Αυτοκινητόδρομος Ε65: Σε τροχιά υλοποίησης - Λαμία - Εγνατία σε μιάμιση ώρα [vids]
Μετά από 10 χρόνια αβεβαιότητας, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) μπαίνει επιτέλους σε τροχιά ολοκλήρωσης, καθώς δόθηκε λύση για το πολύπαθο Βόρειο Τμήμα του, μήκους 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ.
Με αφορμή το «ξεμπλοκάρισμα» του σημαντικού αυτού έργου, κυβερνητικό κλιμάκιο υπό τον πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, παρέστη σε ειδική εκδήλωση στα Τρίκαλα, καθώς και το εργοτάξιο της Ξυνιάδας. Στο κυβερνητικό κλιμάκιο μετείχαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης.
https://www.youtube.com/watch?v=1NEMrdLEjYg
Απολύτως βέβαιος ότι το νότιο τμήμα του οδικού άξονα Ε65 θα ολοκληρωθεί εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, καθώς, όπως επανέλαβε «το ενδιαφέρον μου για αυτό το εμβληματικό για τη χώρα μας έργο είναι συνεχές» εμφανίστηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος κατά την επιστροφή του στην Αθήνα έκανε μία στάση στο ύψος της Ξυνιάδας και επιθεώρησε το νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65.
Ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε να ενημερωθεί για την εξέλιξη των εργασιών στο συγκεκριμένο, νότιο τμήμα, δείχνοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον για εκείνο το τμήμα όπου εξελίσσονται εργασίες στο τούνελ στο όρος Όθρυς. Πρόκειται για το τμήμα το οποίο ενώνει την ΠΑΘΕ στο ύψος της Αλαμάνας με το έτοιμο τμήμα που έχει αποδοθεί σε κυκλοφορία και το οποίο ξεκινά από την Ξυνιάδα και κατευθύνεται μέχρι τα Τρίκαλα.
Ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε συγκεκριμένες πληροφορίες για τα τμήματα του έργου και μάλιστα επισκέφθηκε μαζί με τους επιτελείς της αναδόχου εταιρείας, υπηρεσιακούς παράγοντες αλλά και την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών το σημείο που ξεκινά το τούνελ της Όθρυος που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ερωτήσεις που έκανε ο κ. Μητσοτάκης στους αναδόχους έδινε μεγάλο βάρος στην ολοκλήρωση των εργασιών εντός του χρονοδιαγράμματος για να εισπράξει θετικές απαντήσεις. Κατά τη στάση του εκεί ο κ. Μητσοτάκης συνοδευόταν από τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, τον υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα, τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, κ. Καραγιάννη, τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών, Στέλιο Πέτσα, τον υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιάννη Οικονόμου και τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραγιάννη. Παρόντες επίσης ήταν ο περιφερειάρχης Στερεάς κ. Φάνης Σπανός, πολλοί δήμαρχοι της περιοχής όπως επίσης και βουλευτές.
Η «ακτινογραφία» του Ε65
Μετά από μεθοδική δουλειά επί 18 μήνες, με αλλεπάλληλες επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η κυβέρνηση κατάφερε να πάρει το πράσινο φως ότι το έργο είναι συμβατό με το κοινοτικό δίκαιο. Το υπουργείο Υποδομών προχώρησε σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες, όμως υπήρξε και προσωπική παρέμβαση του κ. Μητσοτάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο Ε65 θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και 30 λεπτά, αντί των δύο ωρών και 30 λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.
«Ο Ε65 αλλάζει προς το καλύτερο τις ζωές των ανθρώπων»
Πρώτον, ο Ε65 αναμένεται να συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων και να ενισχύσει την οδική ασφάλεια. Θα συμβάλλει επίσης σε μετακινήσεις πιο φιλικές στο περιβάλλον και θα ενισχύσει τις συνδυαστικές, πολυτροπικές μεταφορές, καθώς η χώρα μας πρέπει να συνδέσει τα λιμάνια της με σύγχρονους οδικούς άξονες.
Ο Ε65 θα ενισχύσει την οικονομική, πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη, θα δώσει ώθηση στο εμπόριο και νέες προοπτικές στην αγροτική ανάπτυξη, σε πόλεις όπως τα Τρίκαλα και τα Γρεβενά, αλλά και στις ευρύτερες περιοχές της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας. Γεγονός που θα οδηγήσει σε περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες δουλειές.
https://www.youtube.com/watch?v=ozvcepNgpsY
Με τον Ε65 ολόκληρες περιοχές θα βγουν από την απομόνωση
Η υλοποίηση του Βόρειου Τμήματος του Ε65 αποτελεί ίσως την πιο ουσιαστική δράση για τη στήριξη της Δυτικής Μακεδονίας στην κρίσιμη περίοδο της απολιγνιτοποίησης. Και αυτό καθώς ένας νέος, σύγχρονος δρόμος και η αναβάθμιση της σύνδεσης της Δυτικής Μακεδονίας με την Αθήνα και την Κεντρική Ελλάδα, σημαίνει στήριξη στην πράξη των επιχειρήσεων που ήδη δραστηριοποιούνται στην περιοχή και την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Με λίγα λόγια, με τον Ε65 ολόκληρες περιοχές θα βγουν από την απομόνωση.
Τα τέσσερα εμβληματικά έργα, που ξεμπλοκάρουν
Ο Ε65 αποτελεί μέρος ενός ολοκληρωμένου πλάνου έργων υποδομών σε όλη τη χώρα, άνω των 13 δισ. ευρώ. «Όλη η δουλειά που έχει γίνει εδώ και ενάμιση χρόνο αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Και το 2021, μπορεί να είναι για τη χώρα μας το έτος των υποδομών!», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής.
Να σημειωθεί ότι ο Ε65 δεν είναι το πρώτο ούτε το μόνο μεγάλο έργο που «ξεμπλοκάρει» η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Είναι γνωστή η κατάσταση που παρέλαβε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: Καμία ώριμη μελέτη για νέα έργα. Και κρίσιμα έργα, μπλοκαρισμένα.
Επί 18 μήνες, έγινε συστηματική δουλειά για να αλλάξει αυτή η εικόνα και με σταθερά βήματα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατάφερε να ξεμπλοκάρει τέσσερα εμβληματικά έργα: Ε65, Πάτρα - Πύργος, Μετρό Θεσσαλονίκης και Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.
«Έχουμε επιταχύνει τους ρυθμούς εργασιών στο Νότιο Τμήμα του Ε65 κατά 50%»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε για το έργο: «Μέσα σε ενάμιση χρόνο, έχουμε φτάσει την πρόοδο του έργου από το 13% που παραλάβαμε, στο 63%. Έχουμε ολοκληρώσει δηλαδή το μισό έργο, επιταχύνοντας τους ρυθμούς κατά 50%.
Σήμερα είχαμε την ευκαιρία να επιθεωρήσουμε, με τον κ. πρωθυπουργό, αυτό το εργοτάξιο. Ευχαριστώ ειλικρινά όσους δουλεύουν σκληρά για να υπάρχει αυτή η πρόοδος στο έργο. Και όλοι μας θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να συνεχίσουμε το ίδιο αποτελεσματικά».
Το ιστορικό του έργου
Ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό. Ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, το 2011, αποφασίστηκε, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, να υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα - Τρίκαλα) μήκους 77,5 χιλιομέτρων και να μετατεθεί η κατασκευή των άλλων δύο τμημάτων (Βόρειο και Νότιο).
- Νότιο Τμήμα Ε65: Η κατασκευή του τμήματος Λαμία - Ξυνιάδα, μήκους 32,5 χιλιομέτρων, ξεκίνησε το 2018 και έχει εκτελεστεί το 63% του έργου.
- Βόρειο Τμήμα Ε65: Στις 18 Ιανουαρίου 2021 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενέκρινε ως συμβατή με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς τη χρηματοδότηση του Αναδόχου για την κατασκευή του Βορείου Τμήματος (Τρίκαλα - Εγνατία) μήκους 70,5 χιλιομέτρων.
Η τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης και η κύρωση του σχετικού Νόμου από τη Βουλή θα προχωρήσει άμεσα.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και η διάρκεια κατασκευής του θα είναι τρία χρόνια.
- Θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, καθώς και τέσσερις σήραγγες, οι δύο εκ των οποίων θα κατασκευαστούν με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut and Cover) μήκους 264 και 180 μέτρων, ενώ οι άλλες δύο θα έχουν μήκος 65 και 400 μέτρα αντίστοιχα.
- Θα κατασκευαστούν επίσης 31 γέφυρες / άνω διαβάσεις και έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο - Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων.
- Στον Ε65 θα υπάρχουν δύο κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ), καθώς και ένας Μετωπικός Σταθμός διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί
- Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν τέλος χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.
Απάντηση από ΣΥΡΙΖΑ και Νίκο Παππά
Σε δήλωση προέβη ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκος Παππάς, για την επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη σε Καρδίτσα και Τρίκαλα στην οποία αναφέρει πως:
“Ο κ. Μητσοτάκης, πέντε μήνες μετά τις καταστροφές που προκάλεσε ο Ιανός, φέρεται να ανακοίνωσε σε φορείς της Καρδίτσας ένα πρόγραμμα αποκατάστασης υποδομών. Θα ζητήσουμε ενημέρωση για τον επίσημο σχεδιασμό και θα παρακολουθούμε την πορεία υλοποίησής του.
Οι πολίτες της Καρδίτσας έχουν χορτάσει από λόγια. Δεν θέλουν άλλες στιγμές «ανεμελιάς». Η Ν.Δ. πρέπει να σκεφτεί και να στηρίξει ουσιαστικά όσους επλήγησαν από τις φυσικές καταστροφές.
- Σε ό,τι αφορά το βόρειο τμήμα του Ε65, για το οποίο επαίρεται ο κ. Μητσοτάκης, να θυμίσουμε ότι:
Η έγκριση ήρθε με καθυστέρηση 20 μηνών, για την οποία ευθύνεται αποκλειστικά η κυβέρνηση. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είχε καταθέσει ολοκληρωμένο φάκελο του έργου στην Ε.Ε. ήδη από τον Μάιο του 2019.
- Το κόστος του έργου αυξάνεται κατά 38 εκατ. ευρώ για δαπάνες λειτουργίας. Η δική μας κυβέρνηση είχε πετύχει την παραίτηση των κατασκευαστών από ανάλογη απαίτηση για το νότιο τμήμα, το οποίο υλοποιείται από τον Ιανουάριο του 2019.
- Η Ν.Δ. φέρει βαρύτατες ευθύνες για την υλοποίηση του Ε65 συνολικά. Είναι γνωστές και οι καθυστερήσεις της, ήδη από το 2007, και οι μετέπειτα επιλογές της”.