Από το Twix στα drift της BMW: Γιατί η Βρετανία απαγόρευσε τις διαφημίσεις τους
Όταν η δημιουργικότητα ξεπερνά τα όρια: Δύο τηλεοπτικές διαφημίσεις αυτοκινήτων (και μίας Σοκολάτας) που απαγορεύτηκαν.
Όταν οι διαφήμισεις συγκρούονται με τη λογική: Δύο (και μία) περιπτώσεις που κόπηκαν από την TV. Η δημιουργικότητα στις διαφημίσεις δεν γνωρίζει όρια. Εκτός αν μιλάμε για τα όρια της κυκλοφοριακής αγωγής ή της οδικής ασφάλειας. Από εντυπωσιακά car chases μέχρι… σοκολατένιες συγκρούσεις, υπάρχουν φορές που οι διαφημίσεις ξεφεύγουν λίγο παραπάνω απ’ όσο αντέχει η επιτροπή δεοντολογίας. Παρακάτω δες τέτοιες περιπτώσεις όπου οι διαφημίσεις πήγαιναν... τέζα και ακινητοποιήθηκαν απότομα.
Twix: Όταν η σοκολάτα έγινε «σάντουιτς» με αυτοκίνητα
Η διαφήμιση ξεκινά με έναν τύπο με ροκ... εμφάνιση και μαλλί που ανεμίζει. Ο ήρωάς μας «μπλέκει» σε μια επική καταδίωξη με το αυτοκίνητό του και... μπαμ! Καταλήγει σε μία σκηνή όπου δύο πανομοιότυπα, αυτοκίνητα (με το χρώμα της καραμέλας) στοιβάζονται το ένα πάνω στο άλλο — σαν μία διπλή δόση Twix.

Η διαφήμιση δέχθηκε πέντε επίσημες καταγγελίες για προβολή επικίνδυνης οδήγησης και ανευθυνότητας. Η εταιρεία Mars-Wrigley, ιδιοκτήτρια του Twix (αλλά και των M&Ms, Celebrations και Maltesers — το γλυκό καρτέλ καλά κρατεί), υποστήριξε πως πρόκειται για μια «κινηματογραφική παρουσίαση σε έναν κόσμο φανταστικό και μη ρεαλιστικό». Το ίδιο είπε και η Clearcast, ο οργανισμός που εγκρίνει τις διαφημίσεις προτού βγουν στον αέρα.
Διαφορετική γνώμη είχε η διαφημιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου (ASA) και τράβηξε χειρόφρενο. Το πόρισμά της ήταν: «Η διαφήμιση δεν πρέπει να προβληθεί ξανά διότι επικροτεί την επικίνδυνη οδήγηση».
Παρότι η ASA αναγνώρισε ότι η τελική σκηνή με τα αυτοκίνητα στοιβαγμένα ήταν δημιούργημα φαντασίας, είχε πρόβλημα με το πρώτο μισό, όπου η οδήγηση «παραβίαζε τους κανόνες του Κ.Ο.Κ.». Σημείωσαν επίσης την έμφαση στην ταχύτητα, το γρήγορο beat, τις μουσικές εντάσεις και — φυσικά — τις εμφανείς μαύρες γραμμές από τα καμένα ελαστικά.

Η Twix υπερασπίστηκε το δημιούργημα της, λέγοντας πως τα γυρίσματα έγιναν με νόμιμες ταχύτητες και ότι αν κάποιος προσπαθούσε να μιμηθεί την οδηγική εμπειρία, θα το έκανε με ασφάλεια. Στην τελική, όπως τόνισαν, το χιούμορ του Twix είναι από τη φύση του σουρεαλιστικό και παιχνιδιάρικο. Τίποτα από τα παραπάνω δεν... έπιασε
Οι παλαιότερες απόπειρες
- Volkswagen Australia: «Πολύ δυνατό για την τηλεόραση»
Η διαφήμιση προέρχεται από την Αυστραλία και την Volkswagen, για το νέο (τότε) Amarok V6 pickup. Το σλόγκαν της καμπάνιας ήταν «Too strong for TV» και, τελικά, ίσως αποδείχτηκε προφητικό.
Η διαφήμιση χρησιμοποιούσε μοντέλα υποκλίμακα και γραφικά για να δείξει το Amarok να προσπερνά άλλα οχήματα με άνεση σε δύσκολα τερέν. Όλη αυτή η φαντασμαγορία έγινε με προσοχή για να μην θιγούν τα υπερευαίσθητα μέλη της επιτροπής Ad Standards. Κι όμως, κάποιοι ένιωσαν προσβεβλημένοι και η διαφήμιση αποσύρθηκε από την τηλεόραση.
- BMW UK: Το M4 Convertible που μπέρδεψε
Η BMW δεν ξέφυγε ούτε αυτή από το… μάτι του μεγάλου αδερφού. Η διαφήμιση για την M4 Convertible έδειχνε τις εναλλακτικές ζωές του ιδιοκτήτη: χαλαρή βόλτα στην εξοχή και αγωνιστικές βόλτες στην πίστα.
Η ASA, όμως, θεώρησε πως «σε κάποια πλάνα δεν ήταν ξεκάθαρο αν η σκηνή διαδραματιζόταν σε πίστα ή σε δημόσιο δρόμο».
Παρόλο που αναγνωρίστηκε πως ένα αυτοκίνητο μπορεί να κάνει επικίνδυνους ελιγμούς σε πίστα, η επεξεργασία της διαφήμισης «θόλωνε τη γραμμή μεταξύ δρόμου και πίστας». Έτσι κόπηκε.
Στο τέλος... πάντα φταίει η ταχύτητα
Όπως φαίνεται, είτε μιλάμε για σοκολάτες, είτε για πανίσχυρα pickup, είτε για πολυτελή cabrio, ο κοινός παρονομαστής των απαγορεύσεων είναι ένας: Η υπερβολική ταχύτητα και το (υποτιθέμενο) κακό παράδειγμα στους θεατές.