Black Friday 2020: Εξ' αποστάσεως φέτος οι αγορές - Πως ξεχωρίζουμε ένα αξιόπιστο site
Η Black Friday αποτελεί θεσμό πρόσφατα εισαγόμενο στην Ελλάδα, που, ωστόσο, έχει γίνει ιδιαίτερα αγαπητός από τους καταναλωτές. Η έξαρση της πανδημίας του κορονοϊού και τα περιοριστικά μέτρα που έχουν παρθεί για τον περιορισμό της εξάπλωσής του διαμορφώνουν μια νέα κατάσταση στην αγορά τόσο της Ελλάδας, όσο και της παγκόσμιας κλίμακας.
H Black Friday δεν ''γλίτωσε'' από τις νέες συνθήκες που επικρατούν, με τα καταστήματα να παραμένουν κλειστά κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου 2020, και με αποτέλεσμα οι καθιερωμένες προσφορές, αλλά και η ''Μαύρη Παρασκευή'' να πραγματοποιούνται αποκλειστικά διαδικτυακά.
Θα κινηθεί η αγορά;
Αξιοσημείωτα είναι τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΚΛΑ). Σύμφωνα με αυτά, είναι πιθανό η αγορά να μην κινηθεί ιδιαίτερα, παρά τις προσφορές που έχουν ήδη ξεκινήσει να κατακλύζουν το διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Το ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα που υποστηρίζει πως δεν θα προβεί σε κάποια αγορά την Black friday, αγγίζει το 73%.
Από το 27% που σχεδιάζει να προβεί σε αγορά, το 18% αναφέρει πως θα προέβαινε σε αγορά μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος και πριν την επιβολή νέων περιοριστικών μέτρων. Στον αντίποδα, το 8% σκόπευε να προβεί σε φυσικά καταστήματα, τα οποία έχουν ''βάλει λουκέτο''.
Πως ξεχωρίζουμε μια αξιόπιστη ιστοσελίδα
Οι διαδικτυακές αγορές, εν μέσω πανδημίας, αποτελούν λύση ασφάλειας αλλά και ευκολίας, με τους καταναλωτές να βάζουν ''στο καλάθι'' προϊόντα γρήγορα και εύκολα. Ωστόσο, αυτό δεν συνεπάγεται απουσία κινδύνων. Στον αντίποδα, κάθε αγορά που πραγματοποιείται μέσω του διαδικτύου απαιτεί αυξημένη προσοχή, καθώς ενέχει κινδύνους υποκλοπής προσωπικών δεδομένων. Με τις καταγγελίες για υποκλοπές προσωπικών στοιχείων καταναλωτών να αυξάνονται συνεχώς, υπάρχουν ορισμένα σημεία - κλειδιά που βοηθούν να πραγματοποιήσουμε αγορές με ασφάλεια μέσω του ίντερνετ.
Τι πρέπει να ελέγχουν οι καταναλωτές - Στοιχεία που καθορίζουν την αξιοπιστία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος:
• Πλήρης ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
• Αναλυτικά τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
• Συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κλπ). Να επιβεβαιώνουν ότι η τιμή που καλούνται να πληρώσουν ταυτίζεται με αυτήν που δηλώνεται στην ιστοσελίδα.
• Η διαθεσιμότητα, ο τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.
• Πληροφορίες ασφάλειας του ιστότοπου: εμφάνιση εικονιδίου ασφάλειας, δηλ. μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser, ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινά με https://).
• Να δίνει δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και τη πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
• Ο σύνδεσμος ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πανενωσιακή πλατφόρμα ΗΕΔ).