Κούριερ-Ντελίβερι-Εξωτερικοί, Την 1η Μάη δεν βάζουμε κουτί». Με αυτό το σύνθημα διεξήχθη την Κυριακή η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου σε απεργιακή συγκέντρωση και μοτοπορεία στις 11 π.μ. στο Πεδίον του Αρεως, σε μια δράση με έντονο διεθνιστικό χαρακτήρα.

Ο φιλόδοξος διακηρυγμένος στόχος των διοργανωτών -οι οποίοι γυρίζανε τις γειτονιές της Αθήνας- ήταν «να σβήσουν οι μηχανές ταυτόχρονα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και του κόσμου», σε μια πρώτη απόπειρα παγκόσμιας απεργίας διανομέων-δικυκλιστών.

Εδώ και μήνες οι δρόμοι της πρωτεύουσας έχουν γεμίσει με τις χαρακτηριστικές πορτοκαλί-μαύρες αφίσες της Συνέλευσης Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ) που ενημερώνουν για την πρωτομαγιάτικη απεργία, η οποία φέτος δίνει έμφαση στα δικαιώματα των εργαζομένων στις πλατφόρμες της διαμοιραστικής οικονομίας – gig economy.

Τη διετία της πανδημίας, μαζί με τις αρρυθμίες και το έμφραγμα στα logistics, τη ραγδαία γιγάντωση των υπηρεσιών ψηφιακής διαμεσολάβησης και κάθε μορφής e-shopping, μαζί με τη βίαιη εκτίναξη της τηλεργασίας και της τηλεμάθησης, ήρθαν στο προσκήνιο οι αθέατοι κρίκoι που κάνουν την ψηφιακή οικονομία να κινείται και να παράγει υπερκέρδη, όχι με μαγικούς αλγόριθμους και άυλες εφαρμογές, αλλά με ανθρώπινες εργατοώρες, με ιδρώτα, κίνδυνο ακόμα και αίμα στην άσφαλτο.

Οι πετυχημένες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην e-food τον περασμένο Σεπτέμβριο, που κατάφεραν να ακυρώσουν στην πράξη τα σχέδια του ελληνικού παραρτήματος της πολυεθνικής Delivery Heroes για μετατροπή των συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας σε «freelancers», κατέγραψαν μια νίκη με παγκόσμιο αντίκτυπο, αποτελώντας παράδειγμα για αγώνες που δίνουν οι εργαζόμενοι σε πλατφόρμες και σε άλλα μέρη του πλανήτη.

Η δημιουργία συνδικάτου εργαζομένων στις εγκαταστάσεις της Amazon, στο Staten Island της Νέας Υόρκης, που έγινε πράξη έπειτα από μακροχρόνιες προσπάθειες και παρά τις λυσσαλέες αντιδράσεις του γίγαντα-εργοδότη, ήταν η τελευταία ελπιδοφόρα είδηση σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από αντίστοιχους αγώνες εργαζομένων, ειδικά στο χώρο των μεταφορών.

Τον Μάρτιο του 2022 οι νέες ανατιμήσεις στα καύσιμα πυροδότησαν απεργιακές αντιδράσεις σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, κυρίως σε Αγγλία και Γερμανία, καθώς εργαζόμενοι «με το κομμάτι» σε πλατφόρμες όπως η Uber, η Just-Eat και η Deliveroo είδαν τις απολαβές τους να συρρικνώνονται δραματικά λόγω της εκτίναξης του κόστους μετακίνησης.

Ειδικά στην πλατφόρμα Just Eat, είχαν προηγηθεί μακροχρόνιες κινητοποιήσεις εργαζομένων που απασχολούνταν μέσω της εργολαβικής Stuart Delivery, της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής πλατφόρμας εταιρικών υπηρεσιών για παραδόσεις «last mile», που αναλαμβάνουν το τελευταίο στάδιο της μεταφοράς στον παραλήπτη.

Η απεργία στην Just Eat που ξεκίνησε στην εργατούπολη του Σέφιλντ στη Βόρεια Αγγλία τον περασμένο Νοέμβριο ως διαμαρτυρία σε μείωση ωρομίσθιου από τον εργολάβο, εξαπλώθηκε και σε άλλες πόλεις και συνεχίστηκε ώς την άνοιξη, με επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας, στη «μεγαλύτερη σε διάρκεια απεργία εργαζομένων στην gig economy», όπως ονομάστηκε, απαιτώντας καλύτερους μισθούς.

Το καλοκαίρι η Ισπανία συγκλονίστηκε από τις απεργίες των εργαζομένων διανομέων στην πλατφόρμα Glovo, που λειτουργεί σε περισσότερες από 20 χώρες, μετά την άρνηση της εταιρείας αναγνωρίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων ως υπαλλήλων και όχι ως «συνεργατών» – όπως όριζε πρόσφατη νομοθεσία.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις