Lockdown Χριστούγεννα: Που αναμένεται αύξηση κρουσμάτων - Δεν θα υπάρξει επέκταση στις ώρες μετακινήσεων - Οι φόβοι για το click away [vids]
Μικρή άνοδος στον αριθμό των κρουσμάτων του κορονοϊού αναμένεται να σημειωθεί στη Θεσσαλονίκη στις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, παρά την πτώση που καταγράφεται την Κυριακή (13/12), δείχνει το μοντέλο του καθηγητή Υγειονομικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, ειδικού σε μαθηματικά μοντέλα επιδημιολογικής διασποράς, Δημοσθένη Σαρηγιάννη, ο οποίος επισημαίνει ότι το άνοιγμα του λιανεμπορίου στην πόλη θα ήταν προβληματικό.
Υπογραμμίζοντας τον ρόλο των καιρικών συνθηκών στη μετάδοση κορονοϊού, η ερευνητική ομάδα του κ. Σαρηγιάννη αναφέρει σε σημερινή της ανακοίνωση ότι εάν παραμείνουν σε ισχύ τα μέτρα που εφαρμόζονται για την αποφυγή διάδοσης του κοροναϊού (Lockdown) μέχρι τις εορτές των Φώτων, τότε «θα είμαστε στα 180- 200 κρούσματα, ενώ εάν συνεχιστούν τα μέτρα μέχρι και τις 20/1 ή στο τέλος Ιανουαρίου, τότε θα πέσουμε στα 160-120».
Τονίζει ότι εάν τα σχολεία ανοίξουν όπως προγραμματίζεται στις 8 Ιανουαρίου 2021, «τότε η πορεία της πτώσης θα επιβραδυνθεί και εάν ανοίξουν στις 20 Ιανουαρίου 2021, τότε τα κρούσματα θα κυμαίνονται μεταξύ 210 και 230». «Φυσικά», όπως τονίζει η ερευνητική ομάδα του καθηγητή κ. Σαρηγγιάννη «η εστίαση θα πρέπει να ανοίξει πολύ πιο μετά».
«Δεν θα υπάρξει επέκταση στις ώρες μετακινήσεων τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά»
Μιλώντας στο Mega, ο κ. Γεωργιάδης ξεκαθάρισε ότι «επέκταση στις ώρες μετακινήσεων δεν θα υπάρξει. Ο κίνδυνος στα ρεβεγιόν να μεταφέρουμε τον κορονοϊό σε μεγαλύτερους, κατά τους γιατρούς, είναι ό,τι πιο επικίνδυνο».
Γεωργιάδης: Τέλος το click away αν υπάρξει συνωστισμός
Επίσης, με αφορμή τα αυξημένα κρούσματα στη Δυτική Αττική και τους κινδύνους που φέρνει το άνοιγμα της αγοράς, ο Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε ότι «έχουμε πει ότι αν δούμε εικόνες συνωστισμού θα κλείσουμε αμέσως. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους λοιμωξιολόγους, αν μας δώσουν σήμα θα κλείσουμε. Κάναμε την εναλλακτική πρόταση για την παράδοση εκτός των καταστημάτων, εμένα επιλογή μου ήταν να είναι ανοιχτά τα καταστήματα, αλλά αυτό ήταν επιδημιολογικά αδύνατο».
Όσο για την πρεμιέρα του click away, ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι «η πρώτη μέρα της "παράδοσης εκτός" κύλησε εξαιρετικά ικανοποιητικά. Σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες υπήρχαν χιλιάδες παραγγελίες που εκτελέστηκαν σήμερα. Ο πιο βασικός μας στόχος, που ήταν να αποφορτίσουμε τους ταχυμεταφορείς, φαίνεται πως επετεύχθη. Πολλά μικρά καταστήματα έκαναν κάτι παραπάνω. Δεν θέλω να πουλήσω ότι μπορεί να ισοφαρίσουν τον κανονικό τους τζίρο».
Ενώ για τα εμπορικά κέντρα δήλωσε: «Τα εμπορικά κέντρα δεν λειτουργούν, όπως είχαμε πει. Δεν μπορεί κάποιος να μπει στους κοινόχρηστους χώρους των εμπορικών κέντρων. Εφόσον πρόκειται όμως για ραντεβού με έναν πελάτη, για τα καταστήματα των εμπορικών κέντρων, μπορούν να κάνουν το ίδιο με τα υπόλοιπα καταστήματα παραδίδοντας στο δρόμο, σε έναν εξωτερικό χώρο, πάντα με ραντεβού και σε συγκεκριμένο χρόνο. Δεν θέλαμε να ευνοήσουμε τα μεν ή τα δε καταστήματα».
Για τις αγορές παιχνιδιών
Σχετικά με το από πού μπορούν να αγοράσουν οι γονείς παιχνίδια, ο κ. Γεωργιάδης είπε: «Μπορούν και τα σούπερ μάρκετ να πουλάνε παιχνίδια, αλλά μόνο με παράδοση εκτός. Για την αγορά παιχνιδιών κρίνεται το πώς θα πάνε οι πωλήσεις την εορταστική περίοδο. Για λόγους ισονομίας, είπαμε παράδοση εκτός στα παιχνίδια, παντού».
«Για τα ινστιτούτα αισθητικής εμείς ακόμα δεν είμαστε έτοιμοι. Θα δούμε πώς θα λειτουργήσουν τα κομμωτήρια από αύριο και θα δούμε αν υπάρχει τρόπος να το επανεξετάσουμε. Στα κομμωτήρια είναι αλλιώς. Στα νύχια έχεις επαφή. Θεωρήθηκε πιο επικίνδυνη διαδικασία, από ό,τι το κούρεμα. Όταν είμαστε έτοιμοι θα ανακοινώσουμε νέα απόφαση», είπε ο κ. Γεωργιάδης σχετικά με το αν θα ανοίξουν τα ινστιτούτα αισθητικής.
Υποτονική η πρώτη μέρα στην αγορά – Σε περίπτωση συνωστισμού ξανακατεβαίνουν ρολά
Πρεμιέρα για το λιανεμπόριο με τη μέθοδο του click away σήμερα, Κυριακή, με την αγορά να «ανεβάζει» ρολά, ελπίζοντας ότι κάτι θα καταφέρει να διασώσει από τον συνήθως υψηλό τζίρο των εορτών, και τους καταναλωτές να καλούνται να υιοθετήσουν έναν πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα τρόπο για να πραγματοποιούν τα ψώνια τους
Δειλά δειλά οι πρώτοι πελάτες βγήκαν στις αγορές με σκοπό να παραλάβουν αυτά που παρήγγειλαν το πρωί. Τα καταστήματα που άνοιξαν σήμερα για πρώτη φορά ανέμεναν τους πελάτες στις εισόδους, έχοντας έτοιμη την παραγγελία τους και ανα χείρας το POS προκειμένου να πραγματοποιηθεί η συναλλαγή πληρωμής.
Ωστόσο, η αγορά ήταν σήμερα, μάλλον μουδιασμένη. Στις 12:00 το μεσημέρι στην καρδιά του λιανεμπορίου, στην Ερμού, η κίνηση ήταν περιορισμένη, λίγοι ήταν και οι καταστηματάρχες που περίμεναν τους πρώτους πελάτες ύστερα από περίπου ένα μήνα. Την ίδια ώρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης οι καταναλωτές επίσης λιγοστοί, καθώς και στη συμπρωτεύουσα υπήρξαν πολλοί που προτίμησαν να κάνουν τις αγορές τους εξ’ ολοκλήρου μέσω e-shop.
Στο πλαίσιο αυτό οι έμποροι διατηρούν τις επιφυλάξεις τους στο κατά πόσο η μέθοδος του click away θα μπορέσει να μειώσει τη ζημιά του χριστουγεννιάτικου τζίρου.
Ωστόσο, πιο σαφής εικόνα θα υπάρξει τις επόμενες ημέρες, καθώς ο βροχερός καιρός αλλά και η μη εξοικείωση ακόμη των καταναλωτών με τα νέα μέτρα δεν επιτρέπουν ασφαλή συμπεράσματα. Άλλωστε η υπερφόρτωση των μεταφορικών εταιρειών, θα αναγκάσει αρκετούς να στραφούν στο click away, προκειμένου να μην αναμένουν την παραγγελία τους για εβδομάδες.
Την ίδια ώρα προστίθενται καταστήματα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν την μέθοδο αυτή. Όπως αναφέρει το ΦΕΚ που εκδόθηκε για τη λειτουργία των καταστημάτων με το σύστημα του click away, και τα εμπορικά κέντρα θα μπορούν, υπό προϋποθέσεις, να πωλούν τα προϊόντα τους στους καταναλωτές, αρκεί να έχουν ειδικό σημείο πώλησης σε χώρο εξωτερικώς του εμπορικού κέντρου.
Κατεβαίνουν τα ρολά σε περίπτωση συνωστισμού
Σε κάθε περίπτωση και με την ελπίδα να πεθαίνει πάντα τελευταία, οι προετοιμασίες στα καταστήματα του λιανεμπορίου προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα είναι πλέον πυρετώδεις, καθώς καθ’ όλο το διάστημα των εορτών, τουλάχιστον μέχρι τις 7 Ιανουαρίου, ο τρόπος λειτουργίας τους θα είναι ριζικά διαφορετικός.
Με το click away δεν επιτρέπεται η φυσική περιήγηση των καταναλωτών στα καταστήματα. Αντ’ αυτού, θα πρέπει να επιλέξουν τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν είτε μέσω του e-shop μιας επιχείρησης, είτε προβαίνοντας σε τηλεφωνική παραγγελία από το κατάστημα. Και για να ξέρουν τι θέλουν να αγοράσουν πρέπει να το δουν στη βιτρίνα, τουλάχιστον στα μικρά καταστήματα που δεν έχουν ιστοσελίδα.
Υπενθυμίζεται ότι στην περίπτωση του click away, ο πολίτης οφείλει να στείλει SMS κατ’ εξαίρεση μετακίνησης (κωδικός 2) στο 13033, προκειμένου να μεταβεί στο κατάστημα και να παραλάβει τα ψώνια του.