Ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης τολμά κάτι εξαιρετικά φιλόδοξο που ή θα γράψει ιστορία ή θα καταστρέψει μία προοπτική για Αθήνα με λιγότερα αυτοκίνητα στο μέλλον λόγω βιασύνης και έλλειψης αναλυτικού σχεδιασμού. Έχοντας την ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, καθώς φρόντισε ως διοίκηση να απευθυνθεί και στα οικολογικά αντανακλαστικά Ηλιόπουλου και Γερουλάνου οι οποίοι βέβαια συναινώντας του έβαλαν ψηλά τον πήχη. Εξάλλου ποιος μπορεί να πει όχι σε μία «Αθήνα με λιγότερα ή και καθόλου αυτοκίνητα».

Στη συνέχεια, η άνεση που του δίνει η σχέση του με την κυβέρνηση (οι κακές γλώσσες στην Κ.Ο της Νέας Δημοκρατίας τον λένε «άτυπο εικοστό υπερπουργό» της κυβέρνησης) έφερε χθες Κυριακή 24 Μαΐου την έκδοση μιας κοινής υπουργικής απόφασης που σε άλλες συνθήκες και με άλλη πολιτική ανθρωπογεωγραφία θα είχε προκαλέσει πόλεμο για να μη σας πω ότι δεν θα γινόταν ποτέ. Σκεφτείτε δηλαδή να αποφάσιζε π.χ το 2012 ο Καμίνης να κλείσει το κέντρο στα αυτοκίνητα και να χρειαζόταν ΚΥΑ από Αντώνη Σαμαρά και υπουργούς αυτού. Ούτε καν να το συζητάμε. Αφήστε που δεν ξέρω πόση συναίνεση θα έβρισκε εξαρχής στο δημοτικό του συμβούλιο. Ως εδώ όμως καλά και μπράβο στον Μπακογιάννη που αξιοποίησε την συγκυρία.

Τι προβλέπει η ΚΥΑ για την απαγόρευση κυκλοφορία στο ιστορικό κέντρο

Η ΚΥΑ προβλέπει την απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων πλην εξαιρέσεων για την εξυπηρέτηση κατοίκων επιχειρήσεων και υπηρεσιών σε ένα σημαντικό τμήμα του οδικού δικτύου από τα μέσα Ιουνίου και στην περιοχή που οριοθετείται από τις οδούς Μητροπόλεως, Ερμού, Αθήνας, Σταδίου, Μητροπόλεως, και στο τμήμα της οδού Ερμού από την Οδό Αθηνάς έως την οδό Αγίων Ασωμάτων. Η ΚΥΑ μάλιστα δίνει τη δυνατότητα επέκτασης των μέτρων για άλλους τρεις μήνες. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα παρεμβάσεων και στις οδούς Πανεπιστημίου, Φιλελλήνων, Βασιλίσσης Όλγας, Ηρώδου Αττικού και Σταδίου (από Καραγεώργη Σερβίας έως Μητροπόλεως).

Ως προς το πρακτικό σκέλος οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης προκειμένου να τοποθετήσουν τραπεζοκαθίσματα θα κάνουν αίτηση στο Δήμο Αθηναίων ο οποίος και θα απαντά όπως υπόσχεται εντός 24 ωρών. Όταν όμως εμπλέκεται το Υπουργείο Πολιτισμού κάτι που συμβαίνει στις συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων στο κέντρο, η αίτηση θα παραπέμπεται στις υπηρεσίες του εν λόγω υπουργείου και για όσους γνωρίζουν από Δημόσια Έργα ή άλλου είδους συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού καταλαβαίνουν ότι οι καθυστερήσεις πιθανότατα θα είναι παροιμιώδεις.

Η πανδημία που μείωσε την κυκλοφορία, άλλαξε τις συνήθειες αλλά και περιόρισε την όρεξη για… δημοκρατία και διαβούλευση, απαιτεί  στην επόμενή της φάση, (μεταξύ άλλων) περισσότερα τραπεζοκαθίσματα  για τη λειτουργία των καταστημάτων εστίασης και δίνει την ευκαιρία αλλά και άλλοθι για τη συγκεκριμένη τομή.

Σε ό,τι αφορά τον «Μεγάλο περίπατο της Αθήνας» αν και είναι μια καλή ιδέα κατ ‘αρχήν,  επί του παρόντος εμφανίζεται ως βιαστική πρόταση στην καλύτερη περίπτωση, χωρίς πραγματική και σε βάθος έρευνα. Παρουσιάζονται κάποια σκαριφήματα από την εποχή Νικήτα Κακλαμάνη, χωρίς μελέτες και χωρίς ύψος οικονομικού προϋπολογισμού αν και δειλά δειλά ακούγεται κάτι αστρονομικό περί 50 εκατομμυρίων ευρώ.

Και όλα αυτά από ότι φαίνεται με στόχο τον γρήγορο αντίκτυπο και με πλήρη αδιαφορία για την βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Μετά την… τρίμηνη πρόβα,  οποιοδήποτε έργο ανάλογης, με τον «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας», κλίμακας θα πρέπει κανονικά να περάσει από τη διαδικασία διαγωνισμών υπό την επίβλεψη ανεξάρτητων συμβουλίων αποτελούμενων από επαγγελματίες και μελετητές.  Το πρόσημο είναι θετικό αλλά το όραμα και η απρόσκοπτη νομοθέτηση από μόνα τους δεν αρκούν κύριε Μπακογιάννη. Οι υπουργοί δεν θα σας χαλάσουν χατήρια αλλά ο πήχης μπήκε ψηλά και πρόχειρα και αν το εγχείρημα αποτύχει δεν θα το πληρώσουν μόνο οι Αθηναίοι.