Στόχος του νομοσχεδίου είναι να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό που υπάρχει στην επιχειρηματική δραστηριότητα, το οποίο πλήττει κυρίως όσους βρίσκονται στο ξεκίνημά της και είναι αποκλεισμένοι από τον τραπεζικό δανεισμό, αλλά και η ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Σε απευθείας μετάδοση η συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή:

Δικαιούχοι των μικροχρηματοδοτήσεων είναι:

  • οι πολύ μικρές επιχειρήσεις,
  • τα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων,
  • τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα,
  • τα άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στην αγορά εργασίας, καθώς και
  • τα άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων θα λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρίες αποκλειστικού σκοπού. Θα υποχρεούνται να παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες επιχειρηματικής εκπαίδευσης και καθοδήγησης στους δικαιούχους μικροχρηματοδοτήσεων. Προβλέπεται η υποχρέωση διαφάνειας στους όρους δανειοδότησης, οι οποίοι θα πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά στη σύμβαση. Ακόμη, προσδιορίζονται οι τυποποιημένες πληροφορίες για τη διαφήμιση και την εμπορική προώθηση των ιδρυμάτων αυτών.

«Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα να ιδρύονται εταιρείες που θα δανείζουν τους υποψηφίους δανειολήπτες από το μετοχικό τους κεφάλαιο, τα χρήματα δεν είναι από καταθέσεις, αλλά από χρήματα του ιδιώτη επιχειρηματία, και γι’ αυτό τον λόγο δεν έχουν τραπεζικά κριτήρια, απαγορεύεται να έχουν εξασφαλίσεις δίνονται από τον ιδιώτη σε ιδιώτη έναντι τόκου», επεσήμανε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης. Ο κ. Γεωργιάδης υποστήριξε ακόμη ότι «ο θεσμός αντικαθιστά τη μάστιγα της τοκογλυφίας με θεσμικό τρόπο, πολύ λογικότερα επιτόκια και καθαρές συναλλαγές. Έτσι μικρές επιχειρήσεις θα μπορούν πολύ γρήγορα να αποκτούν πρόσβαση σε αυτά τα κεφάλαια χωρίς να υπάρχει τραπεζικός δανεισμός. Ο τόκος θα είναι σε λογικά επίπεδα και θα είναι ελεγχόμενος από το κράτος».

Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως οι μικροπιστώσεις δεν θα είναι φθηνές, καθώς το επιτόκιο αντίστοιχων εταιρειών του εξωτερικού θεωρείται υψηλό και αντίστοιχο των καταναλωτικών προϊόντων (πιστωτικές κάρτες, δάνεις κλπ).

Οι όροι του δανεισμού

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, η διάρκεια αποπληρωμής της χορηγηθείσας μικροχρηματοδότησης δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 12 μηνών και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 10 έτη. Για τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων εισάγεται η υποχρέωση ελέγχου, πριν τη χορήγηση κάθε μορφής μικροχρηματοδότησης, της τήρησης του σκοπού αυτής, καθώς και των προϋποθέσεων του παρόντος άρθρου, μέσω απαίτησης σχετικών αποδεικτικών εγγράφων από το δικαιούχο.

Ειδικά για την τήρηση του ορίου μικροχρηματοδοτήσεων, ο δικαιούχος υπογράφει σχετική υπεύθυνη δήλωση με την οποία παράλληλα συναινεί στην ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και παρόχων υπηρεσιών πληρωμών του ν. 4537/2018 που αφορούν αποκλειστικά τη χορήγηση σε αυτόν μικροχρηματοδότησης, εφόσον κριθεί αναγκαίο για την επιβεβαίωση της τήρησης του ορίου των 25.000 ευρώ.

Τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (εθνικό ή συγχρηματοδοτούμενο σκέλος), εφόσον έχουν λάβει πιστοποίηση για τη συμμόρφωσή τους με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα Καλής Πρακτικής για τη Χορήγηση Μικροπιστώσεων.

Στο νομοσχέδιο:

  • Ορίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος ως αρμόδια αρχή επιφορτισμένη με την αδειοδότηση και την εποπτεία των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων, η οποία, μεταξύ άλλων, ασκεί ελεγκτικές αρμοδιότητες σχετικά με το ανώτερο ποσό χρηματοδότησης που μπορούν να χορηγούν τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων ανά δικαιούχο.
  • Προβλέπεται ότι, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων με έδρα την Ελλάδα, ιδρύονται και λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας αποκλειστικού σκοπού και καθορίζονται η διαδικασία και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την απόκτηση της σχετικής άδειας.
  • Ορίζεται σε τετρακόσιες χιλιάδες (400.000) ευρώ κατ’ ελάχιστον, το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο που απαιτείται για την χορήγηση της άδειας λειτουργίας των ανωτέρω ιδρυμάτων. Επιπλέον, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων υποχρεούνται να διατηρούν ίδια κεφάλαια ίσα με το αρχικό κεφάλαιο, με σκοπό την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας για την χορήγηση μικροχρηματοδοτήσεων.
  • Τηρείται στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της Τράπεζας της Ελλάδος μητρώο, στο οποίο καταχωρίζονται τα αδειοδοτημένα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων με έδρα στην Ελλάδα.
  • Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τους ελέγχους στους οποίους υπόκεινται τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων.
  • Επιβάλλονται από την Τράπεζα της Ελλάδος διοικητικές κυρώσεις, μεταξύ των οποίων χρηματικά πρόστιμα και ποινή φυλάκισης, στα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων που παραβαίνουν διατάξεις του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου.
  • Αναφέρονται τα είδη των χρηματοδοτικών προϊόντων που δύναται να χορηγήσουν τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων καθώς και οι δικαιούχοι αυτών.
    Περιγράφονται ενδεικτικά οι συμβουλευτικές υπηρεσίες επιχειρηματικής εκπαίδευσης και καθοδήγησης, που οφείλουν να παρέχουν τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων, στους δικαιούχους μικροχρηματοδοτήσεων.
  • Καθορίζονται οι όροι χορήγησης της μικροχρηματοδότησης.
  • Απαλλάσσονται από τέλη χαρτοσήμου καθώς και από την επιβολή της εισφοράς του ν. 128/1975 οι συμβάσεις μικροχρηματοδοτήσεων που καταρτίζουν τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων.
  • Παρατίθενται οι πληροφορίες που οφείλει να εμπεριέχει κάθε διαφήμιση και εμπορική προώθηση μικροχρηματοδοτήσεων.
  • Παρέχεται η δυνατότητα: (ΐ) συμμετοχής των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων, σε προγράμματα χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, με συνεπένδυση από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, και (ii) λήψης εγγυήσεων από το Ελληνικό Δημόσιο, τηρουμένων των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.