Με ευρεία πλειοψηφία, υπερψηφίσθηκε επί της Αρχής στην ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο για το «Πλαίσιο χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες διατάξεις» του υπουργείου Οικονομικών.

Το νομοσχέδιο υπερψηφίσθηκε από την ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ, ενώ το καταψήφισαν το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το ΜέΡΑ25. Η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου επί των άρθρων, των τροπολογιών και του συνόλου, θα διεξαχθεί στην ολομέλεια την ερχόμενη Τρίτη.

Στο πλαίσιο ανάπτυξης του θεσμού των μικροπιστώσεων όσοι θέλουν να συστήσουν τη δική τους επιχείρηση, θα μπορούν να δανειοδοτηθούν μέσω των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων που θα δημιουργηθούν και στη χώρα μας. Όπως προβλέπει το νομοσχέδιο τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων θα λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρείες αποκλειστικού σκοπού με στόχο τη χορήγηση πιστώσεων έως 25.000 ευρώ χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις.

Το σύστημα των μικροπιστώσεων είναι διαδεδομένο στην Ευρώπη εδώ και δεκαετίες καθώς έχει αναγνωριστεί πως προωθεί σημαντικά την αυτοαπασχόληση, συμβάλλει στη μείωση της ανεργίας και βοηθάει τους επιχειρηματίες να πετύχουν οικονομική ανεξαρτησία. Η ανάπτυξη του θεσμού στη χώρα μας βασίζεται μέχρι σήμερα σε μεμονωμένες πρωτοβουλίες και στόχος του νομοσχεδίου είναι να θέσει τους κανόνες για τη δημιουργία εταιρειών που θα χορηγούν μικροπιστώσεις και παράλληλα θα παρέχουν όλες εκείνες τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που είναι αναγκαίες για να δημιουργήσει ή να αναπτύξει κάποιος τη δική του μικρή επιχείρηση.

Δικαιούχοι των μικροχρηματοδοτήσεων είναι:

  • οι πολύ μικρές επιχειρήσεις,
  • τα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων,
  • τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα,
  • τα άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στην αγορά εργασίας, καθώς και
  • τα άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Το πλαίσιο για τις μικροχρηματοδοτήσεις

Ο Υπ. Οικονομικών ανέφερε ότι με το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου θεσπίζονται κανόνες που αφορούν:

  • την ανάληψη, άσκηση και εποπτεία της δραστηριότητας χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων,
  • τη διαφάνεια των όρων και τις απαιτήσεις ενημέρωσης σχετικά με τις δραστηριότητες χορήγησής τους και
  • τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των δικαιούχων και των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.

Ειδικότερα:

  • Προβλέπεται η σύσταση ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και θεσπίζεται πλαίσιο αδειοδότησης και εποπτείας τους από την Τράπεζα της Ελλάδος.
  • Ιδρύονται φορείς μικροχρηματοδοτήσεων που λειτουργούν με τη μορφή κεφαλαιουχικής ή αστικής εταιρείας αποκλειστικού σκοπού.
  • Πρόσωπα που υπάγονται στο δημόσιο τομέα μπορούν να συμμετέχουν στις εν λόγω εταιρείες, με ποσοστό όμως που δεν υπερβαίνει το 60% του κεφαλαίου της εταιρείας.
  • Απαιτείται ελάχιστο αρχικό κεφάλαιο από τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων κατά τη στιγμή της αδειοδότησης, που ανέρχεται στις 250.000 ευρώ.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας τους, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων υποχρεούνται να διατηρούν ίδια κεφάλαια τουλάχιστον ίσα με το αρχικό κεφάλαιο.
  • Προβλέπεται έλεγχος καταλληλότητας των προσώπων που κατέχουν ειδική συμμετοχή και που ασκούν τον έλεγχο του ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων.

Ο έλεγχος καταλληλότητας εισάγεται προκειμένου τα πρόσωπα που θα συμμετέχουν στα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων να διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα κύρους, εκπαίδευσης, περιουσιακής κατάστασης και εμπειρίας.

Με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται η ορθή λειτουργία και διαφάνεια του θεσμού των μικροχρηματοδοτήσεων.

  • Παρέχονται συγκεκριμένες φορολογικές απαλλαγές με σκοπό την παροχή κινήτρων, όπως η απαλλαγή από τέλη χαρτοσήμου και η απαλλαγή από την εισφορά του ν. 128/75.
  • Τηρείται μητρώο στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της Τράπεζας της Ελλάδος, στο οποίο καταχωρίζονται τα αδειοδοτημένα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων με έδρα στην Ελλάδα.
  • Προβλέπεται η υποχρέωση διαφάνειας στους όρους δανειοδότησης, που αφορούν το επιτόκιο, το συνολικό κόστος, τον αριθμό και το ποσό των δόσεων, τη διάρκεια αποπληρωμής, το περιεχόμενο και το κόστος των συμβουλευτικών υπηρεσιών, το δικαίωμα καταγγελίας, τη διαδικασία είσπραξης ανεξόφλητων οφειλών και τη διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
  • Ορίζεται ότι η διάρκεια αποπληρωμής της χορηγηθείσας μικροχρηματοδότησης μπορεί να κυμαίνεται από 12 μήνες έως 10 έτη.
  • Δεν επιτρέπεται η λήψη εμπράγματων εξασφαλίσεων για τη χορήγηση των μικροχρηματοδοτήσεων.
  • Εκτός από τη χορήγηση των μικροχρηματοδοτήσεων, τα ιδρύματα υποχρεούνται να παρέχουν στους δικαιούχους και συμβουλευτικές υπηρεσίες επιχειρηματικής εκπαίδευσης σε τεχνικές διαχείρισης, στήριξη για την επίλυση νομικών, φορολογικών και διοικητικών προβλημάτων και καθοδήγηση.
  • Επίσης προβλέπεται, με νομοτεχνική βελτίωση, η υποχρέωση του Υπουργείου Οικονομικών και της Τράπεζας της Ελλάδος να συντάσσουν, ετησίως, Έκθεση για την πορεία εφαρμογής του πλαισίου χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, που θα υποβάλλεται στη Βουλή.

Τι πρέπει να προσέξουν ΜμΕ και επαγγελματίες

Με αφορμή την πρόσβαση σε μικροπιστώσεις, που μπορούν πλέον να έχουν οι μικρές επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμερητήριο Πειραιώς συμβουλεύει τους δανειολήπτες να είναι πάντα πολύ προσεκτικοί όταν προσχωρούν σε οποιαδήποτε σύμβαση δανείου και συνιστά να εξετάζουν προσεκτικά τους όρους και να μετρούν τις δυνατότητες αποπληρωμής, ακόμα και ενός μικροδανείου έως 25.000 ευρώ. Προσοχή λοιπόν, να μην επιτραπούν τοκογλυφικά επιτόκια, που θα υπερβαίνουν αυτά των τραπεζών, ούτε τα μικροδάνεια να χρησιμοποιηθούν όπως οι πιστωτικές κάρτες στο παρελθόν.

Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., κ. Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει:

“Η μεγάλη ζήτηση ρευστότητας στην ελληνική αγορά, αποτυπώνεται στις πάνω από 280.000 αιτήσεις για χρηματοδότηση από τα τρία χρηματοδοτικά εργαλεία της πανδημίας και συγκεκριμένα για τα 2 δις € της α’ και β’ φάσης της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, τα άλλα 2 δις € του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, καθώς και τα 7 δις ευρώ του Ταμείου Εγγυοδοσίας. Το σύνολο του ποσού που ζητούν οι ενήμερες επιχειρήσεις για να παραμείνουν βιώσιμες και συνεπείς, ξεπερνά τα 27 δις ευρώ, ενώ τα διαθέσιμα κεφάλαια και μάλιστα με τη μορφή εγγυήσεων, δεν ξεπερνούν στην καλύτερη περίπτωση τα 11 δις ευρώ. Έτσι δημιουργείται ένα τεράστιο κενό ρευστότητας περίπου 16 δις ευρώ, μεγάλο μέρος του οποίου καλούνται να καλύψουν οι τράπεζες και ένα άλλο μέρος οι φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις. Η δυνατότητα των μικρο-πιστώσεων χωρίς εγγυήσεις έρχεται λοιπόν να νομοθετηθεί την κατάλληλη στιγμή για να συμπληρώσει τις ανάγκες των μικρών ατομικών επιχειρήσεων, αλλά και φυσικών προσώπων”.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις