Με άκρως δημιουργικό τρόπο χιλιάδες μαθητές αξιοποίησαν τον ελεύθερο τους χρόνο κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, καθώς προετοιμάζονταν για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Οι συμμετέχοντες, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών-προπονητών τους, σχημάτισαν ομάδες, μελέτησαν την σχετική βιβλιογραφία, πειραματίστηκαν, εξερεύνησαν την επιστήμη της μηχανικής και μπήκαν σε μία διαδικασία, κατά την οποία αντιμετώπισαν προκλήσεις, ενώ κλήθηκαν να προτείνουν και λύσεις.

Μηχανικοί εν δυνάμει

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής διοργανώνεται από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE. Από το 2015 έως σήμερα, οι συμμετοχές των μαθητών έχουν ξεπεράσει τις 24.000 ενώ πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων έχει επιδείξει ενδιαφέρον, δηλώνοντας συμμετοχή σε αυτούς τους διαγωνισμούς.

«Κάθε χρόνο εντυπωσιαζόμαστε από τα παιδιά που συμμετέχουν στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας  στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας, φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις. Πολλά συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες, στους προπονητές δασκάλους τους, καθώς και στους γονείς τους. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που όλο και περισσότεροι μαθητές στην Ελλάδα ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική, το STEM και την τεχνολογία», ανέφερε ο πρόεδρος του WRΟ Hellas, Ιωάννης Σομαλακίδης.

Η ενασχόληση των παιδιών με τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς είναι μία πολύ παραγωγική διαδικασία που σίγουρα επιδρά θετικά στην ανάπτυξη των ικανοτήτων τους. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται και μέσα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του διαγωνισμού. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της, το 85% των συμμετεχόντων δήλωσε, ότι βελτίωσαν τις δεξιότητές τους στον προγραµµατισµό, ενώ 7 στους 10 μαθητές ανέφεραν ότι μετά την εμπειρία τους στους διαγωνισμούς, είναι πιθανότερο να επιλέξουν καριέρα σχετική µε τους τοµείς του STEM.

Ο κορονοϊός δεν πτόησε την συμμετοχή των μαθητών

Φέτος, στον 6° Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, παρά τις ιδιαιτερότητες αυτής της σχολικής χρονιάς, η συμμετοχή των παιδιών διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με την περσινή χρονιά. Συγκεκριμένα στους τελικούς, που πραγματοποιήθηκαν είτε με εξ’ αποστάσεως αξιολογήσεις, είτε με φυσική παρουσία των μαθητών στις εγκαταστάσεις της OTE Academy – τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, συμμετείχαν σχεδόν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες από σχολεία σε όλη την επικράτεια.

Την μεγάλη συμμετοχή των μαθητών παρά την πανδημία εξήρε ο Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ, Παναγιώτης Γαβριηλίδης. «Αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά, που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία -ειδικά για τους μαθητές- συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις, για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό» ανέφερε επισημαίνοντας πώς «Η COSMOTE θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της δημιουργικότητας, είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας. Με το πάθος και τις ιδέες των νέων ανθρώπων και με τη δύναμη της τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους».

Οι πρωτότυπες ρομποτικές ιδέες

Στη μεγάλη γιορτή της εκπαιδευτικής ρομποτικής, που απευθύνεται ταυτoχρόνως σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, οι ομάδες με τη βοήθεια ψηφιακών μέσων παρουσίασαν πρωτοποριακές νέες λύσεις και ολοκληρωμένες ρομποτικές κατασκευές, εμπνευσμένες -μεταξύ άλλων- από την κλιματική αλλαγή, την αγροτική παραγωγή και τυποποίηση, τις εφευρέσεις του Αρχιμήδη και του Da Vinci, κ.ά.

Στην κατηγορία Open Δημοτικού «Από τον Αρχιμήδη στον Da Vinci» την πρώτη θέση κατέλαβε η ομάδα Future Scientists 2, από το 2° Δημοτικό Σχολείο Αναβύσσου. Το project τους τοποθετείται στην Αρχαία Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στην Αρχαία Ανάβυσσο όπου χτίζεται ένας ναός με τη βοήθεια της ρομποτικής και όχι με την εκμετάλλευση δούλων. Όπως περιγράφουν η κατασκευή τους ξεκινάει σε ένα υπόγειο ορυχείο, όπου γίνεται εξόρυξη μάρμαρου (για την οικοδόμηση του ναού) και σιδήρου (για την κατασκευή εργαλείων και αγαλμάτων). Στη συνέχεια ξεκινάει το βαγονέτο το οποίο είναι ήδη φορτωμένο είτε με μεγάλους κύβους μαρμάρου είτε με μεγάλους κύβους σιδήρου. Όλο το project τρέχει πατώντας απλώς ένα πλήκτρο στα δυο laptop και όλα τα υπόλοιπα γίνονται αυτόματα για τους δύο κύβους. Ανεβαίνουν στην επιφάνεια δύο κύβοι με τη σειρά, γίνεται η αναγνώρισή τους και ξεφορτώνονται στο κατάλληλο σημείο.

Οι Future Scientists 2, πρωταθλητές της κατηγορίας, μετά το τέλος του διαγωνισμού δήλωσαν:

«Είμαστε χαρούμενοι που συμμετείχαμε στο διαγωνισμό με ένα project για το οποίο δουλέψαμε πολύ και είμαστε ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα. Η φετινή προετοιμασία μας είχε προκλήσεις λόγω του κορωνοιού, γιατί έπρεπε να βρούμε νέους τρόπους να συνεργαστούμε. Μας αρέσει η εκπαιδευτική ρομποτική γιατί είναι κάτι τελείως ξεχωριστό, δημιουργικό και φέρνει καινούριες ιδέες και λύσεις. Σκεφτόμαστε, συνεργαζόμαστε, δουλεύουμε  όλοι μαζί και φέρνουμε καλύτερα αποτελέσματα». 

Future Scientists 2

Στην ίδια κατηγορία η ομάδα Minders 2 κατέλαβε την τρίτη θέση. Η ιδέα των μαθητών της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης ξεκίνησε από την ανάγκη να εξοικονομήσουν ενέργεια και να σταματήσουν την αλόγιστη χρήση νερού με την αξιοποίηση του βρόχινου νερού όλους τους μήνες του χρόνου. Έτσι, η ομάδα τους κατέληξε στην κατασκευή ενός ρομποτικού συστήματος, το οποίο έχει τοποθετηθεί σε ένα έξυπνο σπίτι και λειτουργεί ως σταθμός αποθήκευσης νερού.

Minders 2

«Φτιάξαμε ένα έξυπνο σπίτι, το οποίο με τον κοχλία του Αρχιμήδη στη σύγχρονη εποχή, αξιοποιεί το βρόχινο νερό και το χρησιμοποιεί στο σύστημα ποτίσματος. Η κατασκευή μας αποτελείται από: Τον κοχλία Τη δεξαμενή αποθήκευσης νερού. Η ελικοειδής επιφάνεια μέσα στον κύλινδρο περιστρέφεται με τη χρήση ενός μοτέρ μόλις ο αισθητήρας απόστασης ενεργοποιηθεί από την παρουσία νερού. Στο ρομποτικό μας σύστημα μια δεξαμενή αποθήκευσης νερού συνδέει τον κοχλία με το σύστημα ποτίσματος. Τους καλοκαιρινούς μήνες το νερό της δεξαμενής αξιοποιείται στον κήπο του σπιτιού χωρίς να καταναλώνεται περαιτέρω νερό, ενώ τους χειμερινούς μήνες αποθηκεύεται το νερό στην δεξαμενή», περιγράφουν.

Mία άλλη ομάδα που ξεχώρισε στον διαγωνισμό ήταν η Coconut Team, η οποία διαγωνίστηκε στην κατηγορία Open Γυμνασίου «Κλιματική Αλλαγή».

Οι μαθητές γνωρίστηκαν στον όμιλο ρομποτικής Μικροί Χάκερ του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας και συνεχίζουν να σχεδιάζουν και να δημιουργούν μαζί. Όπως περιγράφουν σχεδίασαν μία συσκευή που μας επιτρέπει να συλλέγουμε περιβαλλοντικά δεδομένα καθώς κάνουμε την βόλτα μας με το ποδήλατο και να τα ανεβάζουμε στο δίκτυο. Η συσκευή συνδέεται ασύρματα με το κινητό τηλέφωνο και στέλνει εκεί τα περιβαλλοντικά στοιχεία που ανιχνεύει. Παράλληλα η συσκευή τοποθετείται στο ποδήλατο και μπορούν να συλλέγουν στοιχεία καθώς κάνουν την βόλτα τους. Τα περιβαλλοντικά δεδομένα στέλνονται από το κινητό  στο δίκτυο και τοποθετούνται στον παγκόσμιο χάρτη.