Αρχαιολόγοι σε Καραμανλή: Η καθυστέρηση στο μετρό Θεσσαλονίκης δεν οφείλεται στο θέμα των αρχαιοτήτων
«Τον Απρίλιο του 2023, το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν θα λειτουργήσει κολοβό, θα λειτουργήσει ολόκληρο, θα λειτουργήσει και με τον σταθμό Βενιζέλου, που είναι ο κεντρικός σταθμός. Αυτή είναι μια πραγματικότητα που θα τηρήσουμε», τόνισε ο υπουργός, ο οποίος κατεβαίνοντας για πρώτη φορά χθες στον σταθμό Βενιζέλου, διαπίστωσε ότι έχει ξεκινήσει η απομάκρυνση της επίχωσης ενώ τόνισε πως αυτό σημαίνει ότι θα εφαρμοστεί η λύση «και Μετρό και αρχαία», με την απομάκρυνση και επανατοποθέτηση αρχαιοτήτων.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για το θέμα των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου, ο υπουργός είπε ότι η απόσπαση και επανατοποθέτηση αρχαίων έχει γίνει και στον σταθμό Αγία Σοφία του Μετρό Θεσσαλονίκης και στο Μετρό της Αθήνας και άλλων στην Ευρώπη και παρατήρησε: «Θεωρούμε ότι με την απόσπαση και την επανατοποθέτηση προστατεύουμε τα αρχαία. Τέρμα στους μύθους. Εμείς θέλουμε και αρχαία, θέλουμε και Μετρό». Επισήμανε πως μετά και την απόφαση του ΚΑΣ είναι όλοι οι φορείς υπέρ της λύσης με απόσπαση και επανατοποθέτηση αρχαιοτήτων και ζήτησε να σταματήσει η «διχόνοια» γύρω από το ζήτημα των αρχαίων.
Αρχαιολόγοι: Δεν ευθύνονται τα αρχαία για την καθυστέρηση
«Το θέμα των αρχαιοτήτων, σε τίποτα δεν εμποδίζει το έργο του μετρό και την ολοκλήρωση των άλλων σταθμών, έτσι που θα μπορούσαν αυτοί κάλλιστα να έχουν ολοκληρωθεί και να λειτουργούν έως το τέλος του τρέχοντος έτους, ενώ παράλληλα θα πραγματοποιούνταν οι απαραίτητες εργασίες στο σκάμμα του Σταθμού Βενιζέλου, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της λύσης της κατά χώραν διατήρησης του μνημειακού συνόλου. Χαρακτηριστικό και χιλιοειπωμένο άλλωστε, είναι το παράδειγμα του Σταθμού στο Μοναστηράκι, που ολοκληρώθηκε, με εντυπωσιακό μάλιστα αποτέλεσμα και αναβάθμιση της περιοχής, αφού λειτουργούσε πλέον το Μετρό της Αθήνας», σημειώνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) ως προς τις «ψευδείς» όπως τις χαρακτηρίζει κατηγορίες περί καθυστερήσεων στο έργο λόγω αρχαιοτήτων.
«O Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, έχοντας στο πλάι του τον επιστημονικό κόσμο, ειδικούς επιστήμονες και έγκυρους μελετητές του Βυζαντίου, ποικίλους φορείς αλλά και την υποστήριξη μηχανικών του ΑΠΘ περί του εφικτού της λύσης για τη διατήρηση του μοναδικού μνημειακού συνόλου του εκτεταμένου παλίμψηστου και μνημειώδους αρχιτεκτονικού συνόλου 6 αιώνων, από τον 4ο έως τον 9 αι. μ.Χ., που έφερε στο φως η ανασκαφή ανάμεσα στα διαφράγματα του Σταθμού Βενιζέλου, θα συνεχίσει, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, κάθε δυνατή προσπάθεια για την υλοποίηση της λύσης της διατήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων στη θέση τους στον Σταθμό, με πρώτη κίνηση την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και με κάθε άλλη νόμιμη ενέργεια για να μην καταστραφεί η Μέση Οδός των Βυζαντινών. Στην περίπτωση που συμβεί αυτό, η χώρα μας θα διασυρθεί σε διεθνές επίπεδο, και φυσικά θα έχει δια παντός απονομιμοποιηθεί κάθε προσπάθεια προστασίας αρχαιοελληνικών ή βυζαντινών μνημείων στην αλλοδαπή», καταλήγει ο ΣΕΑ.
Με ιδιωτική συμμετοχή η κατασκευή
Στην αναζήτηση του κατάλληλου μοντέλου με συμμετοχή ιδιώτη στη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται αυτή την περίοδο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μάλιστα, ένα σχήμα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού φορέα ή η δημιουργία μιας εταιρείας συμμετοχών (holding) βρίσκονται στο τραπέζι.
Όπως ανακοινώθηκε εχθές, κατά την επιθεώρηση από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή στον σταθμό Βενιζέλου, ο φορέας λειτουργίας θα προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία, κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων μετρό χωρίς οδηγό. Σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις, η εποπτεία και οργάνωση του συγκοινωνιακού έργου γίνονται από δημόσια αρχή (όπως π.χ. ο ΟΣΕΘ), ενώ ο operator είναι ιδιωτική εταιρεία ή κοινοπραξία.
Σύμφωνα με το ΒΗΜΑ δεδομένου ότι οι συρμοί του μετρό Θεσσαλονίκης είναι χωρίς οδηγό, σε διεθνές επίπεδο η βεντάλια των εταιρειών που διαθέτουν ανάλογη εμπειρία είναι μικρή, με την ιταλική Trenitalia (η οποία ανήκει στην ίδια οικογένεια με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και τη γαλλική Kreolis να βρίσκονται μεταξύ των κορυφαίων. Ακόμη, στη συντήρηση των συρμών θα μπορούσαμε να δούμε τη γαλλική Alstom και την Hitachi Rail Italy η οποία κατασκευάζει κιόλας τους 18 συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης.
Πυρά ΣΥΡΙΖΑ
Την ώρα που οι πολίτες της Θεσσαλονίκης προσπαθούν να ξανασταθούν όρθιοι, η κυβέρνηση της ΝΔ τούς επιφυλάσσει άλλη μια δυσάρεστη έκπληξη, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα για την ιδιωτικοποίηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης σημειώνει μεταξύ άλλων η βουλευτής Δ. Αυγέρη.
Φαίνεται πως η ανατροπή του χρονοδιαγράμματος και οι μεγάλες καθυστερήσεις που προκαλούν οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις με τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου, δίνουν τον απαραίτητο χρόνο στην κυβέρνηση προκειμένου να διευθετήσει αυτό που πραγματικά την ενδιαφέρει: την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου δημοσίου έργου στην ιστορία της Θεσσαλονίκης.
Τον χρόνο που ζήτησε η κυβέρνηση και πήρε από τους πολίτες με το ξέσπασμα της πανδημίας, είναι ξεκάθαρο πια ότι τον ξοδεύει για την επικοινωνιακή προβολή της και την εξυπηρέτηση των ιδιωτικών συμφερόντων που τη στηρίζουν. Το ταξίδι του κ. Καραμανλή στη Θεσσαλονίκη είναι για να στρώσει το χαλί αύριο στον Πρωθυπουργό και μεθαύριο στα ιδιωτικά συμφέροντα!
Η κυβέρνηση της ΝΔ θεωρεί ότι δεν υποχρεούται να λογοδοτεί. Δεν συζητά με τη μειοψηφία, δεν διαβουλεύεται. Τα σχέδια της ΝΔ για τη Θεσσαλονίκη δεν διαφέρουν από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε τους Θεσσαλονικείς εν μέσω πανδημίας. Οι πολίτες έδωσαν περίσσευμα χρόνου και υπομονής, ώστε να προετοιμαστεί καλύτερα η χώρα για την επόμενη μέρα. Σήμερα συνειδητοποιούν ότι οδηγούνται σε νέες θυσίες χωρίς αντίκρισμα.