Βασίλης Δημάκης: Συγκέντρωση αλληλεγγύης στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη [vid & pics]
Μεγάλη συγκέντρωση αλληλεγγύης για τον Βασίλη Δημάκη που διανύει την Δευτέρα 25 Μαΐου 2020 την τρίτη μέρα απεργίας πείνας και δίψας αγωνιζόμενος για το δικαίωμα στη ζωή και τη μόρφωση. Κλειστή παρέμεινε η Κατεχάκη σε εκείνο το ύψος. Οι συγκεντρωμένοι πραγματοποίησαν τη διαδήλωση τους έξω από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, υποστηρίζει ότι ο Βασίλης Δημάκης, με τη μεταγωγή του στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού ΙΙ, μεταφέρθηκε σε ειδικό χώρο καραντίνας, προκειμένου να τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Ισχυρίζεται, δε, ότι η Η πρόσβασή του στις σπουδές του δεν διεκόπη.
Αναλυτικά το δελτίο Τύπου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη: «Ο κρατούμενος Βασίλης Δημάκης κρατείται στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού ΙΙ και διαθέτει, όπως και κάθε άλλος κρατούμενος ο οποίος επιθυμεί να κάνει χρήση του δικαιώματος στην εκπαίδευση, τη δυνατότητα να συνεχίσει τις σπουδές του μέσω της διαδικασίας της τηλεκπαίδευσης. Ήδη από τη χρονική περίοδο που κρατούνταν στο Κατάστημα Κράτησης Γρεβενών, η αρμόδια υπηρεσία τον ενημέρωσε για τα δικαιώματά του αναφορικά με την πρόσβαση στην υλικοτεχνική υποδομή για την εξ αποστάσεως εκπαίδευσή του και τη συνέχιση των σπουδών του στο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα στο οποίο και φοιτά. Ωστόσο, αν και στον κρατούμενο δόθηκε επανειλημμένως η δυνατότητα να υποβάλει σχετικό αίτημα, εκείνος αρνήθηκε πεισματικά να προβεί σε αυτή την ενέργεια.
»Με την μεταγωγή του στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού ΙΙ, ως νεοεισερχόμενος κρατούμενος, μεταφέρθηκε σε ειδικό χώρο καραντίνας, προκειμένου να τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Η πρόσβασή του στις σπουδές του δεν διεκόπη, και αυτό διότι, πρώτον όλα τα βιβλία του απεστάλησαν με κούριερ στο κελί του και δεύτερον το Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού ΙΙ διαθέτει την απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση όπως συμβαίνει και με τους υπόλοιπους φοιτητές του Τμήματός του, ήτοι ειδικά διαμορφωμένο χώρο γραφείου με εγκατεστημένο ηλεκτρονικό υπολογιστή.
»Παρόλα αυτά, ο κρατούμενος Δημάκης επέμεινε στο αίτημά του περί μεταγωγής του στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού Ι. Μάλιστα, σήμερα, 25η Μαΐου 2020 και ενώ έχει μάθημα «Συγκριτική Πολιτική ΙΙ», ο κρατούμενος αρνείται να το παρακολουθήσει, δηλώνοντας ότι δεν τον ενδιαφέρει να χάσει το μάθημά του και ότι το μόνο που θέλει είναι να επιστρέψει στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού Ι. Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, οι προϋποθέσεις για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την συνέχιση των σπουδών του κρατούμενου Δημάκη, όπως και κάθε άλλου κρατούμενου που επιθυμεί να κάνει χρήση του δικαιώματός του στην εκπαίδευση, πληρούνται στο έπακρο. Κάθε άλλη αναφορά περί ανυπαρξίας υλικοτεχνικών υποδομών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση των κρατουμένων απέχει από την πραγματικότητα και υποκρύπτει ύποπτα και μικροπολιτικά κίνητρα», καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Ερώτηση του ΚΚΕ
Η ΚΟ του ΚΚΕ κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με θέμα: Να σταματήσει η αυθαίρετη και εκδικητική συμπεριφορά σε βάρος του κρατούμενου φοιτητή Βασίλη Δημάκη και να ικανοποιηθεί άμεσα το δίκαιο αίτημά του ώστε να συνεχίσει απρόσκοπτα τις σπουδές του.
«Όπως είναι γνωστό, σε νέα απεργία πείνας και δίψας βρίσκεται ο κρατούμενος φοιτητής Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Βασίλης Δημάκης. Διαμαρτύρεται, για μια ακόμη φορά, για την αυθαίρετη και εκδικητική συμπεριφορά του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, το οποίο εξακολουθεί απαράδεκτα, με διάφορα προσχήματα, να αρνείται την ικανοποίηση του δίκαιου αιτήματός του να συνεχίσει τις σπουδές του. Υπενθυμίζεται ότι ο Βασίλης Δημάκης είχε ξεκινήσει πριν έναν περίπου μήνα απεργία πείνας και στη συνέχεια και δίψας, ζητώντας, προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει την παρακολούθηση των πανεπιστημιακών μαθημάτων του, την επαναμεταγωγή του στις ανδρικές φυλακές Κορυδαλλού.
»Από αυτές είχε μεταχθεί εκδικητικά και αιφνιδιαστικά στις φυλακές Γρεβενών, επειδή διεκδίκησε μαζί με συγκρατούμενούς του αυτονόητα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό. Στη συνέχεια, ύστερα από την κινητοποίηση πλήθους μαζικών φορέων, έγινε δεκτό το αίτημά του και επέστρεψε στις φυλακές Κορυδαλλού. Ωστόσο, αντί να μεταχθεί στη Δ’ Πτέρυγα των ανδρικών φυλακών, στην οποία ήταν πριν κρατούμενος, η οποία διαθέτει και την υποδομή για την παρακολούθηση των μαθημάτων του, οδηγήθηκε στο ειδικό τμήμα των γυναικείων φυλακών, όπου βρίσκονται κρατούμενοι για “τρομοκρατία”, με το πρόσχημα της τήρησης των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. Στη συνέχεια, αν και πέρασε το προβλεπόμενο 14ήμερο της προφύλαξής του, εξακολουθεί να κρατείται αδικαιολόγητα στον ίδιο χώρο, παρά τις προηγούμενες δεσμεύσεις της κυβέρνησης, στερούμενος έτσι αυθαίρετα τη δυνατότητα να συνεχίσει την παρακολούθηση των μαθημάτων του», αναφέρει στην ερώτηση, που υπογράφουν οι βουλευτές Γιάννης Γκιόκας και Μαρία Κομνηνάκα, η ΚΟ του ΚΚΕ καταλήγοντας:
«Ερωτάται ο κ. Υπουργός ποια επείγοντα μέτρα προτίθεται να λάβει, δεδομένου και του άμεσου και σοβαρού κινδύνου που διέρχεται η ήδη επιβαρυμένη υγεία του κρατούμενου φοιτητή Βασίλη Δημάκη, ώστε:
- Να γίνει σεβαστό το αναφαίρετο δικαίωμά του να συνεχίσει απρόσκοπτα τις σπουδές του.
- Να παύσει επιτέλους η συνεχιζόμενη αυθαίρετη και εκδικητική συμπεριφορά του υπουργείου σε βάρος του.
- Να μεταχθεί άμεσα στη Δ’ Πτέρυγα των Φυλακών Κορυδαλλού, όπου υπάρχει η υποδομή για την παρακολούθηση των μαθημάτων του».
Για τον Βασίλη Δημάκη
Το να σπουδάσει κανείς στη φυλακή είναι αφάνταστα πιο δύσκολο, από ό,τι σε συνθήκες ελευθερίας. Γιατί η φυλακή σε διαλύει. Πρώτα απ’ όλα ψυχολογικά. Το να κρατήσεις το νήμα των σπουδών σου και των διαβασμάτων σου είναι μια πράξη αντίστασης και ψυχικής ενδυνάμωσης. Κάποιοι από όσους βρεθήκαμε στις φυλακές στα χρόνια της δικτατορίας το παλέψαμε και το δοκιμάσαμε, είδαμε όμως και πολλούς δίπλα μας που διαλύθηκαν και διέκοψαν τις σπουδές τους οριστικά.
Είχαμε όμως τότε ένα περιβάλλον πιο ευνοϊκό. Όχι μόνο άνθρωποι δίπλα μας που μελετούσαν, μετέφραζαν κι έγραφαν, που δημιουργούσαν στο θάλαμο ή στο κελί μια ατμόσφαιρα σπουδαστηρίου. Αλλά και υπαλλήλους από το Υπουργείο Δικαιοσύνης που επί χούντας ανήκαν οι φυλακές. Και τα ξενόγλωσσα βιβλία, για να μπουν στη φυλακή έπρεπε να περνούν από αυτούς, να τα ελέγχουν, να τα σφραγίζουν και στη συνέχεια να τα στέλνουν στις φυλακές.
Καταλαβαίνει κανείς ότι θα χρειαζόταν ένας αιώνας αν κάποιος από αυτούς διαπνεόταν από το πνεύμα μοχθηρίας της Σοφίας Νικολάου, κρυμμένο πίσω από νομικιστικές προφάσεις. Αντίθετα τα βιβλία ελέγχονταν και στέλνονταν στις φυλακές στην ώρα τους. Κατανοώ τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει ο Δημάκης. Και του συμπαραστέκομαι. Έχω γνωρίσει πολλά παιδιά που στη φυλακή είχαν μπει ως κλέφτες, ληστές, ακόμη και δολοφόνοι. Θεωρώ ότι τους άξιζε μια δεύτερη και μια τρίτη ευκαιρία.
Οι άνθρωποι δεν γεννιούνται άγγελοι ή διάβολοι. Γίνονται. Και το σωφρονιστικό σύστημα μιας χώρας δεν έχει στόχο τον εκμηδενισμό όσων περνούν τις σιδερόφρακτες πόρτες. Αλλά να τους βοηθήσει. Γιατί μέτρο του πολιτισμού μιας κοινωνίας είναι το σωφρονιστικό της σύστημα. Ας μην ξεχνάμε ότι ένα από τα θεμελιώδη βιβλία του Διαφωτισμού, είναι του Καίσαρα Μπεκαρία, Περί εγκλημάτων και ποινών (1764)
«Οι ποινές που επιβάλλουν οι νόμοι, παρότι αποτελούν σημαντικό στοιχείο κάθε νομοθετικού συστήματος και είναι ουσιαστικές για την ευημερία, τη γαλήνη και την ασφάλεια της κοινωνίας είναι ωστόσο, τόσο ατελείς και συνδέονται με τόσα ατυχή περιστατικά επίδειξης σκληρότητας σε ολόκληρο τον κόσμο, που κάθε απόπειρα εξάλειψης αυτών των φαινομένων αφορά ολόκληρη την ανθρωπότητα. (…) Όσο όμως οι ψυχές μαλακώνουν ζώντας σε κοινωνία, τόσο αυξάνεται και η ευαισθησία τους και όσο αυτή αυξάνεται, πρέπει να μειώνεται η αυστηρότητα της ποινής, εάν επιθυμούμε να διατηρήσουμε σταθερή την αναλογία μεταξύ του αντικειμένου και του αισθήματος.»
Υ.Γ. Αλήθεια, όλοι/όλες αυτοί που καταδίκαζαν τις προηγούμενες μέρες την εισαγγελέα της Ρόδου για «λαϊκή απογευματινή», γιατί ήπιαν το αμίλητο νερό τώρα;
(Φωτο: Ένα από τα βιβλία μου, με σφραγίδα των φυλακών Αιγίνης, 1971)