Τα social media συνιστούν τη νέα ναυαρχίδα για το μάρκετινγκ, καθώς η απευθείας διάδραση με τον εν δυνάμει πελάτη μπορεί να σου προσφέρει κέρδη μεγαλύτερα απ’ ό,τι μια καλοπληρωμένη καμπάνια στην τηλεόραση ή αλλού. Μια “μόδα” καινούργια στο χώρο αυτό είναι το share – retweet κλπ από το μεγάλο ανταγωνιστή σου, ειδικά εάν αυτός έχει εκπέμψει ένα πολιτικό μήνυμα και έχει προκαλέσει θετικές -και κάποιες αρνητικές- αντιδράσεις. Πρόχειρα, μπορούμε να θυμηθούμε την Washington Post να κάνει retweet έρευνα των New York Times κατά του Τραμπ και τα δύο αυτά τεράστια (και απολύτως ανταγωνιστικά) ΜΜΕ των ΗΠΑ να πανηγυρίζουν μαζί. Πριν από κάτι λιγότερο από ένα μήνα, η Adidas είχε ποστάρει το αντιρατσιστικό βίντεο -με αφορμή τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ– του μεγάλου ανταγωνιστή της στο χώρο των αθλητικών ρούχων και υποδημάτων, Nike.

Και πάμε στα καθ’ ημάς- εδώ ομολογουμένως δεν είχαμε έως τώρα εντοπίσει αυτή τη μορφή μάρκετινγκ, αλλά να τώρα που τα σύγχρονα εργαλεία κάνουν ορατή και ηχηρή της εμφάνιση τους.

Για τη Γιορτή του Πατέρα, τα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος έβγαλαν στα social media μια αφίσα με ένα μικρό κορίτσι να έχει βάψει με make up τον πατέρα του, ο οποίος φορούσε και παιδικά τσιμπιδάκια στα μαλλιά του. Το μήνυμα ήταν το εξής: «Μπαμπάς είναι όλα αυτά που θέλεις και ακόμα περισσότερα. Χρόνια πολλά! #happyfathersday».

Σήμερα Τετάρτη, η Lidl Ελλάς αναδημοσίευσε την αφίσα, γράφοντας στη λεζάντα: «Στον δρόμο για ένα καλύτερο αύριο, είμαστε όλοι μαζί…». Αμέσως, η κίνηση της Lidl έγινε viral, ακριβώς όπως η αντίστοιχη της ΑΒ. Πολλοί χρήστες των social media έσπευσαν να συγχαρούν τα Lidl για την κίνηση, όπως και ο ίδιος ο λογαριασμός των ΑΒ, που αφού ευχαρίστησε, επισήμανε: «Μόνο όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά».

Σημειώνεται ότι η αρχική αφίσα είχε προκαλέσει πλήθος θετικών, αλλά και αρνητικών αντιδράσεων – οι δεύτερες υπογράμμισαν ότι κάπως έτσι προωθούνται λάθος πρότυπα. Στην κεφαλή της αντίδρασης μπήκε ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής Βασίλης Τσιάρτας, ο πολιτικός Θάνος Τζήμερος και κάποια γραφικά και ακραία accounts των social media, που κατάφεραν να δουν ασχήμιες πίσω από μια όμορφη εικόνα…

Η κίνηση των δύο ανταγωνιστικών σούπερ μάρκετ αφήνει γλυκιά επίγευση, μολονότι η στόχευση είναι σαφώς διαφημιστική. Το μήνυμα που περνάνε είναι θετικό και το ότι συνεργάζονται για τη μετάδοση με μεγαλύτερη διάχυση στο κοινό, μόνο ως θετική μπορεί να λογιστεί.

Επιμέλεια: Λουκάς Βελιδάκης