Την Δευτέρα 1η Μαρτίου 2021 ξεκινά η εισαγγελική έρευνα αναφορικά με τις καταγγελίες αποφοίτων του Αρσακείου για περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης όχι μόνο αναφορικά με την υπόθεση Λιγνάδη, αλλά και σε σχέση με άλλους καθηγητές του σχολείου.

Να σημειωθεί ότι στη δικογραφία για την υπόθεση του Δημήτρη Λιγνάδη, υπάρχει η μαρτυρία του Βασίλη, του πρώτου μηνυτή, ο οποίος ανέφερε ότι έβλεπε παιδιά από το Αρσάκειο να πηγαίνουν στο σπίτι του ηθοποιού και σκηνοθέτη. Ο Βασίλης προσθέτει μάλιστα ότι ο Λιγνάδης τού είχε ζητήσει να συνευρεθεί ερωτικά με μια μαθήτρια του Αρσακείου, κάτι που ο ίδιος αρνήθηκε και έτσι στην πράξη προχώρησε ο ηθοποιός. Αντίστοιχα, και ο μουσικοσυνθέτης που έχει καταθέσει ως μάρτυρας, κάνει λόγο για σχέσεις του Δημήτρη Λιγνάδη με παιδιά του Αρσακείου.

Μετά την επιστολή – «καταπέλτη» αποφοίτων του Αρσακείου, η προϊσταμένη της Εισαγγελίας ζήτησε προκαταρκτική έρευνα, η οποία ξεκινά από αύριο Δευτέρα. Πρόκειται για μια δύσκολη και σύνθετη έρευνα, καθώς είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα και πολυάριθμες οι καταγγελίες που έχουν γίνει.

Μεταξύ άλλων, θα ζητηθεί βεβαίωση από το σχολείο για το πότε δίδασκε εκεί ο γνωστός ηθοποιός, αλλά και για το λόγο που έφυγε από εκεί. Ο ίδιος ο Δημήτρης Λιγνάδης ισχυρίζεται ότι εργάστηκε στο Αρσάκειο το διάστημα 1993-2001 και ότι είχε εξαιρετικές σχέσεις με γονείς και μαθητές. Εξηγεί, τέλος, ότι έφυγε για να πάει να δουλέψει αλλού.

Η επιστολή – κόλαφος αποφοίτων του Αρσάκειου

Θέση στην υπόθεση με τις καταγγελίες σεξουαλικής βίας που εμπλέκουν τον γνωστό σκηνοθέτη ο οποίος υπήρξε εξωτερικός συνεργάτης του σχολείου, παίρνουν 285 απόφοιτοι του Αρσακείου Ψυχικού, από το 1994 έως το 2018, με επιστολή προς την Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία. Αναφέρουν ότι γνωρίζουν και έχουν πληροφορηθεί για σεξουαλικές, ψυχολογικές ή και λεκτικές προσβολές που έχουν υποστεί μαθητές και μαθήτριες από συγκεκριμένους καθηγητές και καθηγήτριες των Αρσακείων. Μάλιστα, κάνουν λόγο για «διαχρονική νοοτροπία κάποιων» και «παντελή έλλειψη παιδαγωγικών ορίων ορισμένων εκπαιδευτικών».

Οι απόφοιτοι του Αρσακείου Ψυχικού δηλώνουν ότι στέκονται στο πλευρό όλων των θυμάτων και προτίθενται να τα στηρίξουν με κάθε τρόπο, είτε θέλουν να μιλήσουν είτε όχι. Οι υπογράφοντες, καταγγέλλουν τόσο τους θύτες όσο και τους καθηγητές/τριες ή τους υπέθυνους/ες που συγκάλυψαν αυτά τα γεγονότα. «Επίσης, η διοίκηση θα έπρεπε να έχει το θάρρος να λογοδοτήσει για την πραγματοποίηση ορισμένων –όπως αποδεικνύεται– λανθασμένων επιλογών», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Οι ίδιοι ζητούν να διευρευνηθούν όλα τα γεγονότα, να αναλάβουν οι αρμόδιοι την ευθύνη που τους αναλογεί και να γίνει μια κάθαρση στο σχολείο από πρόσωπα που σχετίζονται με τέτοια περιστατικά.

Αναλυτικά η επιστολή των Αποφοίτων Αρσακείου προς τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία

«Οι πρόσφατες εξελίξεις αναφορικά με τα περιστατικά ψυχικής και σεξουαλικής βίας σε βάρος ανηλίκων, με φερόμενο θύτη εξωτερικό συνεργάτη του Αρσακείου Ψυχικού, ενεργοποίησαν την ευαισθησία και την απωθημένη μνήμη μας. Αποτελούμε μια ομάδα αποφοίτων από το 1994 έως το 2018 με ετερόκλιτες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές καταβολές. Ωστόσο, η παρούσα παρέμβαση είναι αποτέλεσμα μιας πηγαίας επικοινωνίας που προέκυψε από κοινά μας βιώματα κατά τη φοίτησή μας σε αυτό το σχολείο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας κοινωνίας που αυτή τη στιγμή συγκλονίζεται από τις αποκαλύψεις.

Μέσω της επιστολής αυτής θέλουμε να εκφράσουμε τη συμπαράστασή μας προς όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που υπέστησαν από συγκεκριμένους καθηγητές και καθηγήτριες των Αρσακείων σεξουαλικές, ψυχολογικές ή και λεκτικές προσβολές, οι οποίες τελούν σε γνώση μας – έχει πέσει στην αντίληψή μας ή έχουμε πληροφορηθεί κάτι από όλα αυτά, ενίοτε δε και όλα. Δεν ζητάμε από τους ανθρώπους που έζησαν τραύματα να τα αναβιώσουν, δεν τους ζητάμε να συμμετάσχουν – εκτός κι αν το επιθυμούν. Τους λέμε μόνο ότι γνωρίζουμε, κατανοούμε και είμαστε δίπλα τους. Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε με κάθε τρόπο όποιον και όποια θέλει να μιλήσει.

Ως Απόφοιτοι των Αρσακείων Σχολείων καταγγέλλουμε κάθε αρμόδιο καθηγητή/τρια ή υπεύθυνο/η που συγκάλυψε γεγονότα και δεν προστάτευσε, με τις πράξεις ή τις παραλείψεις του, τους μαθητές και τις μαθήτριες. Θέλουμε να γίνει κατανοητό πως δεν αναφερόμαστε σε μεμονωμένα γεγονότα μιας συγκεκριμένης περιόδου, αλλά σε μια διαχρονική νοοτροπία κάποιων· στην παντελή έλλειψη παιδαγωγικών ορίων ορισμένων εκπαιδευτικών, που σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με τις πρακτικές ενός προστατευμένου σχολικού περιβάλλοντος. Μας εξοργίζουν οι ισχυρισμοί ότι δεν έγινε τίποτα από τα παραπάνω αντιληπτό από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό. Δεν μιλάμε, φυσικά, για όλους και όλες, ούτε αποδίδουμε το ίδιο βάρος στον καθένα. Αν όμως πράγματι οι υπεύθυνοι δεν γνώριζαν τίποτα, θα έπρεπε τουλάχιστον να αναλάβουν την ευθύνη για το ότι δεν φρόντισαν να υπάρχει στη διάθεση των μαθητών και των μαθητριών ο τρόπος για να καταγγελθούν τέτοια περιστατικά.

Επίσης, η διοίκηση θα έπρεπε να έχει το θάρρος να λογοδοτήσει για την πραγματοποίηση ορισμένων –όπως αποδεικνύεται– λανθασμένων επιλογών. Με αυτά κατά νου, ζητάμε από όλους τους υπευθύνους/ες, εντός και εκτός Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, τα εξής:

  • Να διερευνηθούν τα γεγονότα και οι αποκαλύψεις της τρέχουσας περιόδου αλλά και η σύνδεσή τους με δικαστικές και αστυνομικές έρευνες του παρελθόντος με πρωτοβουλία και του σχολείου. Για εμάς άλλωστε αποτελεί εδραία γνώση πως δεν πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά.
  • Να αναλάβουν οι αρμόδιοι την ευθύνη που τους αναλογεί, με την οριστική απομάκρυνση των καθηγητών εκείνων που συστηματικά εκμεταλλεύτηκαν και προσέβαλαν τη γενετήσια αξιοπρέπεια των μαθητών/τριών με την αντιδεοντολογική τους συμπεριφορά, αν ασκούν ακόμα το εκπαιδευτικό λειτούργημα στα Αρσάκεια Σχολεία.
  • Να δημιουργηθεί σύστημα ανώνυμης αναφοράς περιστατικών που προσβάλλουν την προσωπικότητα και τη γενετήσια αξιοπρέπεια ή θίγουν με άλλο τρόπο την παιδαγωγική εμπειρία των μαθητών/τριών, καθώς και να τεθεί σε εφαρμογή κώδικας δεοντολογίας, ο οποίος θα οριοθετεί τις πρακτικές που είναι αποδεκτές και μη στον χώρο του σχολείου και θα περιγράφει τις νομικές ενέργειες που θα λαμβάνουν χώρα μετά από αναφορές περιστατικών συναισθηματικής και σεξουαλικής παρενόχλησης για την καταπολέμησή τους. Αυτές οι ενέργειες ιδανικό θα ήταν να συνδυαστούν με τη μέριμνα για την ευαισθητοποιημένη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών.
  • Το σχολείο να ερευνήσει και να συμβάλει στην καταγραφή σχετικών περιστατικών, καθώς και να εξασφαλίσει την ανοιχτή πρόσβαση στα αποτελέσματα των σχετικών διαδικασιών, χάριν διαφάνειας, διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων των εμπλεκομένων μερών. Απαιτούμε ΚΑΘΑΡΣΗ και διαφάνεια στα Αρσάκεια αλλά και σε όλα τα σχολεία, για τη δικαίωση των μαθητών και των μαθητριών και το καλό των ερχόμενων μαθητικών γενεών. Στόχος της εκπαίδευσης πρέπει να είναι η διαμόρφωση των παιδιών σε όμορφους ανθρώπους.
  • Την ύστατη στιγμή, ζητάμε η ιστορική Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία να μην αποδειχθεί ιστορικά ανεύθυνη.
Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις