Οδήγηση και αλκοόλ: Ποιες είναι οι ποσότητες που πολλαπλασιάζουν την πιθανότητα ατυχήματος

Οδήγηση και αλκοόλ: Ποιες είναι οι ποσότητες που πολλαπλασιάζουν την πιθανότητα ατυχήματος

Tο αλκοόλ είναι μια ουσία που είναι εξαιρετικά επικίνδυνη όταν συνδυάζεται με την οδήγηση, αυξάνοντας δραματικά τις πιθανότητες εμπλοκής σε αυτοκινητιστικό ατύχημα.

Ακόμα και οι ελάχιστες ποσότητες μπορούν να προκαλέσουν σημαντική μείωση του χρόνου αντίδρασης του οδηγού, με μια ποσότητα αλκοόλ 0,3-0,5 mg/ml να αυξάνει τις πιθανότητες ατυχήματος κατά 11 φορές, ενώ μια ποσότητα 0,6-1 mg/ml κάνει αυτήν την πιθανότητα 48 φορές μεγαλύτερη.

Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, Άρης Ζωγράφος, πρότεινε την ακύρωση της θεματικής ενότητας ''Αλκοόλ και Οδήγηση'' στις ερωτήσεις για τις άδειες οδήγησης, και την ταυτόχρονη εισαγωγή της ενότητας ''Η Κοινωνία της Κυκλοφορίας (ΚτΚ)'' ως υποχρεωτικό μάθημα σε όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαιδευτικής διαδικασίας των υποψηφίων οδηγών.

Ο ίδιος προχώρησε σε δηλώσεις σχετικά με την ποσότητα αλκοόλ σε συνάρτηση με τις πολλαπλάσιες πιθανότητες ατυχήματος, υποστηρίζοντας ότι: «Αυτό και μόνο θα πρέπει να προβληματίσει και να παραδειγματίσει τους οδηγούς και να καταλάβουν ότι δεν πίνουμε όταν πρόκειται να οδηγήσουμε. Πρέπει το ποσοστό στον ΚΟΚ να πέσει στο μηδέν σε οποιονδήποτε οδηγεί. Καμιά ποσότητα οινοπνεύματος στο αίμα δεν είναι ακίνδυνη κατά την οδήγηση. Η καθιέρωση μηδενικού ορίου είναι επιβεβλημένη».

Η κατανάλωση αλκοόλ προκαλεί την ραγδαία μείωση του χρόνου αντίδρασης του οδηγού που, παρά τις βιολογικές διαφορές από άνθρωπο σε άνθρωπο που μπορούν να αλλοιώσουν σχεδόν αμελητέα τα ποσοστά αυτά, με μόνο ελάχιστη παρουσία αλκοόλ στο αίμα ο χρόνος αντίδρασης από 0,5 δευτερόλεπτα μπορεί να φτάσει στο 1,1 δευτερόλεπτο ή 1,3 δευτερόλεπτο με μόλις 50χλμ/ώρα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η αντίδρασή μας, όταν θα κληθεί να υπάρξει κατά τη διάρκεια της οδήγησης, θα γίνει μετά από 7, 15 ή 25 μέτρα.

Αδιαμφισβήτητα, αυτό είναι ικανό να προκαλέσει δραματικές συνέπειες, με τον κίνδυνο ατυχήματος να αυξάνεται κατακόρυφα.

Για τον λόγο αυτό, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης ζητά την ελαχιστοποίηση του ποσοστού επιτρεπόμενου αλκοόλ στο αίμα, όταν ο Κ.Ο.Κ. αναφέρει στο άρθρο 42 ότι για έναν οδηγό το επιτρεπόμενο όριο οινοπνεύματος με την μέθοδο της αιμοληψίας είναι 0,5 τοις χιλίοις, ενώ με την μέθοδο της εκπνοής είναι στα 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εμπνεόμενου αέρα με την προϋπόθεση ότι η μέτρηση γίνεται με ειδικά πιστοποιημένα αλκοολόμετρα.

Είναι, άλλωστε, πολλάκις αποδεδειγμένο πως το αλκοόλ διεισδύει γρήγορα στο αίμα και επηρεάζει τα όργανα και την λειτουργία του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα την καταστολή λειτουργιών. Ταυτόχρονα αίρει αναστολές, οδηγεί σε απώλεια ψυχραιμίας, σύνεσης και φρόνησης, ενώ παράλληλα αυξάνεται η άγνοια κινδύνου.

Ο κ.Ζωγράφος έστειλε το μήνυμά του, τονίζοντας πως: «Δεν οδηγώ, όταν δεν είμαι σε θέση να οδηγώ. Τόσο απλά για όλους τους οδηγούς»