Ο Καραμανλής, η Αττική Οδός και η σύμβαση παραχώρησης
Διαβάζω στο flash.gr καλούνται ότι θα «σε διαπραγματεύσεις τρεις εταιρείες για την επιλογή τεχνοοικονομικού συμβούλου που θα προετοιμάσει το έδαφος για το νέο διαγωνισμό αφού πρώτα ρυθμιστούν τυχόν εκκρεμότητες και απαιτήσεις που θα προκύψουν από την αποτύπωση της κατάστασης με την υφιστάμενη σύμβαση» και θυμάμαι μια φιλόδοξη ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής με αφορμή τότε τα δέκα χρόνια λειτουργίας της Αττικής Οδού, (αλλά δεν θα επιμείνω σε αυτή την ιστορία του 2015 για λόγους δημοσιογραφικής δεοντολογίας εφόσον εμπλεκόμουν με διαφορετική αυτοδιοικητική ιδιότητα)
Γυρίζω λοιπόν στο σήμερα όπως μαθαίνω με ενδιαφέρον ότι δεν έχει αποφασιστεί αν η προκήρυξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης (συντήρηση και λειτουργία της σημερινής Αττικής Οδού) θα γίνει χωριστά ή θα συνδυαστεί με τις επεκτάσεις που έχουν και κατασκευαστικό έργο κάτι που είναι εξαιρετικά σωστό σε σχέση και με την λογική του ελεύθερου ανταγωνισμού που προσπαθεί να προάγει η σημερινή κυβέρνηση.
- Πρώτον, τα οικονομικά δεδομένα που επηρεάζουν το χρόνο λήξης της σύμβασης παραχώρησης και επιστροφής του έργου στο δημόσιο.
- Δεύτερον, όλες τις παραμέτρους (τεχνικές και οικονομικές), οι οποίες συνδέονται με την πρόβλεψη συγκεκριμένων υποχρεώσεων από την πλευρά του παραχωρησιούχου, όπως βαριά συντήρηση, τεχνολογική αναβάθμιση συστήματος είσπραξης διοδίων κ.α.
Τα ζητήματα της Αττικής Οδού που θα ελέγξει το Υπουργείο Υποδομών
Η Αττική Οδός που την δεκαετία της καταστροφής που πέρασε κράτησε υψηλά τα στάνταρ της συντήρησής της αλλά και τις τιμές της (2,80 κι ας χάλασε ο κόσμος με μνημόνια, χρεοκοπίες κλπ) βρίσκεται τώρα στο μικροσκόπιο της σημερινής κυβέρνησης σε σχέση (και πάντα με βάση τα ανακοινωθέντα από το υπουργείο) με τα εξής:
- την βαριά συντήρηση του έργου με βάση συγκεκριμένο εγχειρίδιο λειτουργίας
- την επιθεώρηση και την συντήρηση
- το κόστος της βαριάς συντήρησης (υλοποιημένο, υπολειπόμενο, προβλεπόμενο κατά την διετή περίοδο εγγύησης, εκτιμώμενο στην 5ετία μετά την λήξη της περιόδου παραχώρησης)
- τις πρόσθετες ή έκτακτες εργασίες που υλοποίησε η Αττική Οδός, οι οποίες δεν αποζημιώθηκαν από το δημόσιο.
- τα στοιχεία επί των συμβατικών ρητρών που σχετίζονται με το αφορολόγητο αποθεματικό.
- την εφαρμογή της ορθής μεθόδου απόσβεσης του συνολικού κόστους της επένδυσης
- τα στοιχεία για τα συστήματα που συνδέονται με την ρύθμιση και τον έλεγχο της κυκλοφορίας και είσπραξης διοδίων, τα οποία βάση της σύμβασης ο ανάδοχος υποχρεώνεται να αντικαταστήσει με σύγχρονα κατά την τελευταία τριετία της σύμβασης παραχώρησης.
- την ορθότητα της σύμβασης για την απόδοση επί του μετοχικού κεφαλαίου (ROE), προκειμένου να διαπιστωθεί ότι κατά τον παρόντα χρόνο δεν συντρέχουν λόγοι λήξης της σύμβασης παραχώρησης αλλά και ποιες είναι οι συσσωρευμένες ζημιές και, το ύψος των δανειακών υποχρεώσεων.
Η πρόσληψη του χρηματοοικονομικού συμβούλου όπως ανακοινώθηκε θα γίνει με απευθείας διαπραγμάτευση με τρεις εταιρείες συμβούλων μηχανικών και συγκεκριμένα τις RACE Consulting Engineers LP, LDK Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. και τον διεθνή όμιλο Hill International N.V. Το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης τετράμηνης διάρκειας είναι 139.000 ευρώ προ ΦΠΑ που μπορούν να φαντάζουν αρκετά. Όμως ο έλεγχος για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος και του μέλλοντος της Αττικής Οδού είναι υπέρτερο συμφέρον για όλους και ο Υπουργός Καραμανλής το πάει σωστά.