Η Mercedes-Benz GLE, η off-road εκδοχή της E-Class, έρχεται να προκαλέσει την ίδια την ύπαρξη των μεγάλων και πολυτελών SUV διαχρονικά: την ύπαρξή τους ως περιττών και βαριών συμβόλων της υπερβολής.

Δεν είναι δυνατόν να το πετύχει βάσει μεγέθους, λόγω των εξ ορισμού 4,8 μέτρων της, ούτε είναι δυνατόν να το πετύχει βάσει βάρους, λόγω των επίσης εξ ορισμού -ελέω τετρακίνησης- δύο τόνων της.

Παρ’ όλα αυτά, κατέστη δυνατόν να το πετύχει σε τρεις άλλους κρίσιμους τομείς, όπου σημείωσε μια μεγάλη δρασκελιά προόδου σε σχέση με την ML, την οποία τώρα κάνει να μοιάζει σαν δεινόσαυρος της κινηματογραφικής ταινίας όπου πρωταγωνίστησε εν τη γενέσει της.

Στον τομέα κατανάλωσης καυσίμου, όπου παρατηρούμε ένα όχημα δύο τόνων να κινείται με λιγότερα από τα 10 λίτρα (ανά 100 χλμ.) πετρελαίου στην πόλη και με σχεδόν 8 λίτρα στον αυτοκινητόδρομο, στον τομέα των ρύπων -καθώς είναι το πρώτο μεγάλο SUV του κόσμου που εκπέμπει, στις βασικές του εκδόσεις, 140 γραμμ. CO2/χλμ.- και τέλος στον τομέα της τετρακίνησης.

Με την πρόοδο στις εκτός δρόμου ικανότητές του, το μεγάλο πολυτελές SUV όσο να ‘ναι αποκτά έναν κάποιον ακόμα ουσιώδη λόγο ύπαρξης. Οχι εξαγνισμού, αλλά ύπαρξης.

Off-road: Αναθεώρηση

Τα εκτός δρόμου θαύματα που επιτυγχάνει η GLE οφείλονται στις πλέον προηγμένες τεχνολογίες τετρακίνησης (4MATIC), αερανάρτησης (Airmatic) με προσαρμοζόμενη απόσβεση (ADS) και του -προαιρετικού- πακέτου Off-Road Engineering που προσφέρει υποπολλαπλασιασμό των σχέσεων και μπλοκέ για σκληρό έδαφος.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, το δύο τόνων γερμανικό θηρίο αποκτά πρωτοφανείς αναρριχητικές ικανότητες: με τον διαρκή υπολογισμό της κατανομής της ροπής μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα, μέχρι και 50:50, διασχίζει νεροφαγώματα βάθους 60 εκατοστών, ανταποκρίνεται σε πρωτοφανείς κλίσεις εγκάρσια, όπως και στην καταρρίχηση ή αναρρίχηση.

Η αερανάρτησή του επιτρέπει την αύξηση του ύψους από το έδαφος μέχρι τα 28,5 (!) εκατοστά, που σημαίνει ότι μπορεί να ανταποκριθεί σε πολύ σκληρό τερέν, που μάλλον θέτει περισσότερους περιορισμούς για την αντοχή των ελαστικών, αν αυτά είναι ασφάλτινα, παρά για τη δυνατότητα περάσματος της GLE. Αλλωστε, το δάπεδό της είναι καλυμμένο με μεταλλικά προστατευτικά. Η δυνατότητα έλξης αγγίζει τους 3,5 τόνους, και διατίθεται προαιρετικά τρέιλερ με ESP.

Μέσω του διακόπτη του συστήματος Dynamic Select στη θέση του καρπού του, στην κεντρική κονσόλα, ο οδηγός έχει πέντε επιλογές ρύθμισης της GLE, που αναλόγως ορίζουν την απόκριση του τιμονιού, του γκαζιού και της ανάρτησης. Η Comfort ενδείκνυται για την άνεση στην πόλη και στο ταξίδι και η Slippery για την πρόσφυση σε ήπιο αλλά ολισθηρό -όπως λασπωμένο ή χιονισμένο- τερέν.

Η ρύθμιση Individual επιτρέπει προκαθορισμένες επιλογές του οδηγού, ακόμη και αντιφατικές μεταξύ τους, ενώ η ρύθμιση Off-Road (και Off-Road+ στην περίπτωση του πακέτου Off-Road Engineering) πετυχαίνει όλα τα παραπάνω -προσαρμόζοντας παράλληλα τα ESP και ABS με ειδικές ρυθμίσεις για την οδήγηση στο χώμα.

On the road

Η πέμπτη ρύθμιση είναι η Sport, για την οδήγηση στην άσφαλτο. Οι μηχανικοί της Στουτγάρδης έκαναν απόλυτα σαφές ότι η ρύθμιση στο Sport mode δεν θα έπρεπε να επηρεάσει την ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου, που τόσο μοιάζει με μαγικό χαλί -αν και το rebound της ανάρτησης από μια βαθιά ανωμαλία του δρόμου καθυστερεί λίγο- στη ρύθμιση Comfort.

Στο ταξίδι η διαχρονική αρετή των σύγχρονων Mercedes-Benz στο φιλτράρισμα του οδοστρώματος λάμπει και εδώ διά της παρουσίας της, και ορισμένες φορές αφήνεσαι να απορείς πώς γίνεται και μια τόσο μεγάλη μετωπική επιφάνεια, ειδικά με τόση απόσταση από το έδαφος, μπορεί να κυλά τόσο αθόρυβα και ομαλά.

Προφανώς η αεροδυναμική είναι ένας τέταρτος μεγάλος τομέας που έχει κάνει αλματώδη πρόοδο στη νέα GLE, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει η κάλυψη, αν και για προστατευτικούς λόγους, πολλών μηχανικών μερών του δαπέδου -διότι αυτά είναι που γεννούν βαρύτατους στροβιλισμούς.

Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η πρωτοφανής σταθερότητα ενός τόσο ογκώδους αμαξώματος στο βίαιο φρενάρισμα. Δεν χρειάζεται να παίξεις με το τιμόνι, δεν χρειάζεται να αγχωθείς, μόνο να περιμένεις να περάσουν τα 56 (!) μέτρα που απαιτούνται για να σταματήσει από τα 120 χλμ./ώρα ένα θηρίο δύο τόνων.

Οταν, λοιπόν, γυρίσεις τον διακόπτη στη ρύθμιση Sport, δεν συμβαίνουν και τόσες πολλές αλλαγές. Το τιμόνι γίνεται λίγο πιο βαρύ καθώς καλύπτει το τόξο των 2,9 στροφών του, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δίνει πολλή περισσότερη πληροφόρηση από τον δρόμο. Η GLE έχει καλύτερο και λίγο στιβαρότερο πάτημα, καλύπτει με λίγο λιγότερες κλίσεις τις μετατοπίσεις βάρους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να οδηγηθεί πολύ πιο σβέλτα. Υπάρχουν και όρια. Αλλωστε ο οδηγός είναι ασφαλής, είναι άνετος, βλέπει τα πάντα τριγύρω από τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, και αυτό είναι αρκετό. Το κρατούν ασφαλή το ESP και το σύστημα πρόσφυσης 4ETS, το Collision Prevention Assist Plus (που επενεργεί στα φρένα αν χρειαστεί), το προαιρετικό Driving Assistance Plus, που περιλαμβάνει το Distronic Plus με Steering Assist, τα φρένα Pre-Safe με ανιχνευτή πεζών, και τόσα άλλα.

Το κατέβασμα

Κι έτσι φτάνουμε στον κρισιμότερο τομέα και στο κρισιμότερο ερώτημα: τι είδους κινητήρας μπορεί να κινήσει καλά αλλά οικονομικά και με χαμηλούς ρύπους τη βαριά GLE; Ο τετρακύλινδρος των 2.143 κ.εκ. είναι πιο ισχυρός και ικανός από όσο θα περίμενε κανείς -στο παρελθόν- από μια βασική έκδοση.

Η GLE δεν κρεμά πουθενά με τους 204 ίππους του, και κυρίως με τα 500 Nm ροπής που αποδίδονται από τις 1.600 κιόλας στροφές. Το καινούργιο κιβώτιο G-Tronic 9 σχέσεων έχει σχετικά κοντή κλιμάκωση και η ρύθμισή του μοιάζει απόλυτα εναρμονισμένη με τα χαρακτηριστικά του κινητήρα. Εδώ στις πρώτες σχέσεις αναδεικνύει και την τελευταία στάλα της ενέργειας του καυσίμου, συμβάλλοντας στη σημαντική πρόοδο της GLE 250d στη μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων, η 9η σχέση είναι ιδανική για ένα ξεκούραστο μακρύ ταξίδι. Ο κινητήρας εν στάσει δεν κρύβει την κάπως βαρύθυμη ανάσα του, το start/stop ξεκινά λίγο άκομψα, το μοτέρ είναι ελαφρά θορυβώδες όταν το πιέζεις, αλλά στις πτυχές ουσίας είναι ένα μεγάλο βήμα εμπρός.

Είναι το βασικό κριτήριο του εξευγενισμού του μεγάλου, πολυτελούς Off-Road οχήματος της Mercedes-Benz. Οχι της βελτίωσης της άνεσης, διότι και η ML ήταν άνετη, αλλά εξευγενισμού: του βήματος να γίνει λίγο πιο ευγενές.

Είναι ένα βήμα που -όπως υπονοείται και από τον πιο λεπτεπίλεπτο σχεδιασμό της GLE- συνδυάζει τη νέα ταυτότητα της MB με τα κλασικά στοιχεία των μεγάλων πολυτελών SUV. Κάτι τέτοιο είναι ορατό κυρίως στα φωτιστικά σώματα με λαμπτήρες LED εμπρός-πίσω, στη γρίλια με τα δύο οριζόντια στοιχεία, στη χαρακτηριστική τρίτη κολόνα και το τρίτο πίσω παράθυρο.

Μέσα από αυτά υπάρχει, φυσικά, άπλετος χώρος για τα πάντα και για άνετο ταξίδι πέντε επιβατών -690 λίτρα για τις αποσκευές, διάσπαση των πίσω καθισμάτων ώστε με την πτώση του να διαμορφώνεται πλήρως επίπεδος χώρος- και φυσικά ένα premium υλικών εσωτερικό. Οπου σε κεντρικό ρόλο βρίσκονται η νέα μεγάλη κεντρική οθόνη (που δίνει την αίσθηση ότι αιωρείται στο ταμπλό) και ο περιστροφικός διακόπτης του Dynamic Select στο κέντρο της κονσόλας. Κι έτσι συνεχίζεται η πορεία του περαιτέρω εξευγενισμού ενός φύσει δύστροπου οχήματος, του θηριώδους γεννήματος του marketing, που είναι το μεγάλο, πολυτελές SUV.

Πηγή: Caranddriver.gr

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις