Louis Vitton: Ο Αρνό επενδύει στα media
Πριν λίγες εβδομάδες ο δισεκατομμυριούχος Μπερνάρ Αρνό, μονοπωλούσε τα πρωτοσέλιδα του ξένου Τύπου, καθώς επεδίωκε να επεκτείνει την επιχειρηματική δραστηριότητα της αυτοκρατορίας του ομίλου LVMH. Συγκεκριμένα, είχε προσπαθήσει να εξαγοράσει το διάσημο αμερικανικό κοσμηματοπωλείο Tiffany & Co έναντι 16 εκατομμυρίων ευρώ.
Ωστόσο, μία ακόμα εξαγορά του Αρνό δεν έτυχε της ανάλογης δημοσιότητας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Όπως έγινε γνωστό, ο επενδυτικός όμιλος του Αρνό απέκτησε μερίδιο άνω του 5% του ομίλου Lagardere, οποίος αποτελείται από μέσα μαζικής ενημέρωσης, επιχειρήσεις λιανεμπορίου αλλά και επιχειρηματικές δραστηριότητες στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Η αγορά του αποτελεί πρόδρομο επέκτασης πολλών δραστηριοτήτων, ανέφεραν άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις μεταξύ των δύο εταιρειών.
Οι αναλυτές εικάζουν πως ο λόγος που ο Αρνό, μετά την εξαγορά πολυτελών οίκων όπως οι Dior, Fendi, αλλά και επώνυμων εταιρειών όπως οι Hennessy Cognac και Dom Perignon Champagn, θέλησε να αποκτήσει μερίδιο του δοκιμαζόμενου ομίλου Lagardere, είναι βήμα στην επιρροή των μέσων ενημέρωσης που κατέχει ο όμιλος.
Συγκεκριμένα, στον όμιλο Lagardere ανήκει το Paris Match, ένα από τα ιστορικά περιοδικά της Γαλλίας το οποίο έχει βοηθήσει κατά καιρούς αρκετούς υποψηφίους να κερδίσουν την γαλλική προεδρία, τον ειδησεογραφικό ραδιοφωνικό σταθμό Europe 1 και την εβδομαδιαία εφημερίδα Journal du Dimanche. Σημειώνεται πως η JdD παρά τις οικονομικές δοκιμασίες που αντιμετωπίζει και τον μικρό αντίκτυπο που έχει πέρα από τη Γαλλία, εντός της χώρας – όπου οι επιχειρήσεις και η πολιτική είναι αλληλένδετες – ασκεί ξεκάθαρη επιρροή.
Σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index η καθαρή αξία της συνολικής περιουσίας του Αρνό αγγίζει τα 80 δισεκατομμύρια ευρώ – καθιστώντας τον ήδη ανάμεσα στους ισχυρούς στη Γαλλία. Ωστόσο, η άσκηση μεγαλύτερης επιρροής δεν έβλαψε ποτέ κανέναν, δήλωσε ο Ρεμί Λε Σαμπιόν, συν-επικεφαλής του δημοσιογραφικού προγράμματος του Γαλλικού Ινστιτούτου Τύπου στο Πανεπιστήμιο Paris-Assas: «Ο Μπερνάρ Αρνό έχει πρόσβαση σε όποιον θέλει στην κυβέρνηση», είπε.
Σημειώνεται πως κατά την απόπειρα εξαγορά του κοσμηματοπωλείου Tiffany o Αρνό είχε ζητήσει την στήριξη της γαλλικής κυβέρνησης, ώστε να τον απεγκλωβίσει από τη συμφωνία. Ο όμιλος LVMH εξασφάλισε επιστολή από τον Υπουργό Εξωτερικών Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν, ζητώντας την καθυστέρηση της συμφωνίας, λόγω της εμπορικής διαμάχης μεταξύ των ΗΠΑ και της Γαλλίας, λόγος για τον οποίο οδήγησε στον τερματισμό των διαπραγματεύσεων.
Ο LVMH αρνήθηκε ότι άσκησε επιρροή, ώστε να λάβει τη συγκεκριμένη επιστολή, αλλά ο Λε Ντριάν δήλωσε από το βήμα του κοινοβουλίου, πως είχε ζητηθεί να «εξυπηρετήσει» την εταιρεία σε μια συνέντευξή, συμπληρώνοντας μάλιστα πως είναι «καθήκον του να προστατεύει τα γαλλικά συμφέροντα», συνδυάζοντας αποτελεσματικά τα συμφέροντα της εταιρείας και κατ’ επέκταση της χώρας.
Υπενθυμίζεται πως ο Αρνό, μέσω της LVMH κατέχει το Les Echos, την κύρια χρηματοοικονομική επιχείρηση της Γαλλίας και τη καθημερινή εφημερίδα, Le Parisien. Ταυτόχρονα, ελέγχει επίσης το Radio Classique, το ραδιόφωνο για τους λάτρεις της κλασικής μουσικής, που όμως, καλύπτει εκτενώς την καθημερινή ειδησεογραφία στα πρωινά του προγράμματα: «Το να είσαι ο ιδιοκτήτης αυτών των εφημερίδων, σημαίνει ότι μπορείς να ασκήσεις επιρροή, και αυτό σημαίνει ότι όλοι χρειάζονται τις «πλάτες» σου, δήλωσε η Τζούλια Κέιτζ, καθηγήτρια οικονομικών στο Science Po στο Παρίσι, αναφερόμενη στην επιστολή του Λε Ντριάν.
Έτσι, η αγορά μεριδίου της Lagardere θα επιτρέψει στον δισεκατομμυριούχο να ασκήσει μεγαλύτερη επιρροή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επίσης να δημιουργήσει στενότερους δεσμούς μεταξύ μεταξύ των επιχειρήσεων του, ανέφεραν αναλυτές στο Oddo BHF. Η LVMH κατέχει το δίκτυο καταστημάτων αφορολογήτων ειδών και συμμετέχει στον όμιλο Madrigall, ιδιοκτήτης του Γκαγιμάρ, εκδότης συγγραφέων όπως ο βραβευμένος με Νόμπελ Πάτρικ Μοντιάνο.
Πληροφορίες αναφέρουν πως ο Αρνό σχεδιάζει επίσης να αγοράσει το 40% του περιοδικού Challenges, όπως δήλωσε, εξάλλου, ο επικεφαλής της Claude Perdriel στο Le Monde αυτό το μήνα. Ο γάλλος δισεκατομμυριούχος, δεν είναι ο μόνος που επενδύει σε μέσα ενημέρωσης. Οι τηλεπικοινωνιακοί μεγιστάνες Μαρτίν Μπουγιές και Πάτρικ Ντραχί ελέγχουν ή κατέχουν αντίστοιχα τον τηλεοπτικό σταθμό TF1 και το κανάλι ειδήσεων BFM TV, ενώ ο Ξαβιέ Νιέλ έχει στην κατοχή της την εφημερίδα Le Monde. Η βιομηχανική οικογένεια Ντασό κατέχει την εφημερίδα Le Figaro, ενώ ο Βινσάντ Μπολόρ, κάτοχος της ομώνυμης ποδοσφαιρικής ομάδας έχει μερίδιο στο τηλεοπτικό δίκτυο CNews της Vivendi SA, καθώς και ένα μερίδιο στη Lagardere. Η επέλαση του Διαδικτύου, προκάλεσε οικονομική φθορά στα παραδοσιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης, συρρικνώνοντας τη βάση των πελατών και τα διαφημιστικά έσοδα οδηγώντας τον όμιλο στην αγκαλιά των πλούσιων πελατών προκειμένου να επιτύχουν οικονομική εξασφάλιση.
Τέλος, τονίζεται πως κατά την τελευταία δεκαετία, η κυκλοφορία του Paris Match Lagardere – το περιοδικό με τις υψηλότερες πωλήσεις στη Γαλλία – μειώθηκε κατά 100.000 ετησίως. Σημειώνεται, δε, πως ο Αρνό έχει υποσχεθεί δωρεά 200 εκατομμυρίων ευρώ για την ανοικοδόμηση του καθεδρικού ναού της Παναγίας των Παρισίων, του οποίου ένας μέρος κάηκε στην περσινή πυρκαγιά και φιλοξενούσε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης από τον Οίκο της Louis Vuitton.