Αμετάβλητη διατήρησε την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS και η Standard & Poor’s. Η DBRS, επιβεβαίωσε τη βαθμολογία ΒΒ (χαμηλό), τόσο για το μακροπρόθεσμο όσο και για το βραχυπρόθεσμο αξιόχρεο. Παράλληλα ο οίκος διατήρισε τις προοπτικές σταθερές, κάτι που υποδεικνυεί, ότι η ελληνική οικονομία πατάει γερά για τους επόμενους μήνες. Η αξιολόγηση από τον οίκο δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η Ελλάδα είναι από τις χώρες οι οποίες ναι μεν έχουν πληγεί βάναυσα από την ύφεση της πανδημίας του κορωνοϊού, ωστόσο τα ταμειακά της διαθέσιμα ύψους 37 δισ. ευρώ, της παρέχουν μία ασφάλεια.
Όπως αναφέρει ο οίκος η Ελλάδα μπήκε στην κρίση που προκλήθηκε από τον κορωνοϊό, μετά από χρόνια οικονομικής ύφεσης, ωστόσο κατάφερε να εξέλθει αυτής δημιουργώντας ένα μαξιλάρι ασφαλείας με τα ταμειακά της διαθέσιμα. Σε ΒΒ- διατήρησε τη βαθμολογία της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s Ratings, εκτιμώντας παράλληλα ότι η ύφεση για το 2020 για τη χώρα θα κινηθεί περί το 9%, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού, πριν ανακάμψει το 2021. Η S&P σημειώνει ότι, κατά την εκτίμησή της, η ελληνική κυβέρνηση έχει επαρκή δημοσιονομικά “μαξιλάρια” για την αντιμετώπιση των οικονομικών και δημοσιονομικών επιπτώσεων της πανδημίας, τα οποία υποστηρίζουν το αξιόχρεο του ελληνικού κράτους, σε συνδυασμό με το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ.
Eurostat: Εκτίναξη του δημόσιου χρέους της Ελλάδας
Εκτίναξη του δημοσιονομικού ελλείμματος και του δημόσιου χρέους στην Ευρωζώνη σημειώθηκε στο δεύτερο τρίμηνο του 2020, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό, σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat. Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης της Ευρωζώνης ανήλθε στο 11,6% του ΑΕΠ από 2,5% στο πρώτο τρίμηνο του 2020. Είναι το υψηλότερο που έχει σημειωθεί από την έναρξη της σχετικής χρονολογικής σειράς, ενώ και η αύξηση του ελλείμματος σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο είναι η υψηλότερη που έχει καταγραφεί.
Ποια η θέση της Ελλάδας
Ως συνέπεια της μεγάλης αύξησης του ελλείμματος, στο τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2020 το δημόσιο χρέος στην Ευρωζώνη ανήλθε στο 95,1% του ΑΕΠ από 86,3% στο τέλος του πρώτου τριμήνου και 86,2% το δεύτερο τρίμηνο του 2019. Το υψηλότερο δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του δεύτερου τριμήνου είχαν η Ελλάδα (187,4%), η Ιταλία (149,4%), η Πορτογαλία (126,1%), το Βέλγιο (115,3%), η Γαλλία (114,1%), η Κύπρος (113,2%) και η Ισπανία (110,1%), ενώ το χαμηλότερο είχαν η Εσθονία (18,5%) και το Λουξεμβούργο (23,8%). Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2020, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στην Κύπρο (17,1 ποσοστιαίες μονάδες), τη Γαλλία (12,8), την Ιταλία (11,8), την Ισπανία (11,1), το Βέλγιο (11), τη Σλοβακία (10,6) και την Ελλάδα (10,5).
ΕΛΣΤΑΤ: Στα €333,74 δισ. σκαρφάλωσε το δημόσιο χρέος το β’ τρίμηνο
Τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν και τον αντίκτυπο της πανδημίας στα δημόσια οικονομικά, με τα έσοδα το β’ τρίμηνο να διαμορφώνονται σε 18,269 δισ. ευρώ το β’ τρίμηνο του 2020 από 17,493 δισ. ευρώ το α’ τρίμηνο και 22,466 δισ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.
Αυξημένες εμφανίζονται οι δαπάνες στα 23,049 δισ. ευρώ το β’ τρίμηνο από 19,916 δισ. ευρώ το προηγούμενο τρίμηνο και 22,147 δισ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.
Το πρωτογενές ισοζύγιο εμφανίζει έλλειμμα 3,525 δισ. ευρώ από έλλειμμα 1,178 δισ. ευρώ το α’ τρίμηνο.
Υψηλότερο τελικά το χρέος του 2019 ως αναλογία του ΑΕΠ
Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε και τα Δημοσιονομικά στοιχεία για την περίοδο 2016-2019. Πρόκειται για την 2η ανακοίνωση στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος που γίνεται παράλληλα από όλα τα κράτη και από την Eurostat.
Τα στοιχεία δείχνουν πως το μεν πλεόνασμα παραμένει αμετάβλητο ως ποσοστό του ΑΕΠ στα 2,8 δισ. ευρώ (1,5% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος), ενώ το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές στο τέλος του 2019 εκτιμάται στα 331,1δισ. ευρώ (180,5% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος).
Το χρέος είναι υψηλότερο σε σχέση με την 1η ανακοίνωση λόγω του ΑΕΠ που αναθεωρήθηκε σε 183,413 δισ. ευρώ το 2019. «Οι αναθεωρήσεις στο αποτέλεσμα των ετών 2016 – 2019 οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία, σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών και στην αναθεώρηση του ΑΕΠ. Η μεταβολή του χρέους ως ποσοστό (%) του ΑΕΠ οφείλεται αποκλειστικά στην αναθεώρηση του ΑΕΠ», αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ.
Στην αντίστοιχη ανακοίνωση της Eurostat γίνεται σαφές πως αν και τα πλεονάσματα είναι τα πέμπτα υψηλότερα στην ΕΕ, η Ελλάδα έχει και το πιο υψηλό χρέος. Σημειώνεται πως το Πρωτογενές Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης ορίζεται εδώ ως το ESA 2010 (διαφέρει από αυτό της ενισχυμένης εποπτείας).