Αγία Σοφία: Θα σβήσουν και τις αγιογραφίες οι Τούρκοι - Το τεχνολογικό τρικ για να μην τις βλέπουν οι επισκέπτες
Στις 24 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί η πρώτη μουσουλμανική προσευχή στην Αγία Σοφία και οι Τούρκοι ετοιμάζονται πυρετωδώς για ένα γεγονός που θα μετατραπεί σε φιέστα με τις ευλογίες του Ερντογάν. Υπάρχει μάλιστα έτοιμο σχέδιο που έχει μελετηθεί εδώ και καιρό για να καλύψουν τις αγιογραφίες στο εσωτερικό της Αγίας Σοφίας.
Πως θα γίνει αυτό; Με ειδικές κουρτίνες και ειδικό φωτισμό που θα δημιουργηθεί με την βοήθεια της τεχνολογίας. Σύμφωνα με τη Hurriyet, αντίστοιχα στο πάτωμα θα τοποθετηθούν χαλιά τα οποία θα φωτίζονται για να σκοτεινιάζει ο γύρω χώρος, προκειμένου να δημιουργείται μια οφθαλμαπάτη χάρη στην οποία δεν θα φαίνονται οι αγιογραφίες.
Ανοιχτή στους τουρίστες
Ανοιχτή για τους τουρίστες που επιθυμούν να την επισκεφτούν θα είναι η Αγία Σοφία, παρόλο που θα λειτουργεί ως τζαμί στο εξής. Υπενθυμίζεται ότι εφόσον πλέον η Αγία Σοφία θα είναι τζαμί, αυτό σημαίνει ότι οι τουρίστες που θα εισέρχονται σε αυτό, θα τηρούν το πρωτόκολλο που υφίσταται σε όλα τα μουσουλμανικά τεμένη. Δηλαδή, όλοι οι εισερχόμενοι στον χώρο, θα βγάζουν τα παπούτσια τους και οι γυναίκες θα φορούν ρούχα που θα καλύπτουν όλα τα μέρη του σώματός τους και μαντήλι για να κρύβουν τα μαλλιά τους.
Ο εσωτερικός χώρος του ναού
Στο εσωτερικό του ναού της Αγίας Σοφίας αποτυπώθηκαν τα πιο καίρια και αντιπροσωπευτικά σημεία της βυζαντινής θεολογικής και φιλοσοφικής σκέψης. Υπό αυτή την έννοια τα ψηφιδωτά και ο εικονογραφικός διάκοσμος εν γένει επηρέαζε όχι μόνο τα τεχνοτροπικά ρεύματα ανά εποχή, αλλά λειτουργούσε ως οδηγός και κανόνας για όλη τη Βυζαντινή Κοινοπολιτεία και είχαν σαφώς επίσημο χαρακτήρα.
Οι εσωτερικές επιφάνειες των τοίχων του ναού καλύπτονταν με πολύχρωμη ορθομαρμάρωση (όπως παραμένουν και σήμερα) και διακοσμούνταν με πολυάριθμους ψηφιδωτούς σταυρούς και διακοσμητικά σχέδια σε χρυσό βάθος. Ο τόσο απλός αρχικός διάκοσμος του εσωτερικού δικαιολογείται από το πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ανέγερσης του ναού (μέσα σε πέντε μόλις χρόνια). Οι κίονες έχουν γίνει από διάφορες ποικιλίες χρωματιστού μαρμάρου και είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα ολόκληρης της εσωτερικής όψης του ναού: στο ισόγειο υπάρχουν κίονες από πράσινο θεσσαλικό μάρμαρο, καθώς και κίονες από πορφυρίτη σε δεύτερη χρήση, ενώ πράσινοι κίονες κυριαρχούν στα υπερώα. Τα κιονόκρανά τους είναι από λευκό μάρμαρο. Τα μάρμαρα της Αγίας Σοφίας αποτέλεσαν αντικείμενο μεγάλου θαυμασμού από τους Βυζαντινούς.
Για το γλυπτό διάκοσμο της Αγίας Σοφίας δούλεψαν γλύπτες από τον Άγιο Πολύευκτο, ένας άλλος μεγάλων διαστάσεων ναός στην Κωνσταντινούπολη που κοσμείται με επίσης πολύ εντυπωσιακό γλυπτό διάκοσμο, στον αντίποδα όμως της αντικλασικής τεχνοτροπίας που ακολουθήθηκε στη Αγία Σοφία. Τα ανατολικά μοτίβα είναι περιορισμένα, ενώ εισάγονται τα αψιδωτά επιστύλια και τα κιονόκρανα που αποτέλεσαν κυρίαρχο χαρακτηριστικό της πρώιμης βυζαντινής αρχιτεκτονικής στην Κωνσταντινούπολη. Στο περίτεχνο γλυπτό διάκοσμο των κιονόκρανων στην Αγία Σοφία, που μέχρι σήμερα διασώζουν τα μονογράμματα του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας, παρατηρούμε πολύ ενδιαφέρουσα εναλλαγή μεταξύ ορατού και αοράτου, η οποία συνάδει με τον γενικό σχεδιασμό του μνημείου και τον τρόπο που φωτίζεται. Χάρη στα μεγαλύτερα παράθυρα, τα πολυκάνδηλα και το πλήθος των κεριών το εσωτερικό φωτιζόταν καλύτερα κατά τον 6ο αιώνα απ’ ό,τι σήμερα και η οπτική εντύπωση που θα προκαλούσε η πολύχρωμη διακόσμηση του εσωτερικού του ναού πρέπει να ήταν πολύ πιο εντυπωσιακή.