα, ο καθένας μας μπορεί να βρίσκει διαφορετικούς τρόπους για να αποφορτιστεί ή να αλλάξει τα αρνητικά συναισθήματα. Ωστόσο, οι ακόλουθες οδηγίες είναι γενικές και μπορεί να βοηθήσουν πολλούς από εμάς.

  • Μην προσπαθείτε να κρύψετε τα αρνητικά συναισθήματα που σας προκαλεί η κατάσταση, ή να απαλλαχθείτε από αυτά. Είναι φυσιολογικό να νιώθετε φόβο, άγχος, θλίψη ή θυμό σε μία κρίση σαν τη σημερινή. Μοιραστείτε τα με δικούς σας ανθρώπους με τους οποίους αισθάνεστε άνετα να μιλήσετε. Αντίστοιχα, είναι σημαντικό να αποδεχόμαστε και το – ενδεχομένως διαφορετικό – συναίσθημα των άλλων, όπως και των παιδιών.
  • Ωστόσο, μην αφήνετε την ανησυχία σας ή τα αρνητικά συναισθήματα να σας απομακρύνουν από δραστηριότητες που αγαπάτε και απολαμβάνετε. Συνεχίστε από το σπίτι την εργασία σας ή τις σπουδές σας, εφόσον γίνεται. Διατηρείστε χόμπυ, ενδιαφέροντα και τρόπους χαλάρωσης που είχατε μέσα στο σπίτι. Επιπλέον αν γίνεται, προσαρμόστε δραστηριότητες και ενδιαφέροντα που είχατε έξω από το σπίτι, μέσα σε αυτό ή με τη χρήση του διαδικτύου και των social media (π.χ. μαθήματα χορού και γυμναστικής, θεατρικές παραστάσεις που προβάλλονται online, συνάντηση με φίλους μέσω βιντεοκλήσης).

  • Σκεφτείτε νοητικές δραστηριότητες ή ενδιαφέροντα που είχατε αφήσει για αργότερα λόγω έλλειψης χρόνου, και ξεκινήστε τα τώρα (π.χ. εκμάθηση ξένης γλώσσας ή μουσικού οργάνου, διάβασμα σειράς βιβλίων). Διατηρείστε καθημερινά τουλάχιστον μία διασκέδαση ή μία ευχάριστη δραστηριότητα μέσα στο σπίτι σε σταθερές «δόσεις» (π.χ. μία ταινία κάθε βράδυ, δύο ώρες online παιχνίδι).
  • Ανακαλέστε πράγματα που σας είχαν βοηθήσει στο παρελθόν να αντιμετωπίσετε προβλήματα και αντιξοότητες της ζωής σας, και χρησιμοποιήστε τα.

Πηγή: https://www.helpmyself.gr

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις