Λίγους μήνες πριν από τα 90ά γενέθλιά της, η γαλλίδα σκηνοθέτης Ανιές Βαρντά διεκδικεί ένα δεύτερο 'Οσκαρ μέσα σε έναν χρόνο, χάρη σε μια ασυνήθιστη συνεργασία της με τον φωτογράφο καλλιτέχνη του δρόμου JR, αποτέλεσμα της οποίας είναι το ντοκιμαντέρ "Faces Places".

Προσωπικότητα καλτ του γαλλικού κινηματογράφου, σύγχρονη των Φρανσουά Τριφό και Ζαν Λικ Γκοντάρ, η Βαρντά γύρισε το ντοκιμαντέρ "Faces Places" ("Visages Villages"/Πρόσωπα & Ιστορίες") το οποίο έχει ήδη αποσπάσει το "Χρυσό Μάτι" καλύτερου ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ των Καννών.

Στην περιπλάνησή τους με ένα photomaton-φορτηγό, η "γιαγιά" του Νέου Κύματος του γαλλικού κινηματογράφου της δεκαετίας του 1950 και του 1960 και ο 35χρονος καλλιτέχνης του δρόμου με το ψευδώνυμο JR διασχίζουν χωριά και κωμοπόλεις της Γαλλίας, όπου συναντούν απλούς ανθρώπους, τους φωτογραφίζουν όπως και τα μέρη απ' όπου περνούν, εστιάζοντας στα πρόσωπα. Η ταινία αποπνέει επίσης τη δύναμη της μοναδικής φιλίας που αναπτύχθηκε μεταξύ της σκηνοθέτη και του σύγχρονου καλλιτέχνη.

Το "Πρόσωπα & Ιστορίες" είναι ένα από τα πέντε ντοκιμαντέρ που διαγωνίζονται για το 'Οσκαρ στην κατηγορία αυτή. Αυτό το road-trip στη γαλλική εξοχή ανταγωνίζεται κυρίως το "Icarus" ("Ίκαρος") που αναφέρεται στο ρωσικό σκάνδαλο ντόπινγκ στους Ολυμπιακούς Αγώνες, όπως και το "Last Men in Aleppo" (Οι τελευταίοι άνδρες στο Χαλέπι) για τον πόλεμο στη Συρία. Τα άλλα δύο είναι το "Acabus" και το "Stong Island".

"Ο ταχυδρόμος του χωριού, οι γυναίκες των λιμενεργατών, ένας μοναχικός αγρότης, είναι οι σταρ της ταινίας, όλοι άνθρωποι χωρίς εξουσία. Ο 'Αντι Γουόρχολ έλεγε ότι ο καθένας πρέπει να γνωρίσει μια στιγμή διασημότητας… Εμείς λέμε στους ανθρώπους ότι είναι σπουδαίοι: είναι σπουδαίοι για εμάς, είναι σπουδαίοι στην ταινία, είναι σπουδαίοι για να τους παρακολουθήσετε", δήλωσε η Βαρντά από τον κήπο του σπιτιού της στο Παρίσι.

Φωτογράφος, κινηματογραφίστρια, εικαστικός, η Βαρντά απέσπασε στις 11 Νοεμβρίου 2017 ένα τιμητικό Οσκαρ για το σύνολο της καριέρας της, κατά τη διάρκεια της τελετής των Βραβείων των Κυβερνητών στο Χόλιγουντ. Είναι η έκτη προσωπικότητα του γαλλικού κινηματογράφου που κερδίζει το χρυσό αγαλματίδιο, το οποίο τής παρέδωσε η αμερικανίδα ηθοποιός Αντζελίνα Τζολί.

"Είμαι πολύ συγκινημένη παρά το γεγονός ότι το βραβείο αυτό μου δόθηκε για το σύνολο της καριέρας μου, σαν αυτή να έχει τελειώσει. Δεν έχω χάσει ούτε τη λαχτάρα ούτε το ενδιαφέρον μου, δήλωσε μετά τη βράβευσή της. "Είμαι ένα κινηματογραφικό gadget για το Χόλιγουντ. Ουδέποτε με πλήγωνε να είμαι στο περιθώριο, αντίθετα, θέλω να αφήνω το σημάδι μου με διαφορετικό τρόπο, να υποστηρίζω μια ανεξαρτησία του πνεύματος. Θέλω να με θυμούνται ως μια 'αποφασισμένη Γαλλίδα'. Ουδέποτε επιδίωξα μέσω των ταινιών μου να κατακτήσω το μεγάλο κοινό. Αυτό που μου αρέσει είναι να σκέφτομαι νέους τρόπους να επικοινωνώ, να εκπλήσσω, να συγκινώ. Οι ταινίες μου δεν έφεραν χρήματα στα ταμεία, αλλά άφησαν το στίγμα μου. Δεν ξεχνιούνται".

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης γιορτάζει φέτος τα 20 χρόνια του με αφιέρωμα στη θρυλική Ανιές Βαρντά. Η διεθνής κινηματογραφική διοργάνωση που άρχισε την Παρασκευή με την προβολή του ντοκιμαντέρ "Πρόσωπα & Ιστορίες" θα ολοκληρωθεί στις 11 Μαρτίου παρουσιάζοντας άλλες εννέα ταινίες της κατά τη διάρκεια του.

Ο Γάλλος JR είναι γνωστός για τις μαυρόασπρες φωτογραφίες που εκτίθενται δημόσια, στις οποίες πρόσφατα συμπεριέλαβε αυτήν με το γιγάντιο κεφάλι ενός βρέφους που κρυφοκοιτάζει το τείχος μεταξύ του Μεξικού και των ΗΠΑ. "Είτε κερδίσουμε είτε όχι, το γεγονός ότι είμαστε μαζί, ότι το βλέπουμε μαζί, ότι πηγαίνουμε στα 'Οσκαρ για πρώτη φορά ως υποψήφιοι, και εκείνη αλλά και εγώ, πιστεύω ότι είναι υπέροχο", δήλωσε από το στούντιό του στη Νέα Υόρκη.

Όσο για τη Βαρντά, δηλώνει ενθουσιασμένη που θα παραστεί στην τελετή, παρά τον αντισυμβατικό χαρακτήρα των ταινιών της. "Είναι σαν να είμαι ένας ανειδίκευτος εργάτης που γίνεται δεκτός στα Ανάκτορα. Είναι σπουδαίο… αλλά μετά θα γυρίσω στο αγρόκτημά μου".

Αφοσιωμένη φεμινίστρια που υπέγραψε το μανιφέστο της Σιμόν ντε Μποβουάρ το 1971 διεκδικώντας το δικαίωμα στην άμβλωση, η Βαρντά είπε ότι στηρίζει το αμερικανικό κίνημα #Metoo κατά της (-)ουαλικής κακοποίησης αλλά δεν προτίθεται την Κυριακή, στην 90ή τελετή απονομής των 'Οσκαρ, να φορέσει μαύρα, όπως μερικοί σταρ του κινηματογράφου πρόσφατα σε παρόμοια βραδιά που φωτογραφήθηκαν πάνω στο κόκκινο χαλί ντυμένοι στα μαύρα.

"Δεν μου αρέσουν οι στολές", δηλώνει.

Πηγές: Reuters, AFP, Le Monde

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις