Την ώρα που κάποιοι στριμώχνονται σε πανηγύρια ή Beach bar υπάρχουν οικογένειες που θαλασσοδέρνονται κυριολεκτικά επί μήνες εν μέσω πανδημίας. Αίσθηση προκάλεσε η χθεσινή αγωνιώδης παρέμβαση των καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και Νίκου Τσάκου για την άρση της, χωρίς υπερβολή, ανθρωπιστικής κρίσης, που έχει προκύψει με τον εγκλωβισμό περίπου 200.000 ναυτικών σε πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας. Ταυτόχρονη είναι και η αδυναμία άλλων να μπαρκάρουν μένοντας ουσιαστικά άνεργοι επί μήνες στα σπίτια τους. Η ειδική εκδήλωση έγινε στο Μέγαρο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και πέρα από τις τοποθετήσεις εφοπλιστών και ναυτικών προβλήθηκαν και βιντεοσκοπημένα μηνύματα εγκλωβισμένων ναυτικών από όλο τον κόσμο.

Ο κ. Νίκος Τσάκος κατά την χθεσινή του 16/7/2020 τοποθέτηση για τον επαναπατρισμό των ναυτικών

Η ιστορική μορφή της Ελληνικής ναυτιλίας μαζί με το Νίκο Τσάκο ζήτησαν να υπάρξει οικονομική στήριξη των ναυτικών (όπως τα μέτρα για τις αεροπορικές εταιρείες) που δεν μπορούν να μπαρκάρουν και περιμένουν στη στεριά λόγω της πανδημίας. Υπάρχουν ναυτικοί που παραμένουν έως και 17 μήνες μακριά από τις εστίες τους όπως για παράδειγμα στο δεξαμενόπλοιο Andes του οποίου ο άξιος Λευκαδίτης καπετάνιος Γιάννης Γαζής μίλησε μέσω skype και σε δραματικούς τόνους για όσα υφίστανται οι Έλληνες και ξένοι ναυτικοί στα λιμάνια όλου το κόσμου ή και αρόδου καθώς δεν τους επιτρέπεται να προσεγγίσουν σε αυτά.

Ο πλοίαρχος του Andes Γιάννης Γαζής απευθύνει δραματική έκκληση

Υπάρχουν εγκλωβισμένοι τόσο στα πλοία του ομίλου Τσάκου όσο και άλλων εφοπλιστών που παρά τις προσπάθειες των ναυτιλιακών εταιρειών έχουν υπερβεί κατά πολύ τα συμβόλαια εργασίας τους. Πάνω από 200 ναυτικοί έχουν υπερβεί τους 11 μήνες μέσα στο πλοίο και όπως προαναφέραμε το πρόβλημα είναι μεγάλο όχι μόνο για τους ναυτικούς που παραμένουν μέσα στα πλοία εγκλωβισμένοι αλλά και αυτοί που παραμένουν στα σπίτια τους και δεν μπορούν μπαρκάρουν εδώ και μήνες.

Παρά το γεγονός ότι πριν μία εβδομάδα 15 ισχυροί ναυτικοί κόμβοι σε ολόκληρο τον κόσμο, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, συμφώνησαν για την περιορισμένη και αμοιβαία άρση των ταξιδιωτικών απαγορεύσεων, προκειμένου να επαναπατρίσουν περίπου 200.000 ναυτικούς, το πρόβλημα παραμένει. Πραγματικοί Keyworkers, οι ναυτικοί  χωρίς πραγματική αναγνώριση του έργου τους για το παγκόσμιο εμπόριο και την ανάπτυξη.

Παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει προσπάθειες σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, το πρόβλημα παραμένει εξαιτίας της επιβολής υποχρεωτικής απομόνωσης σε ναυτικούς, την απειλή επιβολής κυρώσεων και την αδυναμία έγκαιρης έκδοσης θεωρήσεων (visa) και ταξιδιωτικών εγγράφων αλλά και την ανεπάρκεια διεθνών ή εθνικών, σε κάποιες χώρες, πτήσεων.

Ο  Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης (ο οποίος δεν παρέστη ή εκπροσωπήθηκε στην χθεσινή εκδήλωση) προσέγγισε αρχικά το πρόβλημα με επιστολή του τον Απρίλιο προς τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) κ. Kitack Lim. Παράλληλα η Ελλάδα παρείχε τη δυνατότητα για ολιγόμηνη επέκταση της διάρκειας των ατομικών συμβάσεων ναυτικής εργασίας (με τη συναίνεση των ναυτικών), καθώς και της ισχύος των πιστοποιητικών ικανότητας των ναυτικών και των πιστοποιητικών των πλοίων. Αυτό όμως δεν λύνει το ανθρωπιστικό πρόβλημα. Υπάρχει στασιμότητα και απελπισία στο ναυτικό κόσμο της χώρας.

Προβλήματα και για το πλήρωμα του εικονιζόμενου πλοίου Pentathlon

Ναυτικοί στα όρια νευρικής κρίσης φοβούνται το ανθρώπινο λάθος που μπορεί να φέρει η ψυχολογική κόπωση μηνών. Ατύχημα που μπορεί να κοστίσει σε άνθρωπο αλλά και περιβάλλον.

Αν δε, λάβουμε υπόψιν μας ότι το 80% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, η συνέχιση παροχής θαλάσσιων μεταφορικών υπηρεσιών έχει καθοριστική  σημασία για την παγκόσμια οικονομία και για τον λόγο αυτό είναι αναγκαίο τουλάχιστον ο ΙΜΟ να αναλάβει δράση ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του κλάδου σε διεθνές επίπεδο. Φαίνεται όμως πως υπάρχει αδυναμία συντονισμού και αναποτελεσματικότητα. Σκεφτείτε εν τω μεταξύ τον εαυτό σας εγκλωβισμένο για 11 ή 17 μήνες σε ένα δεξαμενόπλοιο στον Ινδικό Ωκεανό…