Αυτή είναι η ελληνική κορβέτα ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ [vid & pic]
Με δελτίο Τύπου προς δημοσιογραφικά γραφεία, η αμερικανική ONEX Neorion Shipyards ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας στις 16 Ιουνίου με την ισραηλινή Israel Shipyards Ltd, η οποία περιλαμβάνει την περίπτωση της υπό όρους ναυπηγήσεως κορβέτας ισραηλινής σχεδιάσεως στα ναυπηγεία Σύρου. Αυτό είναι το απτό αποτέλεσμα της συνάψεως συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρές στις 30 Ιανουαρίου, με αντικείμενο την συμπαραγωγή και ανάπτυξη ναυτικών μονάδων. Καθώς προφανώς το πλοίο προωθείται εμπορικώς στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, το σχέδιο έχει ονομασθεί “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” και προτείνεται για την κάλυψη των επιχειρησιακών του αναγκών.
Στην συμφωνία ONEX Neorion Shipyards και Israel Shipyards αυτή η κορβέτα συνδυάζει την τεχνογνωσία της ελληνικής, ισραηλινής και αμερικανικής βιομηχανίας και την επόμενη γενιά λειτουργικών προδιαγραφών στο μέλλον του ναυτικού πόλεμου. Το σχέδιο “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” προέρχεται από το σχέδιο κορβέτας SA'AR S-72 που παρουσίασε η Israel Shipyards Ltd το 2013. Πρόκειται για την μικρότερη διαμόρφωση, μικρότερου κατά εκτοπίσματος, λόγω καταργήσεως του απαραίτητου υπόστεγου φιλοξενίας ελικοπτέρου, που διαθέτει η βαρύτερη έκδοση κάτι που χρήζει συζήτησης στις πιο αντίξοες συνθήκες της του Αιγαίου και του Ιουνίου πελάγους.
https://www.facebook.com/OnexSyrosShipyardsSA/videos/2698545567093139/?v=2698545567093139
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ONEX: «Η κορβέτα Θεμιστοκλής είναι ένα υπερσύγχρονο σκάφος που στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών επιτήρησης των συνόρων της Ανατολικής Μεσογείου. Επιπλέον, οι δύο εταιρείες συνεργάζονται στενά για τη διεθνή ανάπτυξη και προώθηση του Θεμιστοκλή έχοντας ως κύριους κόμβους παραγωγής την Ελλάδα και το Ισραήλ. Ο νέος σχεδιασμός της κορβέτας Θεμιστοκλής συνδυάζει την τεχνογνωσία της ελληνικής, ισραηλινής και αμερικανικής βιομηχανίας, και την επόμενη γενιά λειτουργικών προδιαγραφών στο μέλλον του ναυτικού πόλεμου. Πρόκειται για ένα σκάφος πολλαπλών χρήσεων με μήκος 72 μέτρα και εκτόπισμα περίπου 800 τόνων», αναφέρει επίσης η αμερικανική εταιρεία. Συμπληρώνει ότι «η κορβέτα Θεμιστοκλής μπορεί επίσης να φτάσει ταχύτητα πάνω από 30kn, ενώ περιλαμβάνει τελευταίας τεχνολογίας όπλα και ηλεκτρονικά συστήματα. Μπορεί να λειτουργήσει ένα μεσαίου μεγέθους θαλάσσιο ελικόπτερο, αλλά υποστηρίζει επίσης μοναδικές δυνατότητες ανάπτυξης μονάδων ειδικών δυνάμεων».
Η κορβέτα Sa’ar 72 έχει ουσιαστικά το εκτόπισμα μιας μεγάλης πυραυλακάτου, αλλά από πλευράς εκτοπίσματος μπορεί να χαρακτηριστεί σαν ελαφριά κορβέτα. Άλλωστε, φέρει μικρό ελικόπτερο 5 τόνων (που δεν διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό) και ελικοδρόμιο, αλλά και δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου ASW με σόναρ και τορπίλες κατά υποβρυχίων). Το ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού έχει προσανατολισθεί σε ναυτικές μονάδες μεγάλου εκτοπίσματος καθώς μέχρι το 2030 θα χρειαστεί 8 τουλάχιστον νέα σκάφη μεγέθους Belh@ra ή FREMM και η ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ θα μπορούσε να ενταχθεί συμπληρωματικά στο νέο σχεδιασμό του Πολεμικού Ναυτικού
Είναι γνωστό ότι οι πυραυλάκατοι δεν έχουν πλέον θέση σε ένα σύγχρονο πόλεμο, ειδικά στο Αιγαίο. Χρειάζονται ελαφρώς μεγαλύτερα πλοία, που θα μπορούν να φέρουν επανδρωμένο ή μη ελικόπτερο, και αντιαεροπορικούς πυραύλους επιπέδου ESSM Block 2 ή αντίστοιχους. Τέτοια πλοία μπορούν να εκτελέσουν τις αποστολές που σήμερα εκτελούν φρεγάτες, με κλάσμα του κόστους χρήσης, και ελάχιστο προσωπικό. Το σχέδιο “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” μπορεί να συγκριθεί με τις ΤΠΚ κλάσεως ΡΟΥΣΣΕΝ του Πολεμικού Ναυτικού. Οι τελευταίες Combattante πρέπει να αποσυρθούν, έστω λόγω γήρατος. Το ΠΝ δεν μπορεί να συνεχίσει να στέλνει στην πρώτη γραμμή πλοία χωρίς αντιαεροπορική και ανθυποβρυχιακή άμυνα, έστω και περιορισμένη. Η εμπειρία των Super Vita είναι πολύ θετική, και το ΠΝ ήδη κάνει χρήση τους σαν κορβέτες, χωρίς όμως βέβαια να είναι. Στην πραγματικότητα, χρειάζεται μικρές κορβέτες. Εκεί ακριβώς θέλει να εστιάσει η ελληνο-ισραηλινή πρόταση.
Η Sa’ar 72 μπορεί να αμυνθεί εναντίον αεροσκαφών με πυραύλους Barak 8, οι οποίοι θεωρούνται εξαιρετικά ικανοί, αν και έχουν μπει σε υπηρεσία μόνο από λίγες χώρες στον κόσμο (Ισραήλ, Αζερμπαϊτζάν και Ινδία). Εντούτοις, η διπλή δυνατότητα ενεργής καθοδήγησης (IR/RF) τους κάνει εξαιρετικούς απέναντι σε αντίμετρα, επιθέσεις κορεσμού, ενώ έχουν μικρό βάρος και καταλαμβάνουν πολύ μικρό όγκο. Χρειάζονται δεδομένα από ένα ικανό 3D ραντάρ, και απλά ανανεώνουν τα δεδομένα στόχου όσο είναι σε πτήση, μέχρι να εγκλωβίσουν το αεροσκάφος ή πύραυλο μόνοι τους. Στην περίπτωση της ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ προτείνεται το IAI Elta EL/M-2258 Advanced Lightweight Phased Array (ALPHA).
Φυσικά η ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ μπορεί να φέρει 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους (δεν παίζει ρόλο, μπορεί να είναι προφανώς είτε Exocet MM40, RGM-84 Harpoon, NSM ή Gabriel). Το πυροβόλο μπορεί να είναι μέχρι και 76 χιλιοστών, που σημαίνει πως μπορεί να φέρει και το Leonardo STRALES. Σύμφωνα με την εταιρεία μπορούν να τοποθετηθούν και σταθεροποιούμενο πυροβόλο μέχρι 30 χιλιοστών, όπως και πολυβόλα. Φυσικά δεν απουσιάζουν τα συστήματα ESM/ECM.
To ενδιαφέρον είναι πως οι κινητήρες είναι diesel της MTU, (2×MTU 16V1163M94) και επιτρέπουν ταχύτητες άνω των 30 κόμβων και ακτίνα δράσης 5000 ναυτικά μίλια. Όλα αυτά είναι βελτιωμένα σε σχέση με τα “νούμερα” της Sa’ar 72, και προφανώς ο ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ είναι μια ανώτερη και βελτιωμένη σχεδίαση. Το πλήρωμα είναι μόλις 45 στελεχών, ενώ μπορούν να μεταφερθούν και 20 επιπλέον άτομα (Ειδικές Δυνάμεις).