Σφοδρή σύγκρουση είχαν οι Νίκη Κεραμέως και ο Νίκος Φίλης για τα ζητήματα της εκπαίδευσης και των εξ αποστάσεως μαθημάτων στην Βουλή δίνοντας μια πρόγευση για όσα θα συμβούν την ερχόμενη εβδομάδα κατά την συζήτηση για  το νομοσχέδιο για την Παιδεία που κατατέθηκε χθες με πολλά αμφισβητούμενα σημεία όπως η επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια κλπ.

«Είστε η δύναμη της άρνησης. Θέλετε τους μαθητές στο σκοτάδι. Ευτυχώς που δεν κληθήκατε εσείς να σηκώσετε το βάρος της κρίσης. Θέλετε να μην ανοίξουν τα σχολεία λες και εσείς γνωρίζετε καλύτερα από τους ειδικούς και την ίδια ώρα ζητάτε να καταργηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Πλήρης άρνηση» είπε η κυρία Κεραμέως ενώ από την άλλη πλευρά ο κ. Φίλης υποστήριξε ότι η κοινωνία δεν εμπιστεύεται τους χειρισμούς του υπουργείου Παιδείας και χαρακτήρισε «βεβιασμένο» το άνοιγμα των σχολικών αιθουσών. Παράλληλα, ο κ. Φίλης ανέφερε ότι 1,5 εκατ. μαθητές είναι εκτεθειμένοι σε χάκερς ενώ κατήγγειλε διαρροή προσωπικών δεδομένων από περίπου 2.000 ψηφιακές τάξεις.

Η κυρία Κεραμέως επανέλαβε ότι το υπουργείο δέχθηκε την δωρεά της εταιρείας CISCO για παροχή πλατφόρμας που στήριξε τις ψηφιακές τάξεις καθώς το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε αυτή την δυνατότητα. «Ξέρετε τι μας παραδώσατε κ. Φίλη; Μια πλατφόρμα που μπορούσε να σηκώσει μόλις 500 μαθητές. Εμείς δημιουργήσαμε μια πλατφόρμα που εξυπηρετεί 1,5 εκατ μαθητές. Ποια είναι τελικά η πρότασή σας; Να καλύπτουμε μόνο τους 500; Ευτυχώς που δεν κληθήκατε εσείς να σηκώσετε το βάρος γιατί θα αφήνατε στο σκοτάδι 1,4 εκατ μαθητές» υπογράμμισε η υπουργός ενώ πρόσθεσε ότι ήδη έχει δρομολογηθεί η ενίσχυση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου για να τεθεί σε εφαρμογή από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Πέραν αυτού, η κυρία Κεραμέως, εξήγησε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ άφησε στις σχολικές αίθουσες μόλις 4.500 φορητές συσκευές ενώ τους τελευταίους μήνες «καταφέραμε μέσω δωρεών να πάρουμε 20.000 και μέσω ΕΣΠΑ άλλες 48.000». Αναφορικά με τα προσωπικά δεδομένα υποστήριξε ότι το υπουργείο έχει φροντίσει την πλήρη διασφάλισή τους ενώ υπενθύμισε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε τοποθετήσει υπεύθυνο ασφάλειας.

Καταγγελία για διαρροή προσωπικών δεδομένων καθηγητών και μαθητών μέσω τηλεμαθημάτων

Από την άλλη πλευρά ο κ. Φίλης υποστήριξε ότι βρίσκεται σε «δυσάρεστη θέση να αναφερθώ στην κατάσταση που επικρατεί στην εκπαιδευτική κοινότητα την περίοδο πανδημίας. Καταγράφεται κατακόρυφη πτώση της εμπιστοσύνης των πολιτών για την εκπαίδευση μέσα στην πανδημία. 400 χιλ μαθητές και μαθήτριες το 61% της δευτεροβάθμιας δεν συμμετέχει στα μαθήματα αυτή την περίοδο. Τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά δεν έχουν δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης γιατί η εκπαίδευση με κάμερες είναι αντεκπαιδευτικό εργαλείο και ορθώς απορρίφθηκε από τους εκπαιδευτικούς».

Στην συνέχεια ανέφερε ότι οι πλατφόρμες δεν τηρούν τους κανόνες ασφάλειας προσωπικών δεδομένων και απορρήτου με αποτέλεσμα «1,5 εκατ ανήλικοι και 200 χιλ εκπαιδευτικοί να είναι ανοχύρωτοι σε χακερς». Ο ίδιος κατήγγειλε δε ότι υπήρξε διαρροή περίπου 2.000 αρχείων ψηφιακών αιθουσών με προσωπικά δεδομένα μαθητών και δασκάλων. Μάλιστα, κατέθεσε στικάκι που αποδεικνύει διαρροή προσωπικών δεδομένων καθηγητών και μαθητών μέσω της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης της CISCO την οποία χρησιμοποιεί το υπουργείο Παιδείας. Άγνοια για τα στοιχεία δήλωσε αιφνιδιασμένη η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως η οποία έχει την πολιτική και ποινική ευθύνη διότι ανέθεσε μέσω δωρεάς την τηλεκπαίδευση στην πλατφόρμα της CISCO.

Αναλυτικά η ερώτηση του Νίκου Φίλη:

Στις 13/4/2020 οι βουλευτές Νίκος Φίλης και Μερόπη Τζούφη, καταθέσαμε εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ Ερώτηση και ΑΚΕ προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων,  σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών.

Στην ερώτηση επισημαίνονταν οι κίνδυνοι από την απόφαση του υπουργείου να συνεργαστεί με την εταιρία Cisco και διατυπώνονταν η εναλλακτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να ενισχυθούν και να αναλάβουν σε περίπτωση πανδημίας ή άλλων έκτακτων γεγονότων εξ ολοκλήρου το έργο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς.

Η ερώτηση 40 και πλέον ημέρες μετά παραμένει αναπάντητη και ουδέποτε κατατέθηκαν στη Βουλή τα έγγραφα που ζητήθηκαν για να βεβαιωθεί ότι  υπάρχει συμμόρφωση του ΥΠΑΙΘ με το Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR: EE679/2016 & ν.4624/2019). Προφανώς επιμένουμε να δοθούν τα έγγραφα από την υπουργό Παιδείας και να μην αποκρύπτονται από την εθνική αντιπροσωπεία. Πολύ περισσότερο όταν με πρόσφατη νομοθέτηση του ΥΠΑΙΘ, και με απόφαση τής υπουργού Παιδείας (57233/Υ1) επιτρέπεται μέσω κάμερας η αναμετάδοση του μαθήματος στη σχολική τάξη. Η ρύθμιση αυτή, που δεν συναντάται σε κανένα εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο, προκάλεσε την ομόθυμη αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας και δεν εφαρμόζεται σχεδόν σε καμία σχολική αίθουσα.

Είναι χαρακτηριστικό του τρόπου που νομοθετεί το υπουργείο Παιδείας ότι για τη ρύθμιση αυτή δεν υπήρξε εγγράφως η σύμφωνη γνώμη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), ούτε εισήγηση του ΙΕΠ, ενώ ποτέ δεν κατατέθηκαν το συμφωνητικό αποδοχής δωρεάς της εταιρίας CISCO και η σύμβαση Επεξεργασίας Δεδομένων (DPA).

Δεν δημοσιοποιήθηκε επίσης η Εκτίμηση Αντικτύπου, ούτε από ποιον, σε πόσο χρόνο και με ποια μεθοδολογία εκπονήθηκε. Ούτε εξηγήθηκε γιατί το υπουργείο Παιδείας έμεινε ψηφιακά ανοχύρωτο επί 11 μήνες χωρίς η υπουργός να έχει ορίσει Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων (DPO). Ουδείς γνωρίζει επίσης ποια είναι τα προσόντα της νέας DPO και μετακλητής συνεργάτιδος της υπουργού σε σχέση με το αντικείμενο της θέσης στην οποία τοποθετήθηκε με τεράστια καθυστέρηση μόλις στις 7/5/2020.

Όπως, ακόμη, κανείς δεν ξέρει αν το υπουργείο διατηρεί Αρχείο Δραστηριοτήτων των επεξεργασιών δεδομένων που διενεργεί. Η ρύθμιση για τις κάμερες πέρα από τις  σφοδρές αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον της ΑΠΔΠΧ η οποία, διαψεύδοντας τους ισχυρισμούς της υπουργού περί διαβούλευσης μαζί της, τονίζει σε ανακοίνωσή της πως η ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος ενέχει σοβαρούς κινδύνους και επισημαίνει την υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας για διενέργεια Εκτίμησης Αντικτύπου σχετικά με την προστασία ευαίσθητων δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών.

Ήδη, η Αρχή έχει αποστείλει επείγον ερώτημα προς το ΥΠΑΙΘ μετά από αναφορά-καταγγελία της ΟΙΕΛΕ στο οποίο το υπουργείο δεν έχει απαντήσει.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ερωτάται η αρμόδια υπουργός:

  • Βεβαιώνει βάσει εγγράφων (έγγραφη διαβούλευση με ΑΠΔΠΧ, έγγραφη απάντηση στο επείγον ερώτημα της Αρχής, έγγραφη διαβούλευση  με τα υποκείμενα της επεξεργασίας μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς,  δημοσιοποίηση Εκτίμησης Αντικτύπου κλπ), ότι στη διάρκεια τής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ή όπου υπήρξε αναμετάδοση μαθημάτων μέσω κάμερας, εφαρμόστηκαν από το ΥΠΑΙΘ και τους άλλους κατά περίπτωση υπεύθυνους επεξεργασίας πλήρως οι προβλέψεις του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (GDPR: EE679/2016 & ν. 4624/2019) και δεν σημειώθηκε διαρροή-παραβίαση προσωπικών δεδομένων μαθητών ή εκπαιδευτικών τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική εκπαίδευση;
  • Τι περιλαμβάνει η συμφωνία αποδοχής δωρεάς του ΥΠΑΙΘ με την εταιρία Cisco και ποια μέτρα προτίθεται να λάβει, ώστε, να λήξει η συνεργασία με την εταιρία αυτή και να ενισχυθεί η δημόσια υποδομή τής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;

Ο ερωτών βουλευτής

Νίκος Φίλης

Τα ζητήματα της Παιδείας είναι από τα βασικότερα πεδία αντιπαράθεσης κυβέρνησης και αντιπολίτευσης το επόμενο διάστημα μετά από το κύριο, αυτό της Οικονομίας

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις