Ο πρώην βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ της Δράμας, με άρθρο του, αφιερωμένο στη μνήμη του Αντώνη Παπαδόπουλου, τον «φύλακα άγγελο των μικρομηκάδων», αναφέρεται αναλυτικά στην πρόσφατη ιστορία του Φεστιβάλ και τα νέα δεδομένα.

«Το δυσαναπλήρωτο κενό που άφησε ο πρόωρος χαμός του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αντώνη Παπαδόπουλου και ο δεύτερος είναι η επιδημία του Covid-19 που σίγουρα διαφοροποιεί τον τρόπο διεξαγωγής του.


O καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Δράμας, που απεβίωσε στα 64 χρόνια του

Ας κάνουμε όμως μία αναδρομή των τελευταίων 4 χρόνων για να θυμηθούμε τη μεγάλη προσπάθεια που είχε σχεδιάσει ο Αντώνης για την εξέλιξη του Φεστιβάλ αλλά και το τι είχε πραγματοποιηθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2019.

Η χρονική στιγμή που αναφέρω δεν είναι τυχαία μια και τότε με την κυβερνητική αλλαγή που προέκυψε από τις εκλογές πολλά πράγματα άλλαξαν σε κυβερνητικό επίπεδο με αποτέλεσμα όλα να μείνουν στάσιμα. Τα πρόσωπα που στάθηκαν αρωγοί στις προσπάθειές μας άλλαξαν. Το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο με την αλλαγή της διοίκησης δεν φαίνεται να συμμερίζεται το όραμα που είχε συνομολογηθεί απ’ όλους όσους είχαμε εμπλακεί στην προσπάθεια και δυστυχώς εδώ και έναν χρόνο παρακολουθούμε μία τέλεια ακινησία.


Ο Χρήστος Καραγιαννίδης 

Όμως ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η γνωριμία μου με τον Αντώνη ερχόταν από παλιά, αλλά τώρα λόγω της θεσμικής θέσης που κατείχα εκείνη την εποχή έγινε στενότερη στο πλαίσιο της προσπάθειας για αναβάθμιση του Φεστιβάλ. Το 2016 έγιναν αρκετές συναντήσεις και βάλαμε κάτω αρκετές εκδοχές ενίσχυσης του θεσμού.

Σε πρώτη φάση αυτό έγινε κατορθωτό τον Δεκέμβριο του 2017 με την υπογραφή χρηματικής ενίσχυσης του Φεστιβάλ από μέρους του τότε Υπουργού Ανάπτυξης Α. Χαρίτση με πόσο του 1,3 εκατομμυρίου ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΣΑΕ -014) για την τετραετία 2018-21. Τα χρήματα αυτά θα δίνονταν πέραν της τακτικής ενίσχυσης που έπαιρνε το Φεστιβάλ από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Στη συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο Ανάπτυξης στις 19/12/2017 υπογράφηκε το σχετικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Δημάρχου Χρ. Μαμσάκου και Α. Τερζή, Προέδρου του Πολιτιστικού Οργανισμού-Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, από πλευράς Δήμου Δράμας και Α. Χαρίτση από πλευράς Υπουργείου Ανάπτυξης. Παρόντες ήμασταν επίσης ο γράφων και ο Αντώνης Παπαδόπουλος. Τον Γενάρη του 2018 αφού κατατέθηκε το τεχνικό δελτίο από πλευράς Φεστιβάλ υπογράφηκε η απόφαση για εκταμίευση του ποσού των 300 χιλιάδων ευρώ που αφορούσε την χρηματοδότηση για το τότε τρέχον έτος.

Αυτή η χρηματοδότηση θα έδινε μία μεγάλη οικονομική ανάσα στο Φεστιβάλ μετά από μερικά χρόνια οικονομικής δυστοκίας που είχαν περάσει. Παράλληλα το Φεστιβάλ μερίμνησε και για την συγγραφή των επόμενων τεχνικών δελτίων για την χρηματοδότηση των επόμενων χρόνων. Όλο αυτό το διάστημα ο Αντώνης Παπαδόπουλος έκανε επαφές με ανθρώπους που θα μπορούσαν να υλοποιήσουν ένα όραμα που είχε ο ίδιος για την εξέλιξη του Φεστιβάλ σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που ήδη ήταν. Στα δύο χρόνια 2017-18 έγιναν πολλές συναντήσεις και επισκέψεις σε θεσμικούς φορείς και Υπουργεία.

Αυτό που ξεκλείδωσε την προσπάθεια και έβαλε το όνειρο σε τροχιά πραγματοποίησης ήταν η συμμετοχή του ΕΑΠ στην προσπάθεια δημιουργίας κινηματογραφικής σχολής στη Δράμα. Ο Αντώνης, και πάλι, έχοντας πείσει τον τότε Πρόεδρο του ΕΑΠ, Βασίλη Καρδάση, εξασφάλισε την συνδρομή του εκπαιδευτικού φορέα που θα μπορούσε να δώσει μορφή σε ένα σχέδιο που μέχρι τότε φάνταζε δύσκολο.

Ένθερμος υποστηρικτής του Φεστιβάλ ο Βασίλης Καρδάσης μπήκε εξαρχής με πολύ όρεξη και οργανωτική ματιά στο εγχείρημα. Δεν θα κουράσω με τις πολλές συναντήσεις που έγιναν αλλά θα αναφερθώ μόνο σε μία που νομίζω ότι ήταν και η σημαντικότερη. Στις αρχές του 2018 συναντηθήκαμε στην Αθήνα στα γραφεία του ΕΑΠ οι Βασίλης Καρδάσης, Αντώνης Παπαδόπουλος, Χριστόδουλος Μαμσάκος και Αποστολίδης Κώστας.

Εκεί η πρόταση για ίδρυση σχολής κινηματογράφου έπαιρνε πλέον σάρκα και οστά. Με τη συμβολή του κυρίου Αποστολίδη που θα χρηματοδοτούσε την προμελέτη για την καπναποθήκη της οδού Περδίκα άνοιγε ουσιαστικά ο δρόμος για να κάνουμε το σημαντικότερο βήμα στην προσπάθεια.

Ο Αντώνης Παπαδόπουλος μαζί με τον Βασίλη Καρδάση θα οργάνωναν το πρόγραμμα σπουδών και ο Δήμαρχος με τη δική μου συνδρομή θα αναζητούσε την χρηματοδότηση για την δημιουργία της σχολής στην καπναποθήκη. Εδώ οφείλω να αναφέρω πως χωρίς την ύπαρξη του συγκεκριμένου κτηρίου που αποκτήθηκε επί δημαρχίας Τζίμα Μαργαρίτη τίποτα δεν θα είχε προχωρήσει.

Και πάλι ακολούθησαν συναντήσεις κυρίως σε πηγές χρηματοδότησης. Η προσπάθεια αυτή απέδωσε καρπούς όταν ο τότε Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παπάς δεσμεύτηκε για την χρηματοδότηση της σχολής Κινηματογράφου. Μάλιστα στις 4/6/2018 υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και του Δήμου Δράμας στο δημαρχείο Δράμας παρόντων του Υπουργού, του Δημάρχου και πλήθος κόσμου.

Μεταφέρω από το δελτίο τύπου του Οργανισμού Φεστιβάλ: Η συμφωνία περιλαμβάνει:

  • Την ίδρυση προγράμματος κινηματογραφικών σπουδών (προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα, στην ελληνική και αγγλική γλώσσα).
  • Τη διοργάνωση κινηματογραφικών προβολών, συνεδρίων και εκθέσεων.
  • Τη συνεργασία με ελληνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς του τομέα των οπτικοακουστικών.
  • Την προσπάθεια ανάδειξης της Δράμας ως διεθνούς κέντρου κινηματογράφου»

Τούτο σήμαινε πως είχαμε εξασφαλίσει έναν σημαντικό οικονομικό πόρο για όσα είχαν σχεδιαστεί. Όμως αυτό που ουσιαστικά έκρινε το αν θα υπάρξει κτιριακή υποδομή για το Φεστιβάλ ήταν η ανακοίνωση του προγράμματος «Ηλέκτρα» στις 12/6/2019 από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορούσε χρηματοδοτήσεις δημοσίων και δημοτικών κτιρίων στο πλαίσιο της ενεργειακής εξοικονόμησης. Στην ανακοίνωση αυτού του προγράμματος η καπναποθήκη Πορτοκάλογλου είχε ενταχθεί με ποσό χρηματοδότησης στα 14,9 εκατομμύρια ευρώ.

Η ένταξη αυτή δεν έγινε γιατί μας αγάπησαν ξαφνικά. Πριν συμβεί αυτό είχαν προηγηθεί συναντήσεις με τον Υπουργό, είχε υπάρξει ένας αγώνας δρόμου από το αρχιτεκτονικό γραφείο που είχε αναλάβει τη σύνταξη της προμελέτης, είχαμε μιλήσει με τους συμβούλους που συνέταξαν το πρόγραμμα «Ηλέκτρα».

Τον Σεπτέμβριο του 2019 είχε ολοκληρωθεί και πρόγραμμα σπουδών και είχε εγκαίρως κατατεθεί στο Υπουργείο Παιδείας προς υπογραφή για την ουσιαστική και τυπική έναρξη της σχολής από το ΕΑΠ. Ακολούθησε η εκπαραθύρωση του Προέδρου του ΕΑΠ Βασίλη Καρδάση από την Υπουργό Παιδείας και η υπόσχεση του σημερινού Προέδρου του ΕΑΠ για τη δημιουργία ενός μεταπτυχιακού τμήματος Κινηματογράφου κάπου, κάποτε.

Όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω δεν έγιναν ποτέ ανακοινώσεις και δελτία τύπου παρά μόνο όταν είχε οριστικοποιηθεί το αποτέλεσμα. Η δουλειά του Αντώνη και ημών των υπολοίπων στη συντριπτική πλειοψηφία της κινήθηκε σε χαμηλούς τόνους γιατί δεν θέλαμε να διακινδυνεύσουμε τη δημιουργία εντυπώσεων που δεν θα είχαν όμως αποτέλεσμα.

Δυστυχώς ο Αντώνης που ήταν η ψυχή του εγχειρήματος και η ζωογόνος ενέργεια της προσπάθειας δεν είναι πια στη ζωή. Δυστυχώς ο σημερινός Πρόεδρος του ΕΑΠ απ’ ότι φαίνεται δε συμμερίζεται τα σχέδια του προκατόχου του. Δυστυχώς οι συμφωνίες και τα μνημόνια συνεργασίας που υπογράφηκαν δεν φαίνεται να τηρούνται από τη σημερινή Κυβέρνηση.

Και φυσικά κατά την προσφιλή τακτική της σημερινής Κυβέρνησης το πρόγραμμα «Ηλέκτρα» αφού πάγωσε για έναν χρόνο ανακοινώθηκε ξανά από τον κύριο Χατζιδάκη με άγνωστο το μέλλον για την καπναποθήκη και την χρηματοδότησή της. Και τέλος δυστυχώς οι αιρετοί, σε όλα τα επίπεδα, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν να επανεκκινήσει η προσπάθεια δεν φαίνονται ιδιαίτερα ένθερμοι στο να το κάνουν.
Εύχομαι κάθε επιτυχία στη διεξαγωγή του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.»