Σαν σήμερα: Το ημερολόγιο έδειχνε 6 Φεβρουαρίου 1958, όταν όλος ο κόσμος σε διεθνές επίπεδο έπαθε σοκ τεραστίων διαστάσεων και δεν πίστευε την τραγική είδηση που άκουσε από το ραδιόφωνο και διάβασε στις εφημερίδες. Ο λόγος φυσικά για το αεροπορικό δυστύχηματης Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στο Μόναχο. Ένα αεροπλάνο, το οποίομετέφερε πίσω στην πατρίδα την αποστολή τηςΜάντσεστερ Γιουνάιτεντ, συνετρίβη κατά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Ριμ του Μονάχου, έχοντας ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 23 από τους 43 επιβαίνοντες. Μάλιστα, η πτήση τσάρτερ της British Airways προερχόταν από το Βελιγράδι, όπου οι«μπέπμπηδες»του Ματ Μπάσμπι είχαν έρθει ισόπαλοι (3-3) με τον πανίσχυροΕρυθρό Αστέρα και είχαν προκριθεί στην επόμενη φάση τουΚυπέλλου Πρωταθλητριών Ευρώπης.

Το χρονικό του δυστυχήματος

Συγκεκριμένα, είχε προγραμματιστεί τιςπρώτες πρωινές ώρες της 6ης Φεβρουαρίου, το ελικοφόρο Airspeed Ambassador να προσγειωθεί στο Μόναχο για ανεφοδιασμό. Ωστόσο, τομοιραίο δυστύχημα που θα συγκλονίζει αιώνια, συνέβη στις 15:04 τοπική ώρα, στην τρίτη προσπάθεια απογείωσης, λόγω χιονοθύελλας. Το αεροπλάνο απέτυχε να κερδίσει ύψος και κατέπεσε σ' ένα χωράφι δίπλα στο αεροδρόμιο. Τα συνεργεία διάσωσης ανέσυραν νεκρούς 7 ποδοσφαιριστές, μεταξύ των οποίων οι Τζεφ Μπεντ, Ρότζερ Μπερν, Έντι Κόλμαν, Μαρκ Τζόουνς, Ντέιβιντ Πεγκ, Τόμι Τέιλορ και Λίαμ Γουίλαν. Στους νεκρούς ήταν επίσης7 δημοσιογράφοι,4 στελέχη της ομάδας 2 μέλη του πληρώματος και δύο φίλαθλοι.

Φυσικό και επόμενο ήταν η εν λόγω είδη να«παγώσει» τον φίλαθλο κόσμο -κι όχι μόνο-στο Νησί, αλλά σε διεθνές επίπεδο.Η -τότε- νεανική και ταλαντούχα ομάδα της Μάντσεστερ, εξ ου και το προσωνύμιο «Μπέμπηδες», βρέθηκε ξαφνικά χωρίς 7 ποδοσφαιριστές της στο πιο ανταγωνιστικό πρωτάθλημα του κόσμου.

Η ευθύνη

Μετά από ένα τέτοιο τραγικό συμβάν, όπως είναι ευκατανόητο οι διαστάσεις που πήρε το θέμα ήταν τεράστιες. Οιγερμανικές αρχές κατηγόρησαν τον πιλότο Τζέιμς Θέιν ως υπαίτιο του δυστυχήματος, επειδή δεν ολοκλήρωσε τη διαδικασία αποπαγοποίησης των φτερών του αεροπλάνου. Η αεροπορική εταιρείαBritish Airways τον απέλυσε αμέσως και έπειτα από 10 χρόνια δικαστικών αγώνων, απαλλάχθηκε από κάθε κατηγορία. Βέβαια, ο Θέιν δεν είχε την ψυχολογική επάρκεια να συνεχίσει το επάγγελμα του πιλότου και είχε διαφύγει σε κάτι πιο γήινο, την εκτροφή πουλερικών.

Το αγωνιστικό σκέλος μετά την τραγωδία

Το μέλλον των «κόκκινων διαβόλων» μετά το δυστύχημα φάνταζε δυσοίωνο, χωρίς 9 βασικά στελέχη της ομάδας, αφού οι 7 ήταν νεκροί, ενώ 2 ακόμηαποσύρθηκαν από την ενεργό δράση λόγω των σοβαρών τραυμάτων τους, ενώ βαριά τραυματισμένος στο νοσοκομείο ήταν και ο προπονητήςΜατ Μπάσμπι. Παρ' όλα αυτά, οι εναπομείναντες παίκτες, μαζί με αρκετούς εφήβους, έδειξαν χαρακτήρα και κατόρθωσαν να φθάσουν ως τον τελικό τουΚυπέλλου Αγγλίας, όπου έχασαν με 2-0 από την Μπόλτον.

Στιγμιότυπα από τον αγώνα με την Μπόλτον

Η περίφημη ομάδα του 1967 με υπογραφή Ματ Μπάσμπι

Ο τεχνικός της ομάδας Ματ Μπάσμπι, ο οποίος είχε αναρρώσει πλήτωςαπό τα σοβαρά τραύματά του, ξεκίνησε την επόμενη αγωνιστική περίοδο (1958-1959), με σκοπό να δημιουργήσει μία νέα «φουρνιά μπέμπηδων». Το 1967 η ομάδα αυτή, με επικεφαλής τους διασωθέντες από το δυστύχημα Μπόμπι Τσάρλτον και Μπιλ Φόουκς, αλλά και τον νεαρό Τζορτζ Μπεστ, κατέκτησε το πρώτο Κύπελλο Πρωταθλητριών για την Αγγλία, συντρίβοντας τηνΜπενφίκαμε 4-1. ΗΑεροπορική Τραγωδία του Μονάχου, όπως έμεινε στην ιστορία, βοήθησε να καλλιεργηθεί ο μύθος της ομάδας και σήμερα η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ είναι ίσως η δημοφιλέστερη ποδοσφαιρική ομάδα του πλανήτη.

Δείτε σχετικό ντοκιμαντέρ για την τραγωδία του 1958

Ντοκουμέντα από την συντριβή του αεροπλάνου και τα highlights του τελευταίου τους αγώνα επί του Ερυθρού Αστέρα

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις