Κορονοϊός 2020: Μια μικρή ομάδα επιβατών θορυβημένων από τα φταρνίσματα και τον βήχα συνεπιβάτη τους, που τους οδήγησαν στο συμπέρασμα πως ήταν φορέας του νέου κορονοϊού, διαμαρτυρήθηκε τόσο έντονα που εντέλει οι χειριστές του αεροσκάφους αποφάσισαν να το προσγειώσουν εκτάκτως για να την αφήσουν να κατέβει.

Η πτήση της United Airlines το απόγευμα της Κυριακής συνέδεε την κομητεία Ιγκλ του Κολοράντο (δυτικά) με το Νούαρκ, στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ, εξήγησε η εταιρεία στο Γαλλικό Πρακτορείο. Αναγκάστηκε να κάνει απρογραμμάτιστο σταθμό στο Ντένβερ, όπου τρεις επιβάτες κατέβηκαν, πριν το αεροσκάφος συνεχίσει το δρομολόγιο.

Η εταιρεία διαβεβαίωσε μέσα ενημέρωσης των ΗΠΑ ότι δεν επρόκειτο «επ’ ουδενί για έκτακτο ιατρικό περιστατικό», αλλά για συμβάν που προκάλεσαν επιβάτες που φοβούνταν ότι θα μολύνονταν από συνεπιβάτη τους διότι φταρνιζόταν και έβηχε.

Ο επιβάτης αυτός -εξετάστηκε στο Ντένβερ- είχε απλώς αλλεργία, δεν είχε πυρετό και του επιτράπηκε να συνεχίσει το ταξίδι. Τρεις άνθρωποι που διαμαρτύρονταν για την παρουσία του προτίμησαν αντιθέτως να κατέβουν από το αεροσκάφος και να συνεχίσουν το ταξίδι με άλλα μέσα, ανέφερε η αστυνομία του Ντένβερ.

Η πιο ασφαλής θέση στο αεροπλάνο

Το National Geographic έρχεται να απαντήσει στο ερώτημα «Πώς εξαπλώνεται ο κορονοϊός σε ένα αεροπλάνο». Ο ΠΟΥ ορίζει ως στενή επαφή με ένα μολυσμένο άτομο το να κάθεστε σε απόσταση έως και δύο σειρών καθισμάτων. Ωστόσο, αρκετοί που ταξιδεύουν με αεροπλάνο σηκώνονται, κατά τη διάρκεια των πτήσεων, ειδικά όταν αυτές διαρκούν πολλές ώρες. Κάποιοι πηγαίνουν τουαλέτα και άλλοι πιάνουν αντικείμενα μέσα στην καμπίνα.

Μάλιστα, κατά την έξαρση του SARS, το 2003, ένας επιβάτης σε πτήση από το Χονγκ Κονγκ στο Πεκίνο μόλυνε ανθρώπους πολύ μακρύτερα από τις δύο σειρές απόσταση, που ορίζει ο ΠΟΥ. Με αφορμή αυτό το συμβάν, ομάδα ερευνητών μελέτησε πώς οι τυχαίες κινήσεις επιβατών στην καμπίνα του αεροσκάφους μπορεί να αυξήσουν την πιθανότητα εξάπλωσης του κορονοϊού.

Η FlyHealthy Research Team παρατήρησε τις συμπεριφορές επιβατών και πληρώματος σε διηπειρωτικές πτήσεις από τις ΗΠΑ, διάρκειας 3,5 με 5 ώρες. Οι ερευνητές δεν εξέτασαν μόνο τον τρόμο μετακίνησης μέσα στην καμπίνα αλλά και αυτόν με τον οποίο επηρεάστηκε η συχνότητα και η διάρκεια των επαφών μεταξύ τους. Η ομάδα ήθελε να υπολογίσει τις στενές επαφές και πόσο αυτές μπορούν να επιτρέψουν τη μετάδοση κατά τη διάρκεια διηπειρωτικών πτήσεων.

«Ας υποθέσουμε ότι κάθεστε σε θέση στον διάδρομο, ή σε μεσαίο κάθισμα και κάποιος επιβάτης που έχει τον ιό πάει προς την τουαλέτα. Θα βρεθεί σε στενή επαφή, δηλαδή σε απόσταση κάτω του ενός μέτρου, από εσάς. Αυτό σημαίνει ότι θεωρητικά μπορεί να σας μεταδώσει τον ιό», είπε ο Χάουαρντ Βάις, καθηγητής βιολογίας και μαθηματικών στο Penn State University.

Σύμφωνα με τη μελέτη του 2008, οι περισσότεροι επιβάτες σηκώθηκαν από τη θέση τους. Ειδικότερα, το 38% των επιβατών σηκώθηκε από τη θέση του μία φορά και το 24% περισσότερες από μία φορές. Ένα άλλο 38% έμεινε στη θέση τους καθ 'όλη τη διάρκεια της πτήσης. Αυτό βοήθησε την ερευνητική ομάδα να διαπιστώσει τις ασφαλέστερες θέσεις. Οι επιβάτες, λοιπόν, που ήταν λιγότερο πιθανό να σηκωθούν από τις θέσεις του ήταν στα καθίσματα των παραθύρων. Σύμφωνα με την έρευνα μόνο το 43% μετακινήθηκε από εκεί σε σύγκριση με το 80% που καθόταν στον διάδρομο. Αυτό σημαίνει ότι όσοι κάθονταν στο παράθυρο είχαν λιγότερες στενές επαφές με άλλα άτομα σε σύγκριση με εκείνους που βρίσκονταν σε άλλες θέσεις. Τα δεδομένα δείχνουν ότι είχαν κατά μέσο όρο 12 επαφές σε σύγκριση με τις 58 και 64 επαφές που είχαν όσοι κάθονταν στις μεσαίες και σε αυτές στον διάδρομο θέσεις.

Τόσο η θέση στο παράθυρο, όσο και η επιλογή να μην σηκωθεί ο επιβάτης, φέρεται πως μειώνει αισθητά την πιθανότητα επαφής με μολυσμένο επιβάτη. Στο γράφημα φαίνεται ότι ακόμα και αν κάθεται κάποιος σε άλλο σημείο, πάλι, η πιθανότητα επιμόλυνσης από τον ιό είναι χαμηλή. Σύμφωνα με τον Βάις, υποστηρίζει ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότερες επαφές μεταξύ των επιβατών του αεροπλάνου είναι σύντομες.

«Εάν κάθεστε στον διάδρομο, σίγουρα θα υπάρχουν αρκετοί επιβάτες που θα περάσουν δίπλα σας, αλλά θα κινούνται γρήγορα. Συνολικά, αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι υπάρχει πολύ μικρή πιθανότητα μετάδοσης», αναφέρει ο Βάις. Η κατάσταση, ωστόσο, είναι διαφορετική στην περίπτωση που το μολυσμένο άτομο είναι άνθρωπος του πληρώματος. Το προσωπικό του αεροπλάνου αλληλεπιδρά περισσότερο με τους επιβάτες και περνά περισσότερο χρόνο στον διάδρομο. Η μελέτη σημειώνει ότι ένα άρρωστο μέλος του πληρώματος έχει πιθανότητα να μολύνει 4,6 επιβάτες. «Έτσι είναι επιτακτική ανάγκη οι αεροσυνοδοί να μην πετούν όταν είναι άρρωστοι», υπογραμμίζει.
Τι πρέπει να προσέχετε λόγω κορονοϊού μέσα στο αεροπλάνο

Με όλα αυτά κατά νου, η ερευνήτρια Εμιλι Λάντον προτείνει να ακολουθήσετε την καθοδήγηση του CDC για τις μολυσματικές ασθένειες όταν βρίσκεστε σε αεροπλάνο. Αυτό περιλαμβάνει το πλύσιμο των χεριών σας με κανονικό σαπούνι ή χρησιμοποιώντας ένα αλκοολούχο απολυμαντικό χεριών μετά από επαφή με οποιαδήποτε επιφάνεια – ειδικά αφού υπάρχουν ενδείξεις ότι ο κορωνοϊός διαρκεί περισσότερο στις επιφάνειες από άλλες ασθένειες, περίπου τρεις έως 12 ώρες. Θα πρέπει επίσης να αποφύγετε να αγγίζετε το πρόσωπό σας και να έρχεστε σε επαφή με επιβάτες με βήχα, με οποιοδήποτε μέσο είναι δυνατό.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις