Δύο ημέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία και η αγωνία έχει χτυπήσει «κόκκινο» για την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Μαθητές , εκπαιδευτικοί και γονείς καλούνται να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα με τη χρήση της μάσκας να είναι υποχρεωτική αλλά οι αποστάσεις ασφαλείας μέσα στις αίθουσες να είναι κάτι που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί.

Η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη σε συνέντευξή της στο ΑΠΕ – ΜΠΕ αναφέρθηκε στις συνθήκες που θα ανοίξουν τα σχολεία τόνισε ότι στην εκπαιδευτική κοινότητα τα καταγεγραμμένα θετικά κρούσματα δεν ξεπερνούν τα 20. Ωστόσο, όπως δήλωσε και η αρμόδια υπουργός Νίκη Κεραμέως , θα χρειαστεί να κλείσουν και τμήματα και σχολικές μονάδες εξαιτίας του κορονοϊού. Επίσης η υφυπουργός αναφέρθηκε και στην περίπτωση που ένας καθηγητής βρεθεί θετικός στον κορονοϊό.


Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη

ΕΡ: Από τη Δευτέρα αρχίζει μία ιδιαίτερη σχολική χρονιά. Το υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει τα μέτρα προφύλαξης που θα πρέπει να τηρηθούν, ωστόσο η χρήση της μάσκας και η απάλειψη του μέτρου των αποστάσεων εντός αίθουσας έχει προκαλέσει προβληματισμό σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από την εισήγηση των ειδικών και την απόφαση του υπουργείου; Η χρήση μάσκας καθιστά την τήρηση των αποστάσεων μη αναγκαία;

ΑΠ: Η Επιτροπή των ειδικών για την αντιμετώπιση του ιού, με βάση τα σημερινά επιστημονικά δεδομένα για την εξέλιξη της πανδημίας, έκρινε ότι τα σχολεία μπορούν να λειτουργήσουν στην πλήρη ανάπτυξή τους, με τη χρήση της μάσκας ως το βασικό μέσο για τον περιορισμό της διασποράς του ιού στις σχολικές μονάδες. Ασφαλώς και στο μέτρο του δυνατού, θα πρέπει να γίνεται προσπάθεια για τήρηση των αποστάσεων τόσο μεταξύ των μαθητών όσο και μεταξύ μαθητών-εκπαιδευτικών, σε συνδυασμό με την οδηγία να αποφεύγονται οι μεγάλες συναθροίσεις και η λειτουργία του σχολείου να γίνεται σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Παράλληλα, είναι απαραίτητο και κρίσιμο να τηρούνται οι οδηγίες για συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών, να αερίζονται καλά οι αίθουσες, καθώς και καθαρίζονται συστηματικά όλοι οι χώροι του σχολείου. Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές όλοι μια αλυσίδα ασφαλείας. Από κει και πέρα, είμαστε σε άμεση και συνεχή επαφή με την Επιτροπή σε μια δυναμική και πρωτόγνωρη κατάσταση, όπου και τα επιδημιολογικά δεδομένα καθορίζουν κάθε φορά και τα μέτρα που λαμβάνονται. Όμως, και επιτρέψτε μου το σχόλιο αυτό, το στοίχημα των σχολείων θα κερδηθεί κυρίως από όσους θα βρίσκονται μέσα στις σχολικές μονάδες. Είναι σημαντικό, είναι κρίσιμο, μαθητές και εκπαιδευτικοί να δημιουργήσουν μαζί μια ισχυρή αλυσίδα προστασίας όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για τους πιο ευάλωτους, για τους παππούδες και τις γιαγιάδες που χρειάζονται τη μέριμνά μας. Όπως και στην πρώτη φάση, ενωμένοι θα αντιμετωπίσουμε αυτή τη δοκιμασία.

ΕΡ: Δεδομένου ότι, όταν ανοίξουν τα σχολεία, κατά τη διάρκεια της ημέρας εκπαιδευτικοί και παιδιά θα πρέπει να φορούν μάσκα για πολλές ώρες, σκέφτεστε να ορίσετε κάποιο «διάλειμμα μάσκας», κατά το οποίο θα μπορούν να τη βγάζουν για λίγα λεπτά;

ΑΠ: Η μάσκα πρέπει να χρησιμοποιείται μέσα στις αίθουσες, στους διαδρόμους του σχολείου, σε κάθε κλειστό χώρο και στα μέσα μεταφοράς μαθητών. Επίσης, η μάσκα θα πρέπει να χρησιμοποιείται σε ανοικτούς χώρους μόνο όπου υπάρχει συγχρωτισμός. Βάσει και των οδηγιών που έχουμε λάβει από τους ειδικούς, το διάλειμμα, στο οποίο αναφέρεστε, μπορεί να συνδυαστεί με το φαγητό ή με το παιχνίδι σε ανοιχτό χώρο και τη γυμναστική, όπου η χρήση μάσκας δεν συστήνεται. Προφανώς είμαστε εδώ να συζητήσουμε και να προσαρμόσουμε τις οδηγίες μας για τις περιπτώσεις των παιδιών που δεν μπορούν να φέρουν μάσκα για ιατρικούς λόγους, αλλά και όποιες νέες κατευθύνσεις δοθούν από τους επιστήμονες.

ΕΡ: Σε ορισμένους δήμους, αποφασίστηκε επιπλέον των μέτρων προστασίας, να τοποθετηθούν διαφανή διαχωριστικά στα θρανία. Πώς σχολιάζετε την πρωτοβουλία αυτή;

ΑΠ: Ως Υπουργείο δεχόμαστε τις εισηγήσεις της αρμόδιας Επιτροπής τις οποίες και εφαρμόζουμε απαρέγκλιτα. Σε ό,τι αφορά τη δημόσια υγεία και ειδικά τα μέτρα που λαμβάνονται για τα σχολεία μας, είναι πολύ κρίσιμο να υπάρχει μια ενιαία αντιμετώπιση της κατάστασης που θα βασίζεται στις οδηγίες των πλέον ειδικών. Και οι οδηγίες αυτές θα πρέπει να ακολουθούνται με ακρίβεια και με συνέπεια ώστε να μη δημιουργείται σύγχυση σε πολίτες και γονείς. Θέλουμε τα παιδιά μας υγιή και προστατευμένα σε όλη την Ελλάδα, σε όποιο σχολείο κι αν πάνε.

ΕΡ: Σε περίπτωση κρούσματος καθηγητή, ο οποίος διδάσκει σε πολλά τμήματα, ποια διαδικασία προβλέπεται από το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ; Θα μπαίνουν σε καραντίνα όλα τα τμήματα στα οποία έχει διδάξει;

ΑΠ: Όπως αναφέρετε, και σε αυτή την περίπτωση θα εφαρμόζεται κανονικά το προβλεπόμενο πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ. Δηλαδή, θα κλείνουν τα τμήματα που διδάσκει ο εκπαιδευτικός και θα ακολουθείται η διαδικασία ιχνηλάτησης, ενώ η εκπαιδευτική διαδικασία θα συνεχίζεται μέσω τηλεκπαίδευσης.

ΕΡ: Έχετε εικόνα κρουσμάτων στην εκπαιδευτική κοινότητα από την ημέρα που άρχισαν να λειτουργούν διοικητικά τα σχολεία, χωρίς μαθητές;

ΑΠ: Υπάρχουν μεμονωμένα κρούσματα τα οποία όμως δεν δημιουργούν συνθήκες για γενικευμένη ανησυχία. Καταγράφουμε όλες τις περιπτώσεις που αναφέρονται στην Ελλάδα και παρακολουθούμε στενά κάθε περίπτωση που καταγράφεται σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ. Σημείωση ότι στην Ελλάδα λειτουργούν πάνω από 14.400 σχολικές μονάδες και τα καταγεγραμμένα θετικά κρούσματα σε εκπαιδευτικούς δεν ξεπερνούν τα 20. Δεν υποτιμούμε όμως καμία περίπτωση. Αντιθέτως ενισχύουμε τον συντονισμό με τις αρμόδιες αρχές για άμεση αντίδραση και ιχνηλάτηση επαφών, όπως ακριβώς ορίζουν τα πρωτόκολλα διαχείρισης που έχουν αποσταλεί στα σχολεία.