Ένα τρένο με επιβάτες Ευρωπαίους ηγέτες εγκαινίασε την Τετάρτη στην Ελβετία τη σήραγγα του Σεν-Γκοτάρ, τη μεγαλύτερη στον κόσμο (57 χλμ.), η οποία χρειάστηκε 17 χρόνια φαραωνικών έργων για να δημιουργήσει έναν νέο άξονα σιδηροδρομικών μεταφορών βορρά-νότου.

Ο Πρόεδρος της Ελβετικής Συνομοσπονδίας Γιόχαν Σνάιντερ-Άμαν, η γερμανίδα καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ, ο γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ, ο ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι και ο νέος καγκελάριος της Αυστρίας Κρίστιαν Κερν επιβαίνουν στην αμαξοστοιχία “Gottardo 2016” για τη διέλευση αυτή, διάρκειας περίπου 30 λεπτών.

Οι εργασίες διήρκεσαν 17 χρόνια και η νέα σήραγγα θα δοθεί στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο. Εντάσσεται στη νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα διασχίζει τις Άλπεις, με στρατηγικό στόχο την αύξηση της χρήσης του σιδηροδρόμου και την αποσυμφόρηση των οδικών αρτηριών στη μεταφορά προϊόντων στον άξονα Ρήνου-Αλπεων που ξεκινά από το Ρότερνταμ και καταλήγει στη Γένοβα.

Η διάνοιξη της σήραγγας κόστισε 12,2 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα (10,9 δισ. ευρώ). Δίνει τη δυνατότητα ημερήσιας κυκλοφορίας 260 εμπορευματικών αμαξοστοιχιών, με ωριαία ταχύτητα 100 χλμ., και 65 επιβατηγών τρένων, με ταχύτητα μέχρι και 200 χλμ./ώρα.

Η κατασκευή της σήραγγας είναι θαύμα σχεδιασμού στη συγκέντρωση και στον συνδυασμό του εξοπλισμού.

Μεταξύ των τεχνικών προβλημάτων που έπρεπε να επιλυθούν στο εργοτάξιο, η θερμοκρασία που μπορούσε να φθάσει μέχρι τους 45 βαθμούς Κελσίου και απαίτησε την εγκατάσταση ισχυρού συστήματος εξαερισμού για να εξασφαλιστούν αποδεκτές συνθήκες εργασίας.

Η χρήση της σήραγγας θα διευκολύνει τη μεταφορά των προϊόντων, δίνοντας τη δυνατότητα αύξησης του όγκου των μεταφερομένων προϊόντων στον άξονα Ρότερνταμ-Γένοβας κατά 20% μέχρι το 2020.

A train makes its way at the north entrance of the new Gotthard Base Tunnel the world's longest train tunnel on the eve of its opening ceremony on May 31, 2016 in Erstfeld.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ελβετικής εταιρείας σιδηροδρόμων, ο καθημερινός αριθμός επιβατών θα περάσει στους 15.000 μέχρι το 2020, έναντι 9.000 σήμερα, μειώνοντας τον χρόνο του ταξιδιού ανάμεσα στη Ζυρίχη και το Λουγκάνο στις 2 ώρες, έναντι 2 ωρών και 41 λεπτών σήμερα.

Όμως, η σήραγγα του Σεν-Γκοτάρ μπορεί να κρατήσει το ρεκόρ της μακρύτερης σήραγγγας μόνο πρόσκαιρα.

Η Κίνα έχει ακόμη πιο φιλόδοξα σχέδια: τη διάνοιξη σήραγγας μήκους 123 χιλιομέτρων κάτω από τη Θάλασσα του Μποχάι.