Σε πολύ ιδιαίτερες συνθήκες, εν μέσω καθολικού lockdown και με τα καταστήματα του λιανικού εμπορίου κλειστά λόγω των μέτρων της καραντίνας, οι καταναλωτές περιμένουν φέτος την Black Friday, την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020, η οποία έχει μετατραπεί ατύπως σε Black Week (Μαύρη Εβδομάδα), καθώς οι προσφορές από πολλές μεγάλες αλυσίδες ξεκίνησαν μια εβδομάδα νωρίτερα. Μάλιστα, κάποιες αλυσίδες έχουν ανακοινώσει ότι θα διατηρήσουν τις προσφορές έως τις 30 Νοεμβρίου 2020.

Την ίδια ώρα, οι λεγόμενοι «μικροί» του λιανεμπορίου εκφράζουν τον προβληματισμό τους για τα οφέλη που θα έχουν στις προσεχείς Black Friday και Cyber Monday. Μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, ζήτησε την μεταφορά της Black Friday. Παράλληλα, ανέφερε πως με τον τρόπο που λειτουργεί στην Ελλάδα η Black Friday, θα ήταν προτιμότερο να καταργηθεί.

«Η Βlack Friday στη χώρα μας δεν λειτουργεί σωστά, όπως στο εξωτερικό. Εδώ, κατάφεραν οι μεγάλες πολυεθνικές να την εκφυλίσουν τελείως. Άλλωστε, όπως θυμάστε, την πρώτη χρονιά μέχρι και τα παιδιά δεν πήγαν σχολείο και σχημάτιζαν ουρές έξω από τα καταστήματα, πλέον όμως δεν έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Δεν μπορείς να κάνεις μείωση 10% και να το ονομάζεις Black Friday», αναφέρει.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλης Κορκίδης, είπε ότι «στο λιανικό εμπόριο υπάρχουν φορές που δεν κερδίζουν όλοι, αλλά συμμετέχουν όλοι, γιατί πολύ σωστά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους της αγοράς και τις πολυεθνικές πλατφόρμες να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό. Τουλάχιστον για τις αγορές φέτος, με τα εμπορικά της λιανικής σε “black out”, ας προτιμήσουμε τα ηλεκτρονικά καταστήματα ελληνικών επιχειρήσεων. Αναμένουμε με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα των διαδικτυακών πωλήσεων, που ακόμα και υπό τις φετινές ειδικές συνθήκες θα επιβεβαιώσουν πως σε κάθε μορφή λιανικού εμπορίου και άλλων υπηρεσιών της αγοράς, το “αφεντικό” είναι πάντα, ο τελικός καταναλωτής».

Μεγάλο πρόβλημα αναμένεται να έχουν οι επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν e-shop, κάτι που σημαίνει ότι σε όλο το διάστημα της καραντίνας, αλλά και στην Black Friday, δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν.

Η Γενική Διεύθυνση Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συστήνει στους καταναλωτές να ειναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις αγορές τους εκείνη την ημέρα.

Ειδικότερα, μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:

  • Την ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
  • Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.).
  • Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.

Ακόμα, επισημαίνεται:

  • Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
  • Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).
  • Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής, κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας, μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser, και η διεύθυνση που αρχίζει με https://.

Επίσης, συστήνεται στους καταναλωτές:

  • Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
  • Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
  • Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
  • Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.