Ιδιωτικότητα τέλος: Clearview AI, το πρόγραμμα που μαρτυρά ποιος είσαι
Ιδιωτικότητα τέλος: Με ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον και εκτενές άρθρο ο νομικός κος Δημήτρης Βέρρας, θίγει το καυτό θέμα της ιδιωτικότητας, με τον τίτλο: « Το χρονικό του προδιαγεγραμμένου τέλους της ιδιωτικότητας;» Παραθέτουμε επίμαχα αποσπάσματα που αναφέρονται στο πρόγραμμα και στις συνέπειες που επιφέρει. Και μοιάζει σαν διήγημα επιστημονικής φαντασίας. Μόνο που είναι αληθινό.
- 3 δισεκατομμύρια φωτογραφίες. Φωτογραφίες απλών πολιτών, που έχουν συλλεγεί από αναρτήσεις δικές τους ή και τρίτων προσώπων στα social media ή από οποιαδήποτε άλλη δημοσίως προσβάσιμη πηγή του διαδικτύου.
- 1 βάση δεδομένων που πωλείται (ή δίνεται δωρεάν προς δοκιμή) σε κάθε ενδιαφερόμενο.
- 1 εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης με δυνατότητα αναγνώρισης προσώπου και ταυτοποίησης ατόμων μέσω εξαγωγής βιομετρικών υποδειγμάτων από τις φωτογραφίες της βάσης δεδομένων.
- 2.200 αστυνομικές αρχές και ιδιωτικές επιχειρήσεις σε 27 χώρες του κόσμου με πρόσβαση στη βάση δεδομένων και τις δυνατότητες της εφαρμογής.
"Μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, όμως είναι πραγματικότητα. Η τεχνογνωσία υπάρχει εδώ και χρόνια, αυτό ήταν γνωστό. Είναι πλέον δυνατό να αναπτύξεις μια εφαρμογή, η οποία, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αναγνώρισης προσώπου, να είναι σε θέση να επιβεβαιώσει ποια είναι η ταυτότητα του προσώπου που αναζητείς, αρκεί το πρόσωπο αυτό να έχει καταχωρηθεί σε μια βάση δεδομένων.
Οι αστυνομικές αρχές σε όλο και περισσότερα μέρη του κόσμου αγοράζουν τέτοιες εφαρμογές προκειμένου να συνδυάζουν το υλικό που συλλέγουν από κάμερες με τις βάσεις δεδομένων τους. Το 2018 η αστυνομία του Τορόντο αγόρασε έναντι $450,000 από την αμερικανική NEC μια τέτοια εφαρμογή, την οποία συνέδεσε με τα 1.2 εκατομμύρια φωτογραφίες του αρχείου της. Λίγες ημέρες πριν δημοσιεύτηκε η εντυπωσιακή ιστορία της εξιχνίασης μιας ανθρωποκτονίας με τη χρήση της εφαρμογής αυτής.
Η Facebook ανέπτυξε για τους εργαζομένους της (και μετά απέσυρε φυσικά) μια εφαρμογή με την οποία μπορούσαν, στρέφοντας το κινητό σε ένα συνάδελφό τους, να πληροφορηθούν ποιος είναι.Ταυτόχρονα, προχωρά σε αντικατάσταση των ετικετών (tags) που μπαίνουν σε κάθε φωτογραφία που αναρτάται στο μέσο, με αυτόματη αναγνώριση προσώπου.
Ο χρήστης που ανεβάζει στο προφίλ του μια φωτογραφία της παρέας του δεν χρειάζεται να κουραστεί για να «tagάρει» τα πρόσωπα που απεικονίζονται. Η εφαρμογή τα αναγνωρίζει μόνη της. H Amazon δεν κρύβει την υπερηφάνεια της για τις εξαιρετικές δυνατότητες του Rekognition, της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου που έχει αναπτύξει και πουλά και σε αστυνομικά σώματα.
Η Google, ήδη από το 2011, έχει καταστήσει σαφές ότι μπορεί ανά πάσα στιγμή όχι μόνο να αναπτύξει μια τέτοια εφαρμογή, αλλά και να δημιουργήσει την αναγκαία βάση δεδομένων, αυτό όμως θα θεωρείτο ως «crossing the creepy line». Για να ξεπεραστεί αυτό ακριβώς το «creepy line» χρειαζόταν ένας λαγός. Μια εταιρεία ή ένας άνθρωπος που θα αναλάμβανε να σπάσει το τείχος των επιφυλάξεων. Εδώ εμφανίζεται η Clearview AI. Και ο Hoan Ton-That.
Μια τυχαία είδηση
Το Δεκέμβριο του 2019, ένα δημοσίευμα από τη Φλόριντα των ΗΠΑ κάνει λόγο για τη σύλληψη μιας νεαρής γυναίκας από τις αστυνομικές αρχές της Τάμπα και της Κομητείας του Σέμινολ. Η γυναίκα, η οποία φέρεται να έχει κλέψει δύο ψησταριές και μια ηλεκτρική σκούπα από κατάστημα στο Κλερμόντ αναγνωρίστηκε από ένα τατουάζ και ταυτοποιήθηκε από τη σύγκριση μιας εικόνας από τις κάμερες του καταστήματος με μια φωτογραφία της στο Facebook.
Λίγοι ενδεχομένως θα προσέξουν μια αναφορά στο τέλος του άρθρου: «Το Γραφείο του Σερίφη είπε ότι αυτήν περίοδο δοκιμάζει ένα πρόγραμμα αναγνώρισης προσώπου που λέγεται Clearview AI».
Και μετά εμφανίζονται οι New York Times
Μια πάλαι ποτέ μικρή start-up από τη Νέα Υόρκη, δημιούργημα του 31χρονου Αυστραλού με καταγωγή από το Βιετνάμ Hoan Ton-That, έχει συλλέξει από δημόσια προσβάσιμες πηγές του διαδικτύου 3 δισεκατομμύρια φωτογραφίες πολιτών και τις πουλάει σε αστυνομικές αρχές με την εφαρμογή αναγνώρισης προσώπου που έχει αναπτύξει.
Ο Ton-That έχει κάνει αυτό που κανείς δεν τόλμησε ως τότε
Έχει κάνει το πιο εκτεταμένο scraping (ελληνικά: απόξεση ή συγκομιδή) φωτογραφιών που έχει γίνει ποτέ γνωστό. Με απλά λόγια, έχει βρει τον τρόπο να συλλέξει και να κατηγοριοποιήσει ένα τεράστιο αριθμό δημοσίως διαθέσιμων φωτογραφιών που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Και το έχει κάνει.
Από τις πρώτες φωτογραφίες που ανέβασε κάποιος πριν από 15 χρόνια στο MySpace, μέχρι τη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε σε ηλεκτρονική σελίδα για μια εκδήλωση στην οποία ο ίδιος άνθρωπος παρέστη, όλα μπορούν να αποτελέσουν μέρος του αρχείου. Η επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων όμως, δεν τελειώνει με τη συλλογή και αποθήκευση των φωτογραφιών αυτών.
Μετά την απόξεση, η εφαρμογή αναλαμβάνει να εξαγάγει το βιομετρικό υπόδειγμα από κάθε φωτογραφία και να αντιστοιχήσει κάθε απεικόνιση ενός προσώπου, αποθηκεύοντας παράλληλα και κάθε πληροφορία για τη φωτογραφία αυτή (πότε ανέβηκε, πού βρέθηκε κοκ). Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι το προϊόν απευθύνεται πρωτίστως στις διωκτικές αρχές, με σκοπό να αποτελέσει ένα σημαντικό όπλο στην προσπάθεια εξιχνίασης εγκλημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία αναπτύσσει και εφαρμόζει για πολλούς μήνες μια πολιτική επιθετικού και εκτεταμένου μάρκετινγκ. Επικοινωνεί απευθείας με αστυνομικά τμήματα σε όλες τις Πολιτείες των ΗΠΑ και ενημερώνει για τη νέα εφαρμογή που μπορεί να δώσει αποτελέσματα καλύτερα από ποτέ, αφού δεν περιορίζεται στην αναζήτηση υπόπτων μέσα από τις φωτογραφίες των αρχείων τους.
Οι υποψήφιοι πελάτες δεν χρειάζεται καν να αγοράσουν το προϊόν. Μπορούν να το δοκιμάσουν δωρεάν για 30 ημέρες, προκειμένου να πειστούν για τις θαυμάσιες δυνατότητές του.
Το Φεβρουάριο του 2019, η Πολιτειακή Αστυνομία της Ιντιάνα είναι μια από τις αρχές που αξιοποιούν τη δοκιμαστική χρήση. Μέσα από τη χρήση αυτή, θα επιτευχθεί η σύλληψη του δράστη μιας ανθρωποκτονίας, που βιντεοσκοπήθηκε στο κινητό ενός πολίτη. Η φωτογραφία του δράστη δεν υπάρχει στα αρχεία της αστυνομίας, αλλά υπάρχει στη βάση δεδομένων της εφαρμογής. Μέσα σε 20 λεπτά ο δράστης έχει ταυτοποιηθεί και η εταιρεία έχει μόλις βρει την πρώτη αστυνομική αρχή που θα αγοράσει το προϊόν….
Σύμφωνα με το άρθρο των NYT, η πολιτική αυτή έχει αρχίσει να αποδίδει εξαιρετικά αποτελέσματα. Η εφαρμογή χρησιμοποιείται ήδη από περισσότερες από 600 διωκτικές αρχές, ενώ η εταιρεία τη διαθέτει και σε ιδιώτες, που θέλουν να τη χρησιμοποιήσουν για «λόγους ασφάλειας». Και βεβαίως εμφανίστηκε και στην ευρωπαϊκή αγορά…