ΟικονομίαΠλεονάσματα: Η υπόθεση της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων συνεχίζει να «πλανάται» πάνω από τις επαφές του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης και των δανειστών. Η ελληνική κυβέρνηση -αν και δεν το δηλώνει ευθέως – από την επίτευξη του στόχου αυτού συναρτά ουσιαστικά το σύνολο των προεκλογικών της υποσχέσεων: Δηλαδή την πορεία συνεχούς μείωσης των φορολογικών συντελεστών και κυρίως τα «καύσιμα» για την χρηματοδότηση της οικονομίας και την ανάπτυξη. Ιδίως το αναπτυξιακό ζήτημα θεωρείται κομβικό προκειμένου «να βγεί» το κυβερνητικό πλάνο στην οικονομία.

Δημοσιονομικός χώρος

Ουσιαστικά η κυβέρνηση αναζητά έξτρα δημοσιονομικό χώρο για το 2020 και το 2021 και αυτό ακριβώς θα διασφαλίσει το αίτημα για μείωση των πλεονασμάτων αν τελικά γίνει δεκτό από τους θεσμούς και τα ευρωπαϊκά όργανα. Αυτό θα συμβεί την Άνοιξη, σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες κυβερνητικές προβλέψεις η το φθινόπωρο, ανάλογα με την έκβαση των διαπραγματεύσεων. Οιθετικές αξιολογήσεις του τελευταίου διαστήματος από διεθνείς οίκους αλλά και το 15ετές ομόλογο που επέτρεψε τον μακροπρόθεσμο δανεισμό της χώρας με επιτόκιο 2% θεωρούνται βασικά κυβερνητικές επιχειρήματα. Ενισχύουν μάλιστα – σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές – την «επανατοποθέτηση» της ελληνικής οικονομίας στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο χάρτη..

Από το «αφηρημένο» στο «συγκεκριμένο»

Παρόλα αυτά η μετάβαση από το «αφηρημένο», δηλαδή την αίσθηση αισιοδοξίας που όπως υποστηρίζει το οικονομικό επιτελείο συμμερίζονταιοι θεσμοί, στο «συγκεκριμένο» δηλαδή την αναζήτηση συγκεκριμένων μέτρων εξασφάλισης δημοσιονομικού χώρου, δεν φαίνεται τελικά τόσο εύκολη υπόθεση.

Ένα από τα «σημεία» που φαίνεται να ποντάρει η ελληνική κυβέρνηση είναι η δυνατότητα ευελιξίας στην μεταφορά των υποχρεώσεων του υπέρ -πλεονάσματος από έτος σε έτος. Αυτό θα δώσει στο οικονομικό επιτελείο μεγάλες δυνατότητες για την προσαργογή ενός προγράμματος άμεσης επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας για τα επόμενα δύο χρόνια.

Όμως στις συναντήσεις με τους θεσμούς απέναντι στο συγκεκριμένο αίτημα καταγράφεται μια αρνητική προδιάθεση. Το βασικό εμπόδιο που προβάλλουν οι δανειστές είναι το ότι ένα τέτοιο μέτρο αντιβαίνει τους κανόνες του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας. Αυτού δηλαδή που ισχύει όχι μόνον για την Ελλάδα αλλά και για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες που βρέθηκαν σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής και τώρα βρίσκονται σε καθεστώς μετα-μνημονιακών συνθηκών.

Ένα δεύτερος πλάγιος δρόμος που μπορεί να συμβάλλει στην έμμεση μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι ο συνυπολογισμός στα δημοσιονομικά έσοδα των ομολόγων (ANFA – SMP) που το 2019 απέδωσαν 644,4 εκατομμύρια ευρώ. Παρόλα αυτά οι ευρωπαϊκοί κανόνες και σε αυτό το σημείο είναι πολύ συγκεκριμένοι και προβλέπουν πως οι επενδύσεις των συγκεκριμένων ομολόγων πρέπει να γίνονται με τέτοιον τρόπο ώστε να παράγεται ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

Αυτά τα ζητήματα έχουν οικονομικό υπόβαθρο όμως τελικά ο πολιτικός παράγοντας θεωρείται – από την κυβέρνηση- ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ολοκλήρωσή τους. Πάντως οι πληροφορίες λένε ότι οι πρόσφατες επαφές του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Παρίσι με τον γάλλο πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν όπως και η συνάντησή του με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σάρλ Μισέλ δημιουργούν κλίμα αισιοδοξίας. Το μόνο που το «σκιάζει» είναι η τελική στάση της Γερμανίας,από την οποία θα κριθούν πάρα πολλά.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις