Κορονοϊός «Ελευθέριος Βενιζέλος»: 119 κρούσματα στο πλοίο που κατέπλευσε στον Πειραιά [pics]
Κορονοϊός «Ελευθέριος Βενιζέλος»: Σε όλους του επιβαίνοντες του πλοίου έχει ήδη πραγματοποιηθεί ιατρικός έλεγχος και σύμφωνα με το Παστέρ τα 119 ήταν θετικά, τα 259 αρνητικά και 2 ακατάλληλα που θα επανελεγχθούν τις επόμενες ώρες. Όσα μέλη του πληρώματος ήταν αρνητικοί κατά την εξέταση για COVID-19, θα επαναπατριστούν, αφού πρώτα μεταφερθούν σταδιακά στις επόμενες 36 ώρες σε ξενοδοχεία της Αθήνας. Όσοι επιβάτες ήταν θετικοί στην COVID - 19, θα παραμείνουν σε υγειονομική απομόνωση εντός του πλοίου για διάστημα 14 ημερών.
Το πρωί της Πέμπτης 3 Απριλίου 2020, ειδικό κλιμάκιο του ΕΟΔΥ επισκέφθηκε το πλοίο για να πάρει δείγματα από τις επιφάνειες και από το σύστημα κεντρικού κλιματισμού. Οι ναυτικοί ήταν σε απομόνωση στις καμπίνες τους και έχουν χωριστεί σε τρεις ομάδες: υψηλού, μέτριου και χαμηλού κινδύνου. Όσοι ήταν θετικοί στον κορονοϊό θα παραμείνουν σε καραντίνα επί του πλοίου.
Ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς ανακοίνωσε ότι όσοι βρέθηκαν θετικοί θα παραμείνουν στο πλοίο για 14 μέρες, ενώ όσοι βρέθηκαν αρνητικοί (259) θα αποχωρήσουν. Δύο δείγματα θα επανελεγχθούν. «Όλοι οι επιβαίνοντες είναι χωρίς συμπτώματα, θα ενημερωθούν αύριο οι οικογένειες των επιβατών», τόνισε ο ίδιος.
Στην αποβάθρα θα τοποθετηθεί ειδική τέντα για τις σχετικές διαδικασίες προετοιμασίας. Είπε ακόμη πως όλοι οι επιβάτες είναι καλά και χωρίς συμπτώματα ενώ την Παρασκευή, θα ενημερωθούν αναλυτικά και οι οικογένειες των επιβατών.
Ο Σωτήρης Τσιόδρας, τόνισε: «Το 30% των ανθρώπων μολύνθηκε, έκανε γρήγορα τον κύκλο του ταχύτατα ο ιός. Σε τέτοιες δομές εξαπλώνεται εύκολα, είναι σημαντικό να έχουμε πρόγραμμα δράσης, υπάρχουν ειδικές οδηγίες από τον ΕΟΔΥ. Τα μέτρα παραμένουν ίδια για όλους μας» και πρόσθεσε: «Τα πλοία επωάζουν τη νόσο και αυτή διασπείρεται ταχύτατα».
Δύο από τα 119 άτομα που εντοπίστηκαν θετικοί και ήταν σε σοβαρότερη κατάσταση, ένας 72χρονος Ελβετός και ένας 34χρονος Ινδονήσιος μεταφέρθηκαν και νοσηλεύονται σε νοσοκομείο της Αττικής.
Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» που είχε ναυλωθεί και μετέφερε ναυτικούς για να επανδρώσουν άλλο πλοίο στην Ισπανία βρίσκονταν εδώ και ημέρες αρόδο στο λιμάνι του Πειραιά λόγω της από 21/03 υπουργικής απόφασης με περιοριστικά μέτρα για τους κατάπλους των σκαφών και των πλοίων στο πλαίσιο προληπτικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.
Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είχε ναυλωθεί από εταιρεία της Μάλτας και Τούρκο ιδιοκτήτη για να μεταφέρει στην Ισπανία 349 ναυτικούς μεταξύ των οποίων και δύο Έλληνες προκειμένου να επανδρώσουν άλλο πλοίο εκεί.
Ωστόσο δεν μπόρεσε να καταπλεύσει εκεί λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβάλλει οι αρχές της Ισπανίας για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. Έτσι το πλοίο πήρε εντολή από την ναυλώτρια εταιρεία να μεταφέρει τα πληρώματα στην Τουρκία αλλά οι τουρκικές αρχές επέτρεπαν μόνο τους Τούρκους υπηκόους να αποβιβαστούν στο τουρκικό έδαφος, με αποτέλεσμα το πλοίο να παραμένει εδώ και καιρό έξω από το λιμάνι του Πειραιά περιμένοντας οδηγίες.
«Εφαρμόζονται όλα τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα»
Η αντιμετώπιση των 119 επιβατών στο πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος» που βρέθηκαν θετικοί στον κορονοϊό, λαμβάνει υπόψη της τους κανονισμούς που προβλέπονται σε ευρωπαϊκά πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση λοιμωδών νοσημάτων σε πλοία, διαβεβαιώνει ο καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Χρήστος Χατζηχριστοδούλου, ο οποίος συμμετέχει και στην 12μελή ομάδα που συνέταξε τις οδηγίες αυτές. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Χατζηχριστοδούλου τόνισε ότι για το πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος» εφαρμόζονται όλα τα απαραίτητα πρωτόκολλα που χρησιμοποιούνται για περιστατικά λοιμωδών νοσημάτων σε πλοία, σημειώνοντας πως η διαδικασία στην συγκεκριμένη περίπτωση περιλαμβάνει την αποχώρηση των ανθρώπων που είναι υγιείς, και όχι αντίστροφα, καθώς οι θετικοί στον ιό στο εν λόγω πλοίο, ήταν πάρα πολλοί.
Στόχος αυτής της διαδικασίας, σύμφωνα με τον καθηγητή, είναι να προστατευτεί η ομάδα των ανθρώπων που δεν νοσούν, και να σταματήσει η μετάδοση του ιού. «Αποφασίσαμε να κάνουμε αυτή την επιλογή, καθώς όσοι είναι θετικοί στον ιό είναι πάρα πολλοί. Διαφορετικά θα κάναμε το αντίθετο. Όσοι βρίσκονται στο πλοίο και είναι καλά στην υγεία τους, θα βρίσκονται σε απομόνωση, θα τους παρέχεται ιατρική περίθαλψη και αν χρειαστεί θα πάρουν κάποια θεραπεία. Θα λειτουργούμε δηλαδή περίπου σαν να είναι σε νοσοκομείο».
Παράλληλα, ο κ. Χατζηχριστοδούλου, μιλώντας για την διαδικασία που εφαρμόζεται για την δειγματοληψία των επιφανειών από το συγκεκριμένο πλοίο, ανέφερε ότι πάρθηκαν δείγματα και από διάφορες επιφάνειες του πλοίου, για να εντοπιστεί αν υπάρχει επιμόλυνση, μιας και ο κορονοϊός φαίνεται πως επιβιώνει για κάποιες ημέρες πάνω στις επιφάνειες.
Μεταξύ άλλων, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σημείωσε ότι εφόσον κάποιος από τους επιβάτες του πλοίου αντιμετωπίσει κάποια σοβαρότερα προβλήματα υγείας, θα γίνει άμεση μεταφορά του με ασθενοφόρο προς το νοσοκομείο, ενώ αναφερόμενος στον τρόπο απολύμανσης των χώρων του πλοίου, τόνισε ότι μόλις τελειώσουν όλα και αποχωρήσουν οι επιβάτες, θα γίνει ολοκληρωτική απολύμανση του πλοίου, όπως προβλέπεται σε ειδικό πρωτόκολλο. «Έχουμε ετοιμάσει ένα πρωτόκολλο για αυτή την απολύμανση, καθώς αντίστοιχο πρωτόκολλο απολύμανσης είχε εφαρμοστεί σε μια άλλη περίπτωση και αφορούσε ένα πλοίο στην Ολλανδία» είπε.
Ο έλληνας ακαδημαϊκός, εξηγώντας τους βασικούς άξονες των ευρωπαϊκών οδηγιών, σημείωσε πως ότι η ομάδα στην οποία συμμετέχει, έχει ξεκινήσει από το 2006 την ενασχόλησή της με αυτούς τους κανονισμούς, και συντονίζει μέχρι σήμερα ελέγχους πλοίων σε όλη την Ευρώπη.
«Στα πλαίσια αυτών των πρωτοκόλλων διαμορφώσαμε οδηγίες για την αντιμετώπιση περιστατικών που αφορούν ζητήματα υγιεινής, για την ασφάλεια τροφίμων και για τα λοιμώδη νοσήματα πάνω στα πλοία. Έχουμε ετοιμάσει και ένα ευρωπαϊκό εγχειρίδιο γι' αυτά τα ζητήματα, που αφορά τα κρουαζιερόπλοια. Έχει οδηγίες για την επιτήρηση των λοιμωδών νοσημάτων, για την υγιεινή των τροφίμων, για το νερό κτλ. Είναι ένα εγχειρίδιο που χρησιμοποιείται από όλη την Ευρώπη. Εμείς λοιπόν συντονίζουμε τους ελέγχους που γίνονται στα κρουαζιερόπλοια σε όλη την Ευρώπη, που ξεπερνούν τους 100 ελέγχους κάθε χρόνο», είπε καταλήγοντας ο καθηγητής.