Η παρουσίαση από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη του νομοσχεδίου «Αναπτυξιακός νόμος: Ελλάδα 2.0» καθώς και η παρουσίαση από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη του νομοσχεδίου για τη διάρθρωση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, ήταν μεταξύ των βασικών θεμάτων της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης, υπό τον πρωθυπουργό.

Σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση οι αρμόδιοι Υπουργοί ανέπτυξαν τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις της Κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα:

Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων

Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Παναγιώτης Πικραμμένος παρουσίασε το νομοσχέδιο για την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.

Αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι η ενοποίηση των δύο ανεξάρτητων Αρχών με αρμοδιότητες στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, δηλαδή της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) και της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ).

Σημειώνεται ότι κατά την σύσταση της ΕΑΑΔΗΣΥ (2011), στόχος ήταν να δημιουργηθεί μία ενιαία ανεξάρτητη Αρχή για όλα τα θέματα δημοσίων συμβάσεων, στην οποία επρόκειτο να ανατεθεί και η εξέταση των προδικαστικών προσφυγών στο πλαίσιο ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων. Με την προτεινόμενη ενοποίηση επανερχόμαστε στο αρχικό σχήμα από το οποίο απέκλινε η προηγούμενη Κυβέρνηση δημιουργώντας μία δεύτερη Αρχή, την ΑΕΠΠ, δηλαδή την ενιαία αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις από μία ανεξάρτητη Αρχή.

Επιπλέον, ο φόρτος εργασίας της ΑΕΠΠ έχει αυξηθεί δυσανάλογα σε σχέση με αυτόν της ΕΑΑΔΗΣΥ, η οποία (ΕΑΑΔΗΣΥ) παρόλ’ αυτά διαθέτει υψηλού επιπέδου προσωπικό και «τεχνογνωσία» τα οποία παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτα. Στόχος είναι η δημιουργία ενός νέου σχήματος, το οποίο θα έχει αποτελεσματικότερη και πιο ορθολογική δομή.

Προτείνεται ένα οργανωτικό σχήμα που α) είναι το πιο λιτό δημοσιονομικά και β) είναι το απολύτως απαραίτητο για την απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας και των δύο ενοποιούμενων αρχών. Στο πλαίσιο αυτό διατηρούνται όλες οι θέσεις εργασίας του ειδικού επιστημονικού και λοιπού διοικητικού προσωπικού των ενοποιούμενων Αρχών, καθώς και το ήδη υπηρετούν προσωπικό.

Έχοντας υπόψη την αρμοδιότητα της ΑΕΠΠ σε εκκρεμείς διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων και την ανάγκη απρόσκοπτης προόδου των διαδικασιών αυτών και τήρησης συγκεκριμένων προθεσμιών (όπως επιβάλλεται και από τις σχετικές Οδηγίες της ΕΕ), επελέγη η διατήρηση του σχήματος λειτουργίας της νέας ενιαίας αρχής, εντός του πλαισίου του ν. 4412/2016, που είναι πλέον το ενιαίο κύριο νομοθέτημα για τις δημόσιες συμβάσεις.

Ενόψει της ενεργοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης το ζήτημα της ανάθεσης (και εκτέλεσης) των δημοσίων συμβάσεων αποκτά μείζονα σημασία για την υλοποίηση των δράσεων που θα ενταχθούν στην χρηματοδότηση. Στο πλαίσιο αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη για: Επιτάχυνση των διαδικασιών, ενόψει των ασφυκτικών προθεσμιών του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και απόλυτη διαφάνεια και τήρηση των κανόνων του εθνικού και ενωσιακού δικαίου, κατά την απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων.

Αναπτυξιακός νόμος: Ελλάδα 2.0

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. ‘Αδωνις Γεωργιάδης και ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Νίκος Παπαθανάσης παρουσίασαν νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων: α) Αναπτυξιακός νόμος: Ελλάδα 2.0, β)Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού και ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1.

α)Ο Αναπτυξιακός νόμος Ελλάδα 2.0 θα αντικαταστήσει τον ν. 4399/16 (Α’ 117) περί ιδιωτικών επενδύσεων και θα αποτελεί, για τα επόμενα χρόνια, το βασικό θεσμικό πλαίσιο για την παροχή κρατικών ενισχύσεων στις ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα μας. Στόχος είναι να αποτελέσει ένα ιδιαίτερα σημαντικό και ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων και να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Ενόψει σημαντικών αλλαγών που επίκεινται τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, με την εισαγωγή του νέου Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, τη θέση σε εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τις κατευθύνσεις της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη ουσιαστικής αναμόρφωσης των ρυθμίσεων του Αναπτυξιακού Νόμου προκειμένου να αποτυπώνει τους νέους στόχους και τις νέες στρατηγικές κατευθύνσεις για την ελληνική οικονομία, όπως έχουν καθοριστεί στο Σχέδιο Ανάπτυξης της Επιτροπής Πισσαρίδη και το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο Αναπτυξιακός Νόμος Ελλάδα 2.0 εισάγει δώδεκα νέα καθεστώτα ενισχύσεων, που θα επιτρέψουν στην επιχειρηματική κοινότητα να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να υλοποιήσει τις πρωτοβουλίες της με σημαντικές και σύγχρονες μορφές επενδύσεων σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας.

Ο Αναπτυξιακός Νόμος Ελλάδα 2.0. ακολουθώντας τη χάραξη των νέων αναπτυξιακών στόχων και πολιτικών επιχειρεί να συμπεριλάβει τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις στον επενδυτικό τομέα προκειμένου να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό και σαφές νομοθετικό πλαίσιο για την υλοποίηση σημαντικών και σύγχρονης μορφής επενδύσεων στη χώρα μας. Ένα πλαίσιο το οποίο να προωθεί, να προσελκύει και να διευκολύνει την υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων σε σύγχρονους τομείς της οικονομίας. Να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την αξιοποίηση των νέων καθεστώτων ενίσχυσης από την επιχειρηματική κοινότητα της χώρας Και βέβαια να συμβάλει, συνδυαστικά με τις λοιπές μορφές χρηματοδότησης ιδιωτικών επενδύσεων, στην ταχύτερη μετάβαση της ελληνικής οικονομίας προς ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, προσελκύοντας επενδύσεις, που θα προωθούν πέραν της γενικής επιχειρηματικότητας, τον ψηφιακό και τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, την έρευνα και καινοτομία, την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση επιχειρήσεων, τη δημιουργία περισσότερων και πιο εξειδικευμένων θέσεων εργασίας, και γενικότερα την αύξηση του επενδυτικού κεφαλαίου της οικονομίας παράλληλα με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της σε διεθνές επίπεδο.

β) Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του δικαίου ανταγωνισμού και την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1 αποβλέπει στην επικαιροποίηση της νομοθεσίας για τον ανταγωνισμό με γνώμονα τις εξελίξεις στην ψηφιακή οικονομία. Στόχοι του νομοσχεδίου είναι:

  • Η διασφάλιση της ενιαίας εφαρμογής των κανόνων ανταγωνισμού στην Ευρώπη.
  • Η ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της ποιότητας του προσωπικού της.
  • Ο εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού σύμφωνα με τις εξελίξεις στην ψηφιακή οικονομία.
  • Η προώθηση της προστασίας των δικαιωμάτων των μερών επί των διαδικασιών ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
  • Η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της αποτρεπτικής δυνατότητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού έναντι αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών.

Οι βασικές τροποποιήσεις που αφορούν την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1 είναι:

  • Η αντιμετώπιση των καταχρηστικών πρακτικών επιχειρήσεων οι οποίες κατέχουν θέση ισχύος σε ένα οικοσύστημα που συγκροτείται από τρίτες ανεξάρτητες επιχειρήσεις και το οποίο είναι δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα.
  • Η ανεξαρτησία των μελών της ΕΑ και της ΓΔΑ: Βελτιστοποίηση της λειτουργίας της ΕΑ και ενίσχυση της ανεξαρτησίας της -εναρμόνιση με τις απαιτήσεις ανεξαρτησίας του άρθρου 4 της Οδηγίας 2019/1.
  • Ο πειθαρχικός έλεγχος και η πειθαρχική διαδικασία: Επικαιροποίηση και εκσυγχρονισμός των ήδη προβλεπόμενων διατάξεων με στόχο την εναρμόνιση με τις απαιτήσεις ανεξαρτησίας του άρθρου 4 της Οδηγίας 2019/1.
  • Η διαδικασία διευθέτησης διαφορών: Επέκταση του θεσμού της διευθέτησης και σε άλλες περιπτώσεις παραβάσεων (κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και κάθετες συμπράξεις).
  • Το πρόγραμμα επιείκειας: Διασφάλιση ορθής και πλήρους μεταφορά της Οδηγίας 2019/1 με δεσμευτική ισχύ διατάξεων με την εισαγωγή στο νόμο.
  • Η αμοιβαία συνδρομή: Εισαγωγή κανόνων για διεύρυνση της στενής συνεργασία των Εθνικών Αρχών Ανταγωνισμού στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ανταγωνισμού.
  • Οι κανόνες παραγραφής: Δυνατότητα ΕΑ για διαπίστωση παράβασης στο παρελθόν.

Οι βασικές τροποποιήσεις που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του δικαίου ανταγωνισμού είναι:

  • Αντιμετώπιση των καταχρηστικών πρακτικών επιχειρήσεων οι οποίες κατέχουν θέση ισχύος σε ένα οικοσύστημα που συγκροτείται από τρίτες ανεξάρτητες επιχειρήσεις και το οποίο είναι δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα.
  • Ενίσχυση των εξουσιών έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού: Μέσω χαρτογράφησης των αγορών, συλλογής πληροφοριών σε οποιαδήποτε ψηφιακή μορφή.
  • Αλγόριθμοι και δίκαιο ανταγωνισμού: Δίνεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, η δυνατότητα διενέργειας έρευνας σε μεθόδους διαμόρφωσης εμπορικής συμπεριφοράς, συμπεριλαμβανομένων αλγοριθμικών μεθόδων.
  • Προσωπικά δεδομένα: Αναγνωρίζεται ως σύννομη η επεξεργασία που είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση των καθηκόντων της Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως και αναγνωρίζεται από το Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.
  • Επιστολή μη ανάληψης δράσης: Ενισχύεται η νομική ασφάλεια των επιχειρήσεων με σκοπό να περιοριστεί το ρυθμιστικό ρίσκο των επενδύσεων για την επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης.

Αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης παρουσίασε νομοσχέδιο για τη διάρθρωση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και την οργάνωση και λειτουργία της Αστυνομικής Ακαδημίας.

Με το νομοσχέδιο προωθείται μία συνολική μεταρρύθμιση του τομέα εσωτερικής ασφάλειας στην Ελλάδα, με έμφαση στην αποτελεσματικότερη πρόληψη και αντιμετώπιση νέων απειλών και κινδύνων, αλλά και τη συντονισμένη διαχείριση κρίσεων εσωτερικής ασφάλειας. Στο επίπεδο του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας αναβαθμίζεται ο επιτελικός σχεδιασμός, εξορθολογικοποιούνται οι διαδικασίες λήψης αποφάσεων και διοίκησης επιχειρήσεων, επιχειρείται η βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού και των μέσων, ενισχύεται η δυνατότητα συνεργασίας, καθώς και η επικοινωνία και η ενημέρωση των πολιτών. Περαιτέρω, αναμορφώνεται ριζικά η αστυνομική εκπαίδευση. Τέλος, η προτεινόμενη διάρθρωση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη εναρμονίζεται με τις σχετικές προβλέψεις του ν. 4622/2019 για το Επιτελικό Κράτος.

Οι επιδιωκόμενοι στόχοι του νομοσχεδίου είναι:

  • Η έμφαση στο στρατηγικό σχεδιασμό και στην εκπόνηση πολιτικής εσωτερικής ασφάλειας, καθώς και στο συντονισμό της διαχείρισης κρίσεων εσωτερικής ασφάλειας.
  • Η αλλαγή της δομής του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας με έμφαση στον Επιτελικό Σχεδιασμό, στον καλύτερο συντονισμό των επιχειρήσεων και στην κεντρική διαχείριση μέσων, υποδομών, δικτύων και ανθρωπίνου δυναμικού.
  • Η προσαρμογή στις νέες τάσεις της παραβατικότητας και της εγκληματικότητας με τη δημιουργία νέων δομών.
  • Η έμφαση στην ευελιξία, στον περιορισμό της γραφειοκρατίας και στον έλεγχο των διαδικασιών λήψης αποφάσεων και διοίκησης επιχειρήσεων.
  • Η ενίσχυση της συνεργασίας και της επικοινωνίας για την πρόληψη και την αντιμετώπιση νέων απειλών και κινδύνων.
  • Η ενίσχυση της αυτοτέλειας και η αναδιοργάνωση της δομής και της λειτουργίας της Αστυνομικής Ακαδημίας με αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, έμφαση στην ποιότητα και διαδικασίες εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης.
  • Η έμφαση στη Δία Βίου Μάθηση και στη διαρκή εκπαίδευση και μετεκπαίδευση.

Κυβερνητικό Πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ

Ύστερα από ενημέρωση του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκου Παπαθανάση το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε τη δημιουργία νέου Κυβερνητικού Πάρκου στο χώρο της ΠΥΡΚΑΛ.

Συγκεκριμένα το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την ανέγερση-κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του νέου πάρκου δημόσιας διοίκησης μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Το προτεινόμενο έργο αφορά στη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών εννέα Υπουργείων και δημοσίων οργανισμών σε έναν ενιαίο χώρο και τη δημιουργία πάρκου πρασίνου στις εγκαταστάσεις του πρώην εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ στο Δήμο Δάφνης-Υμηττού με εκτιμώμενο άμεσο δημοσιονομικό όφελος 1 δισ. ευρώ σε διάστημα τριάντα ετών.

Το νέο κυβερνητικό πάρκο θα πληροί τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου εργασιακού χώρου σχεδιασμένου με άξονα τη μέγιστη ενεργειακή απόδοση και τη μικρότερη δυνατή συντήρηση. Θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των λειτουργικών εξόδων, στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, στην αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος, στη πρόσβαση ΑμεΑ, στην εξασφάλιση της υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων και στην υλοποίηση των Ευρωπαϊκών και Εθνικών στρατηγικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και μείωσης των εκπομπών CO2 με την χρήση των Μ.Μ.Μ.. Επίσης, θα συμβάλλει στην αστική ανάπλαση του Δήμου Δάφνης-Υμηττού με τη δημιουργία πάρκου πρασίνου και κοινόχρηστων χώρων 116 στρεμμάτων και την ανάπτυξη νέων χώρων πολιτισμού 2.500 τ.μ..

Επίσης ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Νότης Μηταράκης ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για τα Ευρωπαϊκά Ταμεία Μετανάστευσης 2021-2027 ενώ υπήρξε και εισήγηση από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα σχετικά με την έγκριση του Εθνικού Προγράμματος Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων.

Ακόμη υπήρξε εισήγηση από τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ Ακη Σκέρτσο για τον απολογισμό και προγραμματισμό του κυβερνητικού έργου: α) Παρουσίαση απολογισμού α΄ εξαμήνου 2021, β) Έγκριση στόχων 2022, γ) Έγκριση αναθεωρήσεων Ενοποιημένου Σχεδίου Δράσης.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις