Αγγελική Αδαμοπούλου στο Flash.gr: Οι τακτικισμοί της κυβέρνησης στα ελληνοτουρκικά οδηγούν σε αυτογκόλ
Τους λόγους για τους οποίους το ΜέΡΑ 25 καταψήφισε στη Βουλή τις συμφωνίες με την Αίγυπτο και την Ιταλία για τις ΑΟΖ, εξηγεί με συνέντευξή της στο Flash.gr, η Αγγελική Αδαμοπούλου, Βουλευτής Α' Αθηνών και Υπεύθυνη Τομέα Δικαιοσύνης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του κόμματος, κάνοντας λόγο για τακτικισμούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη που νομοτελειακά οδηγούν σε «αυτογκόλ». Η ίδια χαρακτήρισε αποσπασματική κίνηση την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο.
Αναλύει την πρόταση του ΜέΡΑ 25 για την αποκλιμάκωση της έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο, μέσω της πραγματοποίησης Διεθνούς Περιφερειακής Διάσκεψης όλων των χωρών της περιοχής - και όχι μέσω διμερών διαπραγματεύσεων- και εξηγεί το «Όχι» στις εξορύξεις στο Αιγαίο. Η κυρία Αδαμοπούλου επιρρίπτει ευθύνες στην κυβέρνηση για τη διαχείριση της πανδημίας και την «έκρηξη» των κρουσμάτων. Κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο άνοιγμα των σχολείων και κρούει τον «κώδωνα του κινδύνου» για την ύφεση που θα επέλθει λόγω της πανδημίας και τις επιπτώσεις στους εργαζόμενους. Επίσης, μιλά για τα κρούσματα αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας, ζητώντας να μπει τέλος στην ατιμωρησία των αστυνομικών οργάνων.
Αναλυτικά η συνέντευξη της Αγγελική Αδαμοπούλου στο Flash.gr:
- Ερώτηση: Από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, ο Γιάνης Βαρουφάκης χαρακτήρισε ουσιαστικά ως «ευκαιριακές και τμηματικές» τις συμφωνίες με την Αίγυπτο, ως ένα «ιδιότυπο οφθαλμόν αντί οφθαλμού με την Τουρκία». Γιατί καταψήφισε το ΜέΡΑ25 τις συμφωνίες για τις ΑΟΖ με Αίγυπτο και Ιταλία;
- Απάντηση: Το ερώτημα σήμερα είναι κατά πόσον οι διμερείς συμφωνίες με Ιταλία και Αίγυπτο συμφέρουν την χώρα στη σημερινή συγκυρία – το κατά πόσον εντάσσονται σε μια συνολική στρατηγική, αντί να αποτελούν τακτικισμούς που, άνευ στρατηγικού σχεδιασμού, οδηγούν νομοτελειακά σε αυτογκόλ. Καταψηφίζουμε επειδή η τακτική της κυβέρνησης νομοτελειακά φέρνει διμερή διάλογο που θα την οδηγήσει στην βέβαιη συνθηκολόγηση είτε μετά από θερμό επεισόδιο είτε χωρίς θερμό επεισόδιο – μια συνθηκολόγηση που θα ωφελήσει μόνο την ολιγαρχία-χωρίς-σύνορα εις βάρος της χώρας μας, εις βάρος όλων των λαών της Αν. Μεσογείου, εις βάρος ακόμα και της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ευρωπαίων πολιτών.
- Ερώτηση: Ξεκάθαρη ήταν η αντίδρασή σας και στην εξαγγελία για επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο. Δεν πιστεύετε ότι «η Ελλάδα μεγαλώνει», όπως είπε ο πρωθυπουργός;
- Απάντηση: Όπως τόνισε και ο γ.γ του ΜέΡΑ25, Γιάνης Βαρουφάκης σε πρόσφατη ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο στα 12 μίλια είναι ένα πυροτέχνημα καθώς, όπως επεσήμανε, «προς ανατολάς η αιγιαλίτιδα ζώνη παραμένει στα 6 μίλια». Είναι εντυπωσιακό ότι ο ίδιος ο νυν Υπουργός Ανάπτυξης κ.Άδωνις Γεωργιάδης είχε παλιότερα τοποθετηθεί σχετικώς επί του θέματος εμφανιζόμενος λάβρος και τονίζοντας ότι η επέκταση μόνο στο Ιόνιο συνιστά μεγάλο λάθος και μεγάλη ζημιά. Σε δήλωσή του υποστήριξε ότι η επέκταση αυτή «αναγνωρίζει ειδικό καθεστώς στο Αιγαίο, αυτό δηλαδή που ζητά η Τουρκία από την πρώτη μέρα», ενώ συμπλήρωνε πώς «ή λες έχω τα μίλια 12 και αυτό ισχύει σε όλη την χώρα ή δεν το λες. Αν το πεις στο μισό, έχεις αυτόματα αποδεχθεί πως το άλλο μισό είναι σε ειδικό καθεστώς» (Ρ/Σ ΣΚΑΪ). Πρόκειται για κινήσεις αποσπασματικές εκ μέρους της κυβέρνησης, στα πλαίσια της κορύφωσης της διμερούς συζήτησης με την Τουρκία, με τη γερμανική πάντα επιδιαιτησία, στην οποία παρασύρεται ο κος Μητσοτάκης.
- Ερώτηση: Η Ευρώπη εμφανίζεται σκληρή με το Μινσκ, ενώ για την Άγκυρα αρκείται σε δηλώσεις. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η Ελλάδα έχει «εθνική στρατηγική και σχέδιο» και πως ο Ερντογάν ανεβάζει τους τόνους επειδή χάνει σε τρία μέτωπα που άνοιξε: το τουρκολιβυκό μνημόνιο, το θέμα του Έβρου και των Καστανιών με τους πρόσφυγες και την προσπάθεια να χαράξει κάποιες θαλάσσιες ζώνες. Από την πλευρά της, η αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορεί τη ΝΔ για υποκρισία. Ζητά εθνική στρατηγική με συγκεκριμένους στόχους έναντι της Τουρκίας, υπεράσπιση κυριαρχίας και επανεκκίνηση διερευνητικών συνομιλιών με την Άγκυρα. Ποια είναι η δική σας θέση για αποκλιμάκωση της έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο;
- Απάντηση: Δεδομένου ότι η πολυμερής διαπραγμάτευση είναι αναπόφευκτη, έχει μεγάλη σημασία να στοχεύσουμε από την αρχή στην πολυμερή διαπραγμάτευση – αντί να καταλήξουμε σε αυτή μετά από διμερείς διαπραγματεύσεις.
Το ΜέΡΑ25 προτείνει:
- Η ελληνική κυβέρνηση να συγκαλέσει στην Αθήνα Διεθνή Περιφερειακή Διάσκεψη όλων των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου.
- Μοναδικό θέμα συζήτησης η οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδων σε όλη την Αν. Μεσόγειο.
- Μοναδικός στόχος η σύγκληση σε κοινή καταγραφή των διαφωνιών ώστε να καταλήξουμε σε πολλαπλές, κοινώς συμφωνημένες, διμερείς οριοθετήσεις με δυνατότητα κοινής προσφυγής στο
- Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης με το αίτημα της συνεκδίκασης από κοινού, και κατά ζεύγη, των όποιων διαφορών.
Παράλληλα, το ΜέΡΑ25 καλεί κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση:
- Να ορίσουν επί χαρτών (όπως κάνει η Τουρκία, και όχι αφηρημένα ή σε γλώσσα νομική) ποιες θεωρούν ότι πρέπει να είναι οι μέγιστες διεκδικήσεις της Ελλάδας
- Να δηλώσουν ευθαρσώς τί θεωρούν casus belli – δηλαδή τι πρέπει να κάνουν, και που ακριβώς, οι τουρκικές δυνάμεις πριν ο Πρωθυπουργός διατάξει τις ένοπλες μας δυνάμεις να χτυπήσουν πρώτες.
Χωρίς σαφώς προσδιορισμένες κόκκινες γραμμές διαπραγμάτευση είτε δεν γίνεται είτε οδηγεί στην συνθηκολόγηση του ΝΑΙ ΣΕ ΟΛΑ.
Η Διεθνής Περιφερειακή Διάσκεψη όλων των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου:
- αποκλείει τους επιδιαιτητές-πάτρωνες. Ισχυρούς επιδιαιτητές — όπως οι ΗΠΑ και η Γερμανία. Με τα δικά τους συμφέροντα, ενδιαφέροντα και προτεραιότητες.
ελαχιστοποιεί τις εντάσεις
- επιτρέπει τον διαχωρισμό ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας από τις υπόλοιπες ελληνοτουρκικές διαφορές (περιορίζοντας τη δυνατότητα της Άγκυρας να θέτει προβοκατόρικα διμερή θέματα)
- αναγκάζει την Άγκυρα είτε να αυτο-απομονωθεί (αρνούμενη να προσέλθει επειδή δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία) είτε να αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία.
- Ερώτηση: Το ΜέΡΑ 25 είναι το μόνο κοινοβουλευτικό κόμμα που εναντιώνεται στις εξορύξεις στο Αιγαίο. Θέλετε να μας εξηγήσετε τη θέση αυτή;
- Απάντηση: Η δυνατότητα ανάπτυξης μέσω εξόρυξης και χρήσης ορυκτών καυσίμων έχει εξαντληθεί παγκοσμίως. Η ανάπτυξη στο μέλλον θα έρχεται από τις τεχνολογίες που επιτυγχάνουν μηδενικό, ακόμα και αρνητικό, ισοζύγιο αερίων του θερμοκηπίου. Το ΜέΡΑ25 σαφώς και επιθυμεί Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ) της Ελλάδας σε συμφωνία με τα γειτονικά της κράτη, ΑΟΖ που δεν μπορούν παρά να συμφωνηθούν σε μια πολυμερή συνδιάσκεψη, όχι κομμάτι-κομμάτι, ως αντίδραση και ως «κινήσεις σκακιέρας» που τελικά ρίχνουν λάδι στη φωτιά των εντάσεων, προκειμένου να συρθεί η Ελλάδα σε διμερείς διαπραγματεύσεις με επιδιαιτησία.
Και το ΜέΡΑ25 επιθυμεί ΑΟΖ αφ’ ενός ούτως ώστε να μην εξορυχθούν υδρογονάνθρακες (οι οποίοι αποτελούν κυρίως ζήτημα υφαλοκρηπίδας, ως ενδεχομένως ευρισκόμενοι στο υπέδαφος), αλλά και για να εκπτυχθούν στις εκεί θαλάσσιες ζώνες οι ίσως πιο συμφέρουσες και υποσχόμενες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σήμερα: πλωτές ανεμογεννήτριες στο ανοιχτό πέλαγος μεγάλου μεγέθους (και όχι οι καχεκτικές ανεμογεννήτριες των ολιγαρχών που καταστρέφουν βουνά, δάση, ραχούλες και νησιά). Αυτές οι πλωτές ανεμογεννήτριες προϋποθέτουν ΑΟΖ, δεν μπορούν να στηθούν στα χωρικά ύδατα των 6 ναυτικών μιλίων. Ως εκ τούτου, προϋποτίθεται η συμφωνία ΑΟΖ και στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.
Επίσης, αντί η Κυβέρνηση να επιμένει στην αντιπεριβαλλοντική και ασύμφορη αξιοποίηση των υδρογονανθράκων με συμφωνίες “υγροποιημένου φυσικού αερίου” οι οποίες απλώς εξυπηρετούν τα συμφέροντα των τοποτηρητών της χώρας μας και των Βαλκανίων, να αξιοποιήσει τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας και τον φυσικό της πλούτο, με την παραγωγή σύγχρονων μορφών οικολογικής και οικονομικής ενέργειας. Αντί δηλαδή για LNG στην Αλεξανδρούπολη -ή και αλλού-, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν μονάδες που θα εξάγουν υδρογόνο ως καύσιμο, μέσω της διάσπασης του νερού χρησιμοποιώντας μέταλλα χαμηλού κόστους όπως το νικέλιο, το οποίο μάλιστα παράγει η ΛΑΡΚΟ και θα έπρεπε να αξιοποιηθεί προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να μην ξεπουληθεί η εν λόγω εθνικής σημασίας δημόσια επιχείρηση. Ο πλανήτης προχωράει ενεργειακά και εμείς επιμένουμε στα ορυκτά καύσιμα.
- Ερώτηση: Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είπε στον Αυστριακό υπουργό Εσωτερικών, ότι η μακρά διαδικασία συνειδητοποίησης της κοινής ευρωπαϊκής πατρίδας άρχισε στον Έβρο, όπου σε 8 μήνες θα είναι έτοιμος ο νέος φράχτης. Έτσι θα προχωρήσει η Ευρώπη; Με φράχτες;
Είναι πραγματικός φαρισαϊσμός να μιλάμε για κοινή ευρωπαϊκή πατρίδα όταν η μέχρι τώρα διαχείριση του προσφυγικού-μεταναστευτικού από τα λοιπά κράτη-μέλη έχει καταδείξει το πιο αντιευρωπαϊκό πρόσωπό τους ενάντια στην αρχή της ανθρωπιστικής διαχείρισης του προβλήματος , ενάντια στην αρχή της αλληλεγγύης και της από κοινού ανάληψης ευθυνών, όπως υπαγορεύουν οι δεσμεύσεις τους από το ευρωπαϊκό, διεθνές και εθνικό δίκαιο των κρατών.
Πρόσφατα, ο Φιλίπ Λεκλέρκ, Αντιπρόσωπος του Ύπατου Αρμοστή, ανέφερε: «Η διαφύλαξη των συνόρων της Ελλάδας και η προστασία των προσφύγων δεν αποκλείουν το ένα το άλλο. Και τα δύο μπορούν και πρέπει να γίνουν. Δεν πρόκειται για δίλημμα αλλά για μια ισορροπία που πρέπει να επιτευχθεί. Διαφορετικά, οι συνέπειες μπορεί να είναι πολύ ευρύτερες και καταστροφικές: για τους ανθρώπους των οποίων η ζωή και η ασφάλεια μπορεί να τεθούν σε κίνδυνο, για την τήρηση των θεμελιωδών αρχών του διεθνούς και Ευρωπαϊκού δικαίου, καθώς και για τα ευρέως αναγνωρισμένα πρότυπα και τις αξίες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που μπορεί να υπονομευθούν ανεπανόρθωτα». Αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα κράτη πρώτης γραμμής όπως η Ελλάδα, η ‘Υπατη Αρμοστεία καλεί τα κράτη μέλη της Ε.Ε. να επιδείξουν την αλληλεγγύη τους προς την Ελλάδα, ιδιαίτερα μέσω της μετεγκατάστασης αιτούντων άσυλο.».
Στα ερωτήματα που έθεσα στον Υπουργό κατά την συζήτηση στη Βουλή για την επέκταση του υφιστάμενου φράχτη και τη δημιουργία νέου, ερωτήματα όπως τι έχει πράξει η κυβέρνηση σε επίπεδο διεθνοποίησης του ζητήματος, στο επίπεδο της απορρόφησης εκείνων που δικαιούνται διεθνούς προστασίας, αν έχει πείσει την Ε.Ε. ότι πρέπει επιτέλους όλοι οι Εταίροι μας και αναλόγως του πληθυσμού τους να αποδεχθούν άμεσα τη μετεγκατάσταση αντίστοιχου αριθμού προσφύγων για να ελαφρυνθεί δικαίως η θέση της χώρας μας, αν έχει πείσει την Ε.Ε. ότι οι διαρκείς ενέσεις χρηματοδότησης στην Τουρκία του Ερντογάν πέφτουν σε ένα πηγάδι δίχως πάτο, αν έχει επικοινωνήσει προς πάσα κατεύθυνση τις σοβαρές και βάσιμες καταγγελίες ότι το καθεστώς Ερντογάν κλείνει το μάτι στους εμπόρους ανθρώπων και αν έχει πείσει κανέναν ότι ο τουρκικός επεκτατισμός περνά μέσα από την εκμετάλλευση των κατατρεγμένων, ο κ.Χρυσοχοϊδης απέφυγε να απαντήσει.
Με φαραωνικά έργα που επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, προσφέρονται για επικοινωνιακό σώου και μικροπολιτική εκμετάλλευση, η Κυβέρνηση κάνει το παιχνίδι της, με τα εκατομμύρια που αναθέτει απευθείας μένουν ευχαριστημένοι οι εγχώριοι ολιγάρχες που ως αντάλλαγμα τη στηρίζουν, ενώ παράλληλα η αντιδραστική αντιανθρωπιστική ατζέντα αρκετών Κρατών-Μελών προάγεται ακόμη περισσότερο, και η Τουρκία εργαλειοποιεί διαρκώς εις βάρος μας το προσφυγικό/μεταναστευτικό με τις ευλογίες των εταίρων μας.
«Καμία ουσιαστική θωράκιση για τον κορονοϊό»
- Ερώτηση: Παράλληλα με την ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, έχουμε και την εκτόξευση των κρουσμάτων του κορονοϊού, τα οποία σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, μέσα στον Αύγουστο. Ποιός ευθύνεται για την εξέλιξη αυτή; Φταίνε μόνο οι νέοι και όσοι γυρίζουν από διακοπές χωρίς επαρκή επίδειξη της περίφημης «ατομικής ευθύνης»;
- Απάντηση: Τι θα πει φταίνε οι πολίτες; Ζούμε σε κάποια αναρχική κολεκτιβιστική κοινωνία όπου όλοι δρούμε δίχως να υπάρχει κάποια κεντρική εξουσία από τα πάνω που αποφασίζει και όλα καλά; Η «ατομική ευθύνη» ξεκίνησε να φοριέται πολύ ήδη από την περίοδο της καραντίνας. Δύο μήνες κλεισμένοι σπίτι καταφέραμε να περιορίσουμε δραστικά τη διασπορά του ιού και κερδίσαμε τον χρόνο που χρειαζόμασταν για να θωρακίσουμε την κοινωνία καλύτερα. Μόνο που καμιά ουσιαστική θωράκιση δεν επήλθε!
Δυο μήνες πριν, ο Γραμματέας του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης είχε καταθέσει σχετική ερώτηση στον Πρωθυπουργό για την προετοιμασία της Κυβέρνησης αναφορικά με το 2ο κύμα της πανδημίας, Συγκεκριμένα: Πώς εκμεταλλεύτηκε η κυβέρνηση το δίμηνο των μέτρων περιορισμού (τυφλής καραντίνας) ώστε να οργανώσει α) τα μαζικά τεστ που θεωρούνται διεθνώς απαραίτητα για την ελαχιστοποίηση ενός δεύτερου κύματος κατά την σταδιακή χαλάρωση των μέτρων περιορισμού και β) τις δομές υγείας για να αντέξουν το δεύτερο κύμα έξαρσης της πανδημίας, που ήταν πιθανό εξαρχής;Σε ποιο επίπεδο είναι προετοιμασμένη η χώρα και το Σύστημα Υγείας, ώστε να αντιμετωπίσουν εντός του καλοκαιριού τοπικές εξάρσεις της πανδημίας λόγω έλευσης τουριστών;
Ποιος είναι ο αντίστοιχος σχεδιασμός για το φθινόπωρο; Ο πρωθυπουργός αρνήθηκε να προσέλθει στη Βουλή των Ελλήνων και να δώσει απαντήσεις. Σήμερα πλέον, σχεδόν τρεις μήνες μετά, με την παντελή απουσία στρατηγικής της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της πανδημίας και των επιπτώσεων της, ξέρουμε την απάντηση: Η ΝΔ του κου Μητσοτάκη διακατέχεται από την αντίληψη της πολιτείας ως ιδιωτικού συμβούλου υγείας, και όχι και ως παρόχου ενός ολοκληρωμένου, δημόσιου, προσβάσιμου σε όλους συστήματος Υγείας. Είναι συνειδητή επιλογή του κου Μητσοτάκη να μην ενισχύσει τη δημόσια υγεία.
Οι διαδικασίες ιχνηλάτησης και ανάσχεσης των κρουσμάτων έζησαν το βατερλώ των σταθερά τριψήφιων κρουσμάτων.Το Σύστημα Υγείας παραμένει υποστελεχωμένο, χωρίς τον αναγκαίο εξοπλισμό, και αποκλειστικά στηριζόμενο στον ηρωισμό εξαντλημένων γιατρών και νοσηλευτών. Μαζικά τεστ δεν έγιναν παρά το άνοιγμα των συνόρων -καθώς η Κυβέρνηση αρκέστηκε απλώς σε δειγματοληπτικά-. Ενώ οι δομές υγείας βρίσκονται περίπου στην ίδια -αν όχι και χειρότερη- κατάσταση, χωρίς να έχουν πραγματοποιηθεί οι απαραίτητες προσλήψεις και η αναγκαία στήριξη σε υποδομές, υλικά, προστατευτικό υλικό για τους υγειονομικούς και εν γένει πόρους.
Και όλα αυτά μάλιστα τη στιγμή που υποτίθεται πως οι δαπάνες για την υγεία εξαιρούνται του δημοσιονομικού συμφώνου. Θα ήταν λοιπόν πραγματικά να απορεί κανείς με την συλλογική ευθύνη της Κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη, όμως οι όποιες απορίες αίρονται γρήγορα όταν ακούς από τον Πρωθυπουργό και τους αρμόδιους Υπουργούς του, για το όραμα τους για Συμπράξεις Δημοσίου με Ιδιωτικό Τομέα στην υγεία παρά τους προ μηνών διθυράμβους τους στο δημόσιο σύστημα υγείας -το οποίο και οι ίδιοι πολλαπλά υποβάθμισαν σε αυτά τα δέκα χρόνια των μνημονίων- και την πρόδηλη ανυπαρξία του ιδιωτικού τομέα υγείας στην αντιμετώπιση της πανδημίας.
Τις πρώτες ημέρες ανοίγματος του τουρισμού, που είχαν ληφθεί (υποτίθεται) κάποια μέτρα, η κυβέρνηση υπέκυψε λ.χ. στον εκβιασμό της ΤUI. Ενώ απαγορεύονταν οι απευθείας πτήσεις από χώρες υψηλού επιδημιολογικού κινδύνου είδαμε αεροπλάνο να προσγειώνεται από τη Σουηδία στη Ρόδο, με τον Υπ. Τουρισμού να προσπαθεί να μας πείσει ότι επρόκειτο για δημοσιογράφους που θα διαφημίσουν την χώρα, την ώρα που μαθαίναμε από τους ίδιους τους ανθρώπους που ήρθαν ότι ήταν τουρίστες! Την ίδια στιγμή ο αριθμός των τεστ που έγιναν σε τουρίστες που ήρθαν στην Ελλάδα ήταν χαμηλός.
Σχετικά, ο ίδιος ο κ. Χαρδαλιάς στην πρώτη ζωντανή ενημέρωση που έγινε μέσα στο καλοκαίρι, παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία μέχρι τις 19 Ιουλίου στα συνολικά 31 σημεία εισόδου της χώρας, έγιναν 127.900 τεστ από τους 918.032 ταξιδιώτες σε 19 ημέρες, που σημαίνει ότι ελέγχθηκε μόλις το 13,9% των ταξιδιωτών. Ξαφνικά, λοιπόν, φταίνε οι πολίτες και δη οι νέοι ως αποδιοπομπαίοι τράγοι της κυβερνητικής ολιγωρίας και ανευθυνότητας, στα πλαίσια ενός κοινωνικού αυτοματισμού και στοχοποίησης συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, με τον κυβερνητικό προπαγανδιστικό μηχανισμό να κατευθύνεται από τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των αεροπορικών εταιριών.
Το άνοιγμα των σχολείων
- Ερώτηση: Σε λίγες ημέρες αναμένεται να ανοίξουν τα σχολεία. Και σε αυτή την περίπτωση ακούμε για μάσκες, απειλές για απουσίες στους «απείθαρχους» και επίκληση «ατομική ευθύνη» ανηλίκων. Πόσο έτοιμος είναι ο κρατικός μηχανισμός, η εκπαιδευτική κοινότητα, γονείς και μαθητές για το «πρώτο κουδούνι» στα σχολεία;
- Απάντηση: Στις κυβερνητικές παλινωδίες και αντιφάσεις για την αντιμετώπιση του δεύτερου κύματος της πανδημίας έρχεται να προστεθεί η εγκληματική ολιγωρία προετοιμασίας των σχολείων εν όψει του επερχόμενου ανοίγματός τους. Αντί να μεριμνήσει η κυβέρνηση να βρεθούν έξτρα χώροι ώστε να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση μαθητών, να προσλάβει εκπαιδευτικούς και προσωπικό καθαριότητας, παίζει με τη μνημονιακή αντιπολίτευση το «παιχνίδι με τις μάσκες», μετακυλίοντας τελικά την ευθύνη διασποράς του ιού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας που οι ίδιοι οι νόμοι επισημαίνουν ότι στερούνται ατομικής ευθύνης και ψάχνουν εναγωνίως για αποδιοπομπαίους τράγους, όπως στην περίπτωση των νέων! Αντισταθμίζουν το έλλειμμα πολιτικής και μέτρων με τις απειλές και τις κυρώσεις, συστηματική και πάγια πολιτική της κυβέρνησης.
Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες εν μέσω πανδημίας, αυξάνουν τις δαπάνες για την εκπαίδευση, με βασικό τους μέλημα την υγειονομική προστασία μαθητών, φοιτητών και εκπαιδευτικών, η κυβέρνηση επιλέγει τη χρήση μάσκας ως βασικό εργαλείο αντιμετώπισης του Covid-19.
Η χρήση μάσκας στο σχολείο είναι ένα ποσοτικής σημασίας απλό μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά από μόνο του είναι ανεπαρκές. Η έμφαση σε αυτήν αποκαλύπτει προχειρότητα, αμηχανία, μικροπολιτικές προτεραιότητες ή ακόμη και άλλες μακροπρόθεσμες απώτερες σκοπιμότητες που έχουν να κάνουν με την υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα της παιδείας. Έτσι, το δίλημμα που έχει τεθεί αυτή τη στιγμή με την χρήση της μάσκας είναι επικοινωνιακού χαρακτήρα και ουδόλως ουσιαστικό ενώ αποπροσανατολίζει, έχοντας ως σκοπό να καλύψει το έλλειμμα πολιτικής της κυβέρνησης. Αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά ότι το μόνο σχέδιο που έχουν είναι το πως θα εκμεταλλευτούν παρασιτικά την εξουσία προς ίδιον όφελος, και όχι η υγεία και η ασφάλεια των πολιτών και των παιδιών μας.
Ως ΜέΡΑ25 προτείνουμε: Την δωρεάν προμήθεια μαθητών και καθηγητών με μάσκες τύπου ffp 2, (χωρίς την υποχρέωση να τις χρησιμοποιούν οι μαθητές κάτω των 9 ετών), την αφιέρωση εκπαιδευτικού χρόνου, τις πρώτες μέρες λειτουργίας των σχολείων, για την αναγκαιότητα της σωστής χρήσης της μάσκας από τους νέους, ιδίως στου μαθητές ηλικίας κάτω των 12 ετών όπως άλλωστε συστήνει και η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, την μείωση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τάξη σε λιγότερους από 15, την άμεση πρόσληψη εκπαιδευτικών, τη βελτίωση της -κατά την ομολογία όλων των εμπλεκομένων- απαράδεκτης λειτουργικότητας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, για την περίπτωση που θα χρειαστεί για την διδασκαλία των τελευταίων τάξεων του Λυκείου, την πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευμένου προσωπικού για απολύμανση των χώρων, την προμήθεια για όλους (μαθητές, εκπ/κούς, βοηθητικό προσωπικό) των αναγκαίων μέσων (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά κ.λπ.) σε καθημερινή βάση και απόλυτα δωρεάν, την εισαγωγή τακτικού διαγνωστικού ελέγχου στους ασυμπτωματικούς εκπαιδευτικούς και μαθητές, την δημιουργία σαφούς πρωτοκόλλου που θα πρέπει να ακολουθηθεί από τα σχολεία σε περίπτωση εκδήλωσης συμπτωμάτων είτε από μαθητές είτε από δασκάλους-καθηγητές, καθώς και καθορισμό χώρων απομόνωσης μέχρι την απομάκρυνση τους από το χώρο του σχολείου.
«Τεράστια ύφεση θα επέλθει εξαιτίας της πανδημίας»
- Ερώτηση: Υπάρχει μια γενική αίσθηση ότι τα δύσκολα στην Οικονομία - παρά τη δίμηνη καραντίνα - δεν έχουν έρθει ακόμη και ειδικά οι εργαζόμενοι σε πολλούς κλάδους θα βρεθούν σε πολύ δύσκολη θέση. Στην κυβέρνηση ποντάρουν στα χρήματα από το «Ταμείο Ανάκαμψης» της ΕΕ. Αυτή είναι η λύση;
- Απάντηση: Σε σχέση με τα 72 δις από το Ταμείο ανάκαμψης της Ε.Ε θα πρέπει καταρχήν να γίνει σαφές ότι πρόκειται για επικοινωνιακή θριαμβολογία της κυβέρνησης. Τα καθαρά νέα χρήματα που η Ελλάδα θα λάβει από τις Βρυξέλλες το 2021, 2022 και 2023 ανέρχονται συνολικά σε 12,12 δισ. Ούτε 72 δισ., ούτε καν 19 δισ.!Ακαθάριστα, η Ελλάδα θα λάβει 22,4 δισ., πιο συγκεκριμένα 19 δις από το Ταμείο Ανάκαμψης (6,65 δισ. το 2021, 6,65 δισ. το 2022 και άλλα 5,7 δισ. το 2023) συν άλλα περίπου 2 δις από μικρή αύξηση ΕΣΠΑ και ΚΑΠ (κονδυλίων για την Κοινή Αγροτική Πολιτική). Από αυτά περί τα 22,4 δισ. πρέπει να αφαιρεθεί το νέο χρέος που επωμίζεται το Ελληνικό Δημόσιο εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κάτι που «ξεχνούν» να αναφέρουν τα Μέσα Μαζικής Προπαγάνδας. Πόσο είναι αυτό το χρέος; Η Ελλάδα αναλαμβάνει να αποπληρώσει το 1,37% των 750 δισ. που θα δανειστεί η Επιτροπή από τις «αγορές» εκ μέρους της Ένωσης – δηλαδή, 10,3 δισ.
Συμπερασματικά, η χώρα έχει λαμβάνειν 12,12 δισ. (22,4 μείον 10,3). Ως ποσοστό του ΑΕΠ, αυτά το ποσά είναι κατά τι περισσότερα του 2% και με αυτά θα πρέπει η κυβέρνηση να κλείσει ελλείμματα προϋπολογισμού άνω του 10% του ΑΕΠ. Καθώς αυτό δεν γίνεται, το 5ο Μνημόνιο είναι δεδομένο. Δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι, κυρίως στον επισιτισμό, τον τουρισμό και τα ξενοδοχεία, αφέθηκαν από την κυβέρνηση χωρίς εισόδημα για ολόκληρο το καλοκαίρι.Οι εργαζόμενοι που τέθηκαν σε αναστολή εργασίας τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα λάβουν τελικά το πενιχρό επίδομα -στην καλύτερη περίπτωση 534 ευρώ- στο τέλος του Αυγούστου! Υποχρεώθηκαν δηλαδή από την κυβέρνηση δεκάδες χιλιάδες οικογένειες να περάσουν όλο το καλοκαίρι με μηδενικό εισόδημα! Επίσης, όσοι εργαζόμενοι στον επισιτισμό κατάφεραν να μπουν στις ρυθμίσεις του ΟΑΕΔ παραμένουν απλήρωτοι έως και δύο μήνες.
Στη δε πρόσφατη «έκθεση Πισσαρίδη», αποτυπώνεται το νέο πλαίσιο υποτίμησης της εργασίας που δομήθηκε ακριβώς για την επόμενη μέρα και σύμφωνα με την οποία μεταξύ άλλων προτείνονται ως ενδεδειγμένα μέτρα ανάπτυξης η γενίκευση της τηλεργασίας, το κούρεμα των υπερωριών, η απελευθέρωση των απολύσεων και η περαιτέρω ευελιξία στις εργασιακές σχέσεις με μειωμένους μισθούς.
Το ΜέΡΑ25 έχει κρούσει επανειλημμένα τον κώδωνα του κινδύνου για την τεράστια ύφεση που θα επέλθει εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού και ενόψει της ακραίας φτωχοποίησης στην οποία οδηγούνται οι εργαζόμενοι πρόκειται να καταθέσει στη Βουλή μια ολοκληρωμένη πρόταση νόμου για την προστασία των πολιτών από την εντεινόμενη οικονομική κρίση. Δεδομένης επιπλέον της αποτυχίας του μηχανισμού Συν-Εργασία( Sure) που αφενός οδηγεί σε πλήρη απελευθέρωση των απολύσεων για την συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων, μέσα στο πλαίσιο της αναδιάταξης του προσωπικού των επιχειρήσεων, αφετέρου δίνει στους εργοδότες την ευχέρεια να διατηρήσουν σε ισχύ την εκ περιτροπής εργασία που προβλέπεται από τον ν.3846/2010, ενώ η λογική της επιστρεπτέας προκαταβολής έχει εξωθήσει πλήθος εργαζομένων σε παραιτήσεις, το ΜέΡΑ25 προτείνει την παροχή ρευστότητας στις επιχειρήσεις μέσω επιδοτήσεων ώστε να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας και να αποτραπεί η λογική της αναστολής των συμβάσεων εργασίας. Η λύση είναι η επιδότηση της εργασίας και όχι της ανεργίας.
«Να σταματήσει το καθεστώς ατιμωρησίας των αστυνομικών οργάνων»
- Ερώτηση: Μετά το πολύ πρόσφατο περιστατικό ομοφοβικής επίθεσης αστυνομικών στα Εξάρχεια σε ακτιβιστή του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος ήρθε να προστεθεί και η καταγγελία για σεξιστική επίθεση από άνδρες των ΜΑΤ στα Εξάρχεια σε διερχόμενη κοπέλα. Επειδή υπάρχουν πολλά περιστατικά και καταγγελίες αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίες , μήπως έφτασε η ώρα να μπει ένα τέλος στην ατιμωρησία και την έλλειψη λογοδοσίας;
- Απάντηση: Τα νέα περιστατικά που καταγγέλλονται στα Εξάρχεια είναι πραγματικά εξοργιστικά. Φαίνεται πως οι δυνάμεις καταστολής του κ. Χρυσοχοΐδη έχουν “λύσει όχι μόνο τα χέρια τους”, αλλά και την “γλώσσα τους” με την ευθεία προσβολή συμπολιτών μας, είτε με σεξιστικά κίνητρα, είτε με ομοφοβικά, για την σεξουαλικότητα και την έκφραση φύλου τους.
Αμφότερα τα περιστατικά αποδεικνύουν περίτρανα αυτό που το ΜέΡΑ25 έχει πολλαπλώς επισημάνει για την αναγκαία λογοδοσία των αστυνομικών οργάνων, τα οποία δεν είναι ούτε υπεράνω του νόμου, ούτε και επιτρέπεται να ευτελίζουν με οποιοδήποτε τρόπο τους πολίτες κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Η δίωξη δε που στήθηκε σε βάρους του ακτιβιστή ΛΟΑΤΚΙ είναι απαράδεκτη και καλούμε για άμεση παύση της. Παράλληλα πρέπει να διαταχθεί ΕΔΕ για τους αστυνομικούς που έδρασαν στα περιστατικά και τους συναδέλφους τους που δεν αντέδρασαν σε αυτές τις «πρακτικές» και επιβάλλεται η ενημέρωση των βουλευτών για τα αποτελέσματα των ΕΔΕ. Ενώ καλούμε και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και την Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη να πάψουν επιτέλους να καλλιεργούν το καθεστώς ατιμωρησίας των αστυνομικών οργάνων και να δοθεί άμεσα στη δημοσιότητα το περιβόητο πόρισμα της «Επιτροπής Αλιβιζάτου» που καιρό τώρα αναμένουμε. Είναι χαρακτηριστική η εξής αναφορά του Συνηγόρου του πολίτη κ.Ποττάκη: «ένα στα πέντε πορίσματα διερεύνησης περιστατικών από την ίδια την ΕΛΑΣ αναπέμφθηκαν για επανεξέταση καθώς διαπιστώθηκε ότι δεν είχαν κληθεί να καταθέσουν αναγκαίοι και διαθέσιμοι μάρτυρες, αλλού καλούνταν μόνον οι ελεγχόμενοι και όχι άλλοι αστυνομικοί που θα μπορούσαν να δώσουν πρόσθετα στοιχεία, δεν λαμβάνονταν υπόψιν ιατροδικαστικές πραγματογνωμοσύνες και εντοπίστηκαν πανομοιότυπες καταθέσεις μεταξύ ενστόλων σε διερεύνηση υποθέσεων χρήσης βίας».
Αναμφίβολα, θα πρέπει να επισημάνουμε και την ολιγωρία των εισαγγελικών αρχών οι οποίες, όταν λαμβάνουν γνώση τέτοιων πράξεων, οφείλουν να αντιδρούν με γρήγορα αντανακλαστικά ανταποκρινόμενοι στον θεσμικό ρόλο τους που είναι η προστασία των πολιτών από κάθε μορφή αστυνομικής βίας, κατάχρησης εξουσίας και αυθαιρεσίας ασκώντας ποινική δίωξη κατά των αστυνομικών που αυθαιρετούν.