Η Κοίμηση της Θεοτόκου είναι μια Θεομητορική εορτή των Χριστιανικών Εκκλησιών, η οποία εορτάζεται στις 15 Αυγούστου. Στην Ελλάδα γιορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα σε πολλά μέρη της χώρας, και ονομάζεται και «Πάσχα του καλοκαιριού». Αρχικά ήταν χωρισμένη σε δύο περιόδους, εκείνη πριν την γιορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα και εκείνη πριν της γιορτής της Κοίμησης της Θεοτόκου. Το 10ο αιώνα, συνενώθηκαν σε μια νηστεία που περιλαμβάνει 14 ημέρες και ξεκινά την 1η Αυγούστου.

Είναι διατροφική περίοδος ιδιαίτερα απαιτητική για τις παλιότερες γενιές, αλλά και για όσους και όσες την ακολουθούν πιστά και σήμερα, αφού ακόμη και η κατανάλωση λαδιού επιτρέπεται μόνο Σάββατα και Κυριακές. Στη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα στις 6 Αυγούστου νηστεύεται και  το ψάρι. Κατά τη γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου καταλύονται τα πάντα, εκτός κι αν η γιορτή πέσει σε ημέρα Τετάρτη ή Παρασκευή, οπότε καταλύεται μόνο το ψάρι.

Κατά την παράδοση, όταν η Παναγία πληροφορήθηκε άνωθεν τον επικείμενο θάνατό της, προσευχήθηκε στο όρος των Ελαιών, ετοιμάστηκε και ανέφερε το γεγονός στους Αποστόλους. Επειδή κατά την ημέρα της κοίμησης δεν ήταν όλοι οι Απόστολοι στα Ιεροσόλυμα, μια νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε κοντά της. Την τοποθέτησαν στο μνήμα της Γεσθημανής. Μετά από τρεις μέρες ο τάφος ήταν άδειος. Η Παναγία ανελήφθη στους ουρανούς.

Νηστίσιμες τροφές
Λαχανικά, όσπρια, πατάτες, ζυμαρικά, ξηροί καρποί, ελιές, φρούτα. Επίσης, όταν νηστεύουμε και δεν τρώμε ούτε το λάδι, δεν πίνουμε ούτε κρασί ούτε και οινοπνευματώδη ποτά. Μόνο τις ημέρες εκείνες που τρώμε τουλάχιστον το λάδι, επιτρέπονται το κρασί και τα οινοπνευματώδη. Να σημειώσουμε εδώ, ότι όταν λέμε πως την ημέρα αυτή τρώμε το ψάρι, σημαίνει ότι δεν τρώμε κρέας, γαλακτερά, τυροκομικά και αυγά (τρώμε δηλαδή μόνο το ψάρι και το λάδι).

Εάν κάνουμε τη νηστεία με πρόγραμμα και σωστό τρόπο θα μπορέσουμε να έχουμε μόνο τα οφέλη της νηστείας και καμία επιβάρυνση στην υγεία μας:

Να τρώμε πάντα πρωινό που να περιέχει φρούτο ή χυμό και ψωμί με ταχίνι ή δημητριακά με ξηρούς καρπούς.
Να τρώμε αρκετά φρούτα και μεταξύ των γευμάτων και ξηρούς καρπούς ( 10- 15 κομμάτια ).
Να υπάρχει πάντα σαλάτα μαζί με το κύριο γεύμα .
Να καταναλώνονται όσπρια 1-2 φορές την εβδομάδα .
Να καταναλώνονται θαλασσινά ( που επιτρέπονται ) 1- 2 φορές την εβδομάδα
Να έχουμε ποικιλία στη διατροφή μας
Να πίνουμε ικανοποιητική ποσότητα υγρών .