Το γάλα που δεν προέρχεται από αγελάδες δεν είναι μία μόδα που ήρθε για να φύγει γρήγορα. Οι καταναλωτές στρέφονται σε αυτά τα προϊόντα για διάφορους λόγους – τις περισσότερες φορές επειδή τους απασχολεί κάποια αλλεργία, η δυσανεξία στη λακτόζη ή οι ορμόνες και τα αντιβιοτικά με τα οποία θεωρείται ότι είναι επιβαρυμένο το αγελαδινό γάλα. Όπως είναι λογικό, όλα έχουν τα υπέρ και τα κατά τους, ας τα βάλουμε λοιπόν στο μικροσκόπιο:

Κατσικίσιο ή αγελαδινό γάλα

Γενικά το κατσικίσιο γάλα έχει λιγότερη λακτόζη από το αγελαδινό αλλά και μικρότερη περιεκτικότητα οπότε και θεωρείται γενικά πιο εύπεπτο. Από την άλλη πλευρά θεωρείται καλύτερα ανεκτό και από όσους έχουν ήπια αλλεργία στο αγελαδινό γάλα.

Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός είναι λιγότερο επιβαρυμένο από αντιβιοτικά και ορμόνες, καθώς οι κατσίκες είναι πιο ανθεκτικές από τις αγελάδες αλλά και επιπλέον δεν χρειάζεται να παραχθεί από αυτές η ποσότητα του γάλακτος που παράγουν οι αγελάδες. Από την άλλη πλευρά η γεύση και η μυρωδιά του δεν γίνονται τόσο εύκολα ανεκτές όπως εκείνες του αγελαδινού, που έχουμε όλοι συνηθίσει περισσότερο.

Τι παίρνουμε από το γάλα

Το γάλα μας δίνει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, υδατάνθρακες και κυρίως λακτόζη, λίπος, βιταμίνες (Α, D, Ε και Κ) και κυρίως ασβέστιο. Επειδή οι βιταμίνες του γάλακτος είναι λιποδιαλυτές είναι σκόπιμο (αν δεν έχουμε πρόβλημα λιπιδίων στο αίμα) να προτιμούμε το πλήρες γάλα, που επειδή διατηρεί όλο του το λίπος, προσφέρει το σύνολο των βιταμινών του στον οργανισμό. Σε κάθε περίπτωση τα λιπαρά του γάλακτος αναγράφονται στη συσκευασία και οι θερμίδες που μας δίνει ένα ποτήρι γάλα κυμαίνονται από 80 μέχρι 180.

Δυσανεξία στη λακτόζη: Τι είναι

Η λακτόζη, η βασική ζάχαρη του γάλακτος, διασπάται στο λεπτό έντερο με τη βοήθεια της λακτάσης. Όταν υπάρχει έλλειψη του ενζύμου λακτάση, όταν δηλαδή ο οργανισμός δεν παράγει αρκετό για να διασπαστεί η λακτόζη, τότε η λακτόζη που δεν απορροφάται στο λεπτό έντερο, προκαλεί ενοχλητικά συμπτώματα (φούσκωμα, πόνος στην κοιλιά, αέρια και διάρροια) όταν περνάει στο παχύ έντερο.

Αυτό που πρέπει να έχουμε υπόψη μας είναι πως ελάχιστοι άνθρωποι δεν έχουν καθόλου λακτάση στον οργανισμό τους, συνήθως οι άνθρωποι που υποφέρουν, και είναι αρκετοί αυτοί, παρουσιάζουν έλλειψη του ενζύμου σε βαθμό που διαφέρει από άτομο σε άτομο. Οπότε και η δυσανεξία στο γάλα και τα παράγωγά του δεν είναι ούτε απόλυτη ούτε ολοκληρωτική, και έτσι είναι θέμα προσωπικής ευαισθησίας οι ποσότητες που μπορεί κανείς να καταναλώσει χωρίς να παρουσιάσει συμπτώματα δυσανεξίας.

Εναλλακτικές vegan επιλογές γάλακτος


Γάλα σόγιας

Φτιάχνεται από φασόλια σόγιας που έχουν μουλιάσει σε νερό. Συνήθως έχει μια γεύση που θυμίζει όσπριο, αν και πολλά γάλατα σόγιας έχουν φυσικά ενισχυτικά γεύσης.
Διατροφική αξία: Ανά 100 ml: Θερμίδες: 141. Ασβέστιο: 83 mg.


Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις