«Ο Ε65 αποτελεί τμήμα ενός νέου παραγωγικού μοντέλου, το οποίο οικοδομείται με μεθοδικό σχέδιο αλλά και με προγραμματική συνέπεια» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στη βουλή για την κύρωση της συμφωνίας για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 και πρόσθεσε «η απεμπλοκή του βόρειου σκέλους του Ε65 από τα πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια και η θέση του σε τροχιά υλοποίησης πιστοποιούν την βούληση αυτής της κυβέρνησης να μετατρέψει τις υποδομές σε εφαλτήριο ανάπτυξης».

Ξεκινώντας την ομιλία του ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «τέτοιες ημέρες το 1881 η Θεσσαλία γιόρταζε την είσοδό της στο νεαρό και μικρό ακόμα τότε ελληνικό κράτος. Σήμερα, 140 χρόνια μετά, η ίδια περιοχή γνωρίζει μία άλλου είδους ενσωμάτωση στον εθνικό κορμό. Ειρηνική, δημιουργική και αναπτυξιακή». «Γιατί με την κύρωση της σύμβασης για τη μελέτη, την κατασκευή και τη λειτουργία του βόρειου σκέλους του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος, γνωστού σε όλους μας ως Ε65, η μεγάλη αυτή περιφέρεια εντάσσεται πια στον σύγχρονο εθνικό οδικό σχεδιασμό» είπε.

Υπογράμμισε ότι όταν το έργο ολοκληρωθεί, θα συνδέει τις δύο σημαντικότερες αρτηρίες της χώρας: τον άξονα Πάτρα – Θεσσαλονίκη και την Εγνατία Οδό. «Με άλλα λόγια, αποτελεί μία επιλογή που ενώνει δυναμικά τη χώρα» τόνισε ο πρωθυπουργός.

Επίσης σημείωσε ότι η κύρωση αυτού του σημαντικού έργου συμπίπτει και με ένα άλλο πολύ σημαντικό γεγονός, που επίσης σημαίνει πολλά, όπως χαρακτηριστικά είπε, για το μέλλον της Ελλάδας «την πανηγυρική έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» από το Ecofin» προσθέτοντας ότι η εξέλιξη αυτή δεν έρχεται μόνο να διαλύσει τα έωλα επιχειρήματα που κάποιοι διατύπωναν περί δήθεν αδυναμιών του σχεδίου, αλλά κυρίως να πιστοποιήσει ότι αντίθετα ανταποκρίνεται απόλυτα στις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας. «Διότι και ο Ε65 ανήκει στις δράσεις του προγράμματος «Ελλάδα 2.0». Και όπως αυτός γεφυρώνει μεταξύ τους τις εθνικές περιφέρειες, έτσι και εκείνο γεφυρώνει το εθνικό παρόν με το εθνικό μέλλον, διαλύοντας την απομόνωση και χαράζοντας νέους ορίζοντες» είπε.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι η ψήφιση της σύμβασης σηματοδοτεί το τέλος μιας εκκρεμότητας 14 ετών, καθώς ο Ε65 ήταν ένας από τους πέντε αυτοκινητόδρομους που δημοπρατήθηκαν το 2007, από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

«Οι πρόδρομες εργασίες, όμως, σκόνταψαν στην οικονομική κρίση και σταμάτησαν το 2011. Για να ξεκινήσουν και πάλι δύο χρόνια μετά, όταν με επαναδιαπραγμάτευση επελέγη να προχωρήσει το πιο ώριμο από πλευράς απαλλοτριώσεων τμήμα, αυτό το οποίο συνδέει την Ξυνιάδα με τα Τρίκαλα. Είναι αυτό το οποίο παραδόθηκε τα Χριστούγεννα του 2017. Ενώ στις αρχές του 2019 ακολούθησε το νότιο κομμάτι, που ενώνει τη Λαμία με την Ξυνιάδα και από εκεί τα Τρίκαλα» είπε ο πρωθυπουργός συμπληρώνοντας ότι σήμερα έχει ήδη ολοκληρωθεί σχεδόν κατά το 75%, και σύντομα μάλιστα θα παραδοθούν στην κυκλοφορία και τα πρώτα 14 χιλιόμετρα.

«Απέμενε, ωστόσο, ο πιο δύσκολος και σύνθετος βόρειος κλάδος. Ένας κλάδος ο οποίος είχε και έχει ιδιαίτερες γεωμορφολογικές και τεχνικές απαιτήσεις. Έχει μήκος 70 χιλιόμετρα. Το μεγαλύτερο πρόβλημά του όμως- αυτό κληρονομήσαμε εμείς ως κυβέρνηση- ήταν το απόλυτο κενό χρηματοδότησης και σε αυτό το έργο» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπενθυμίζοντας την δέσμευσή του στις 20 Δεκεμβρίου του 2019 ότι το έργο θα προχωρούσε πάση θυσία. «Κάτι που σήμερα επιβεβαιώνεται, επιβεβαιώνοντας και το σύνθημά μας «Το είπαμε, το κάναμε»» τόνισε και πρόσθεσε «γιατί παρεμβαίνοντας και ο ίδιος προσωπικά προς τη γενική διεύθυνση ανταγωνισμού της ευρωπαϊκής επιτροπής, μαζί με τα στελέχη του υπουργείου υποδομών, πετύχαμε με επίπονες προσπάθειες τον περασμένο Ιανουάριο να πάρουμε, επιτέλους, το “πράσινο φως” για τη χρηματοδότηση. Και σε λιγότερο από έξι μήνες ολοκληρώσαμε τους όρους παραχώρησης, την κατάρτιση και την υπογραφή της σύμβασης που σήμερα κυρώνουμε στη Βουλή».

«Ένα έργο το οποίο έμενε μετέωρο επί 15 χρόνια τώρα απεμπλέκεται στο 1/10 του διαστήματος αυτού, διαψεύδοντας για μία φορά ακόμα όσους είχαν σπεύσει να χαρακτηρίσουν αυτή την εξέλιξη περίπου αδύνατη» είπε.

Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι η βόρεια απόληξη του αυτοκινητοδρόμου κεντρικής Ελλάδος διαθέτει πλέον και τα δύο αναγκαία στοιχεία για την άμεση έναρξη κατασκευής του: αφενός τα σχεδόν 450 εκατομμύρια με τα οποία προικοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και αφετέρου τον πλήρη σχεδιασμό, ώστε το έργο να είναι έτοιμο σε τρία χρόνια.

«Μιλάμε πάλι για 70 χιλιόμετρα, τέσσερις σήραγγες, 31 γέφυρες, έξι κόμβους, θα είναι μια τεχνική πρόκληση, αλλά δεν έχω καμία αμφιβολία ότι ο ανάδοχος θα ανταποκριθεί και θα είναι συνεπής στα χρονοδιαγράμματα για τα οποία έχει δεσμευτεί» είπε προσθέτοντας ότι το έργο θα δημιουργήσει περίπου 1.000 θέσεις εργασίας στην κατασκευή του και σχεδόν 150 θέσεις εργασίας στη φάση λειτουργίας του.

Αναφερόμενος στα οφέλη από την ολοκλήρωση του Ε65 είπε ότι ως εθνική αρτηρία ακολουθεί ουσιαστικά την σπονδυλική στήλη της χώρας, εξυπηρετώντας με ταχύτητα και ασφάλεια τρεις περιφέρειες, τη Θεσσαλία, τη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο.

«Για παράδειγμα, η διαδρομή από τη Λαμία μέχρι τον κόμβο της Εγνατίας Οδού σε σχέση με το οδικό δίκτυο πριν από τον Ε65 θα είναι συντομότερη κατά σχεδόν μιάμιση ώρα. Ενώ οι δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση θα παρέχουν μέγιστη ασφάλεια, αντικαθιστώντας τη σημερινή δύσβατη και σε πολλά σημεία επικίνδυνη χάραξη» είπε και συμπλήρωσε ότι η νέα αρτηρία θα συνδέει επίσης το Βόλο με την Ηγουμενίτσα, δηλαδή τα δυο σημαντικότερα διαμετακομιστικά λιμάνια της Κεντρικής Ελλάδος και της Ηπείρου. «Θα διευκολύνει έτσι τις μεταφορές και το εμπόριο στο οριζόντιο τόξο της χώρας» τόνισε.

Επιπλέον, όπως υπογράμμισε ο πρωθυπουργός «θα ενώνει και καθέτως όλη τη δυτική Θεσσαλία με τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, ανοίγοντας σημαντικές τουριστικές προοπτικές τόπων όπως η Λίμνη Πλαστήρα, τα πανέμορφα ορεινά χωριά των Τρικάλων, τα Μετέωρα, η Πίνδος αλλά και τα αξιοθέατα της Δυτικής Μακεδονίας», ενώ θα υπάρξουν οφέλη και για τη γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή αλλά και για τη μεταποίηση, καθώς η μεταφορά προϊόντων θα γίνεται πολύ πιο εύκολα και πολύ πιο φτηνά.

«Επίσης ο Ε65 είναι ένας “πράσινος δρόμος” που οδηγεί στο μέλλον και οδηγεί και τη Δυτική Μακεδονία στη Δίκαιη Μετάβαση, γιατί θα γεφυρώσει μέσω της Εγνατίας τα αστικά και διαμετακομιστικά κέντρα της χώρας με τη Δυτική Μακεδονία της απολιγνιτοποίησης» ανέφερε ο πρωθυπουργός σημειώνοντας ότι αυτό το στοιχείο ήταν πολύ σημαντικό προκειμένου να εξασφαλιστεί η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Ότι είναι ένα έργο το οποίο θα συμβάλλει και στην περαιτέρω ανάπτυξη της Δυτικής Μακεδονίας, επιβραβεύοντας με αυτό τον τρόπο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την τολμηρή απόφαση που πήρε η Ελλάδα να προχωρήσει σε γρήγορη απολιγνιτοποίηση. Προσφέροντας ταυτόχρονα στη Δυτική Μακεδονία ένα σημαντικό χρηματοδοτικό πακέτο ύψους σχεδόν 5 δισεκατομμυρίων, για να μπορέσει η περιφέρεια αυτή να σχεδιάσει την επόμενη μέρα της ανάπτυξής της, δημιουργώντας ακόμα περισσότερες καλές και ποιοτικές θέσεις εργασίας» είπε.

«Η Δυτική Μακεδονία θα είναι, με την ολοκλήρωση του έργου, πλέον ενταγμένη στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες και φυσικά πιο κοντά στην καρδιά όλων των οικονομικών εξελίξεων. Με λίγα λόγια και ο Ε65 αποτελεί τμήμα ενός νέου παραγωγικού μοντέλου, το οποίο οικοδομείται με μεθοδικό σχέδιο αλλά και με προγραμματική συνέπεια» τόνισε ο πρωθυπουργός.

«Η απεμπλοκή του βόρειου σκέλους του Ε65 από τα πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια και η θέση του σε τροχιά υλοποίησης πιστοποιούν την βούληση αυτής της κυβέρνησης να μετατρέψει τις υποδομές σε εφαλτήριο ανάπτυξης. Πιστοποιούν ταυτόχρονα και την αποτελεσματικότητά της, αφού με την ίδια αποφασιστικότητα κινούμαστε τόσο για την απελευθέρωση από το τέλμα εκκρεμών δημοσίων έργων που μας έρχονται από το παρελθόν, όσο και για την προώθηση νέων» πρόσθεσε.
Επίσης θύμισε ότι ο Βόρειος Οδικός ‘Αξονα της Κρήτης, ξέφυγε από τη στασιμότητα δεκαετιών και τώρα προχωρά μετά επίπονη δουλειά και αφού εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση ύψους 427 εκατομμυρίων ευρώ.

«Μένει ένα άλλο ζωτικό κομμάτι του εθνικού δικτύου, το τμήμα Πάτρα – Πύργος της Ολυμπίας Οδού. Και εδώ φυσικά η ολέθρια επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης, της κατάτμησης σε οκτώ σκέλη για να δοθούν τα τέσσερα γνωρίζετε πολύ καλά σε ποιον, εγκαταλείφθηκε. Το έργο πια ενσωματώθηκε στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού. Εξασφαλίστηκε έτσι η δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί και πέραν του 2023» είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει πλέον η σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Και με την έγκριση της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού -είμαστε σε συνεχείς διαπραγματεύσεις μαζί της και εκτιμούμε ότι αυτή θα έρθει πολύ σύντομα- αναμένουμε άμεσα τα μηχανήματα να πιάσουν δουλειά. Ώστε να εκλείψει αυτή η «μαύρη τρύπα» στο υπόλοιπο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων της Πελοποννήσου» ανέφερε.

Επιπλέον σημείωσε ότι και στο δευτερεύον επαρχιακό δίκτυο οι παρεμβάσεις είναι πολλαπλές. «Από το Ταμείο Ανάκαμψης 450 εκατομμύρια ευρώ, όσα δηλαδή είναι και τα κεφάλαια τα οποία διοχετεύουμε για την ολοκλήρωση του Ε65, θα κατευθυνθούν στην αποκατάσταση, στην επισκευή, στην αναβάθμιση των οδοστρωμάτων σε 7.000 διαφορετικά σημεία του επαρχιακού δικτύου που σήμερα γνωρίζουμε πια από τη μελέτη που έχουμε κάνει, ότι εγκυμονούν πολύ σοβαρούς κινδύνους για την οδική ασφάλεια» είπε προσθέτοντας ότι πληθαίνουν τα εργοτάξια στον άξονα ‘Ακτιο – Αμβρακία μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. «Θυμίζω ένας δρόμος 48 χιλιομέτρων με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και επτά ανισόπεδους κόμβους. Θα συνδέσει την Ιονία Οδό με τη Βόνιτσα, το ‘Ακτιο, τη Λευκάδα και την Πρέβεζα.

Παράλληλα, προχωρούν το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος με προϋπολογισμό λίγο παραπάνω από 250 εκατομμύρια, το οποίο εκτιμούμε ότι θα έχει ανάδοχο μέσα στο έτος, η νέα Περιφερειακή της Θεσσαλονίκης, το γνωστό Fly-Over, και δύο οδικές συνδέσεις για τις οποίες είχα δεσμευτεί προσωπικά: ο δρόμος Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και ο δρόμος Δράμα – Αμφίπολη. Τρεις αρτηρίες με συνολικό κόστος κοντά στο 1 δισ. που απαντούν σε μεγάλες εκκρεμότητες που μας έρχονται από το χθες» είπε.

Συμπερασματικά ο πρωθυπουργός τόνισε ότι αυτή τη στιγμή ξεδιπλώνεται στη χώρα ένα πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων το οποίο αγγίζει τα 13 δισεκατομμύρια ευρώ, με έργα τελματωμένα τα οποία κινούνται αλλά και με την έναρξη κατασκευής και το σχεδιασμό πολλών νέων. «Θυμίζω τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που άλλαξαν όψη, κυριολεκτικά. Παραδόθηκαν μάλιστα τρεις μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα παρά τα εμπόδια της πανδημίας. Τη δρομολόγηση του νέου αερολιμένα στο Καστέλι στο Ηράκλειο. Όσο για τις υποδομές στις συγκοινωνίες, θα αναφέρω μόνο την οριστικοποίηση της σύμβασης για τη Γραμμή 4 του Μετρό της πρωτεύουσας. Την πρώτη μετά από δεκαετίες τελείως νέα γραμμή. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο το οποίο θα γίνει στη χώρα: 13 χιλιόμετρα, 15 σταθμοί. Θα συνδέσει πυκνοκατοικημένες γειτονιές της πρωτεύουσας με το υπόλοιπο δίκτυο» είπε.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις