Λειτουργία σχολείων: Ο ρόλος τους κατά την επιστροφή στην κανονικότητα
Η πανδημία του κορονοϊού ανάδειξε το σημαντικό ρόλο του σχολείου. Τρεις γιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ανέλυσαν το ρόλο της λειτουργίας των σχολείων κατά την επάνοδο στην κανονικότητα. Στις 25 Μαΐου υπήρξε σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό The Lancet Public Health και η Μαρία Γαβριατοπούλου, Γιάννης Ντάνασης και Θάνος Δημόπουλος εξηγούν τα ευρήματα.
Οι κοινωνικές και ψυχολογικές συνέπειες από το κλείσιμο των σχολείων είναι περισσότερο εμφανείς σε παιδιά των χαμηλότερων κοινωνικοοικονομικών στρωμάτων, τα οποία στηρίζουν τις εκπαιδευτικές, διατροφικές και υγειονομικές τους ανάγκες στο σχολείο. Ειδικά σε περιπτώσεις έλλειψης γονικής υποστήριξης δημιουργούνται μεγάλες ανισότητες στην παροχή εκπαιδευτικών παροχών.
Για να διασφαλιστεί η ισότητα σε όλους τους μαθητές η UNESCO έχει οργανώσει πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης και άλλων καινοτόμων δράσεων κατά την επάνοδο στην κανονικότητα. Η πανδημία ανέδειξε το σημαντικό ρόλο του σχολείου στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην κοινωνικοποίηση των παιδιών. Με τους μαθητές στο σπίτι, διακόπηκε η δια ζώσης επαφή και αντικαταστάθηκε από την εξ' αποστάσεως. Τα παιδιά δεν βρίσκονταν στο φυσικό τους χώρο, δεν κοινωνικοποιούνταν και δεν αντάλλασσαν απόψεις, σκέψεις και τα συναισθήματα τους. Η καθημερινότητα τους άλλαξε.
Οι κοινωνικές συναναστροφές αντικαταστάθηκαν από την ανταλλαγή μηνυμάτων στο διαδίκτυο, ενώ η σχολική τάξη έδωσε το χώρο της σε ένα δωμάτιο του σπιτιού. Με αυτά τα δεδομένα γίνεται αντιληπτό ότι η σχολική κοινότητα απουσίαζε και δημιούργησε κενά και απώλειες στην ψυχολογία των παιδιών.
Οι τρεις καθηγητές αναφέρουν ότι η πανδημία αυτή δίνει την ευκαιρία για επαναξιολόγηση του σχολείου "που ονειρευόμαστε για τα παιδιά μας". Οραματίζονται ένα σχολείο, που θα είναι μαθητο-κεντρικό, με διδακτική μεθοδολογία, με εξατομικευμένη προσέγγιση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Υγειονομικοί, παιδαγωγοί και ψυχολόγοι πρέπει να υποστηρίξουν το έργο των δασκάλων και καθηγητών, γιατί η σωστή εκπαίδευση είναι συνώνυμη της υγείας. Ουσιαστικά η σωστή εκπαίδευση αποτελεί το πιο σημαντικό εργαλείο για την εξέλιξη της προσωπικότητας των παιδιών, που θα αναπτύξουν κριτική σκέψη και θα μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της κοινωνίας.