Το βάρος του χιονιού έσπασε κλαδιά και δέντρα τα οποία έπεσαν πάνω στα καλώδια του δικτύου διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας με αποτέλεσμα ο “πολιτισμός του ηλεκτρισμού” να διακοπεί σχεδόν στη μισή Στερεά Ελλάδα συμπεριλαμβανομένης βεβαίως και της Αττικής.

Όπως έχει τοποθετηθεί στο πρόσφατο παρελθόν δημόσια ο καθηγητής Αντώνης Αλεξανδρίδης, διευθυντής του Εργαστηρίου Συστημάτων Ισχύος – Ανανεώσιμης και Κατανεμημένης Παραγωγής του Τμήματος Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών τα πράγματα με το δίκτυο στη χώρα έχουν ως εξής:

Το δίκτυο χαμηλής και μέσης τάσης στην πλειονότητά του  είναι εναέριο και οι υποσταθμοί υπαίθριου τύπου. Η ανάπτυξη με αυτόν τον τρόπο του δικτύου έχει ευνοηθεί από τις μετεωρολογικές συνθήκες και κυρίως από την έλλειψη παγετού κατά τους χειμερινούς μήνες. Φαινόμενα όπως η “Μήδεια” μας επισκέπτονται στατιστικά κάθε 10 χρόνια ή 20 χρόνια. Έλλειψει υπογείου δικτύου αυτή τη φορά η ζημιά ήταν μεγάλη.
Σε άλλες βορειοευρωπαϊκές χώρες, το αντίστοιχο δίκτυο είναι σε μεγάλο ποσοστό, αν όχι εξ ολοκλήρου, υπόγειο, αφού το βάρος του πάγου που μπορεί να συσσωρευτεί πάνω στις εναέριες γραμμές και να οδηγήσει σε συχνές θραύσεις των αγωγών και σε διακοπή του δικτύου. Όπως συμβαίνει δηλαδή σήμερα στη μισή Ελλάδα.

Να ξεκαθαρίσουμε εδώ ότι το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, το διαχειρίζεται ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) – 100% θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ ΑΕ.
Το δίκτυο αυτό περιλαμβάνει όλες τις εγκαταστάσεις μέσης τάσης και χαμηλής τάσης και στην Ελλάδα εκτείνεται σε ένα συνολικό μήκος περίπου 240.000 χιλιομέτρων, δηλαδή ένα μήκος εξαπλάσιο της περιμέτρου της γης. Στο δίκτυο περιλαμβάνονται και πάνω από 160.000 υποσταθμοί μέσης προς χαμηλή τάση. Ο δε αριθμός των ενεργών χρηστών/καταναλωτών του δικτύου προσεγγίζει τις 7.500.000.
Στην Αττική υπάρχει υπό τη διαχείριση του ΔΕΔΔΗΕ δίκτυο γραμμών υψηλής τάσης με υπόγειες καλωδιακές γραμμές 150 kV σε μήκος 205 χιλιομέτρων. Ανάλογα δίκτυα υπάρχουν στα μεγάλα νησιά της χώρας (Κρήτη, Ρόδο, Λέσβο κτλ.). (Σ.Σ.: Ο ΑΔΜΗΕ έχει όλο το δίκτυο μεταφοράς υψηλής τάσης – το δίκτυο υψηλής τάσης που έχει ο ΔΕΔΔΗΕ είναι μόνο το υπόγειο της Αττικής και κάποιων μη διασυνδεδεμένων νησιών για λόγους τεχνικούς)».

θα ήμασταν καλύτερα αν το υπογειοποιημένο δίκτυο ήταν μεγαλύτερο;
Η ίδια συζήτηση είχε ανοίξει και μετά τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι που πάντως ανήκει στις λίγες περιπτώσεις που δεν ξεκινούν με αιτία το όχι και άψογα συντηρημένο δίκτυο ηλεκτροδότησης της χώρας. (περιορισμένες αποψιλώσεις, παλαιά ανταλλακτικά κλπ).
Τώρα ήρθε ο χιονιάς και πάλι δημιουργήθηκε πρόβλημα. Η υπογειοποίηση θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τέτοιου είδους φαινόμενα;
Ο βασικός παράγοντας έχει να κάνει με το κόστος του υπόγειου δικτύου, που είναι κατά τρεις έως τέσσερις φορές υψηλότερο από το κόστος του εναέριου δικτύου με συνεστραμμένους αγωγούς. Σε πραγματικές τιμές, η εγκατάσταση υπόγειου δικτύου κυμαίνεται γύρω στα 100.000 ευρώ/χλμ., ανάλογα με τις συνθήκες (μπορεί να φτάσει και τα 130.000 ευρώ/χλμ.), ενώ το αντίστοιχο εναέριο δίκτυο συνεστραμμένων αγωγών (με εξωτερική πιο ασφαλήμόνωση) είναι γύρω στα 30.000 ευρώ/χλμ. (έως και τα 40.000 ευρώ/χλμ. σε μερικές περιπτώσεις) όπως έχει διατυπώσει ο κ Αλεξανδρίδης.
Άλλος σημαντικός παράγοντας είναι το εκτεταμένο του δικτύου και οι δεκάδες χιλιάδες υποσταθμοί του οι οποίοι είναι βέβαιο ότι στο μεγάλο ποσοστό τους θα εξακολουθήσουν να είναι υπαίθριοι (πάνω σε στύλους), γεγονός που δεν βελτιώνει την κατάσταση σε σχέση με την πρόκληση πυρκαγιών ακόμα και μετά την υπογειοποίηση των γραμμών. Θα μπορούσε βέβαια να είναι αποτελεσματική η αλλαγή σε περίπτωση φαινομένων ισχυρών χιονοπτώσεων όμως δύσκολα η Ελλάδα μπορεί να αντέξει οικονομικά μία τέτοια επένδυση.
Στην εξίσωση μπήκε λοιπόν αυτή τη φορά και το βάρος του χιονιού.
Ξεκάθαρα και εδώ φαίνεται πως ίσχύει το
“Ό,τι πληρώσεις παίρνεις”

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις