Ηλεκτρονικά διόδια: Ενιαίο e-pass για όλους τους αυτοκινητοδρόμους από τις 4 Νοεμβρίου
Από την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου τίθεται σε πλήρη λειτουργία η διαλειτουργικότητα των ηλεκτρονικών διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης. Αυτό σημαίνει ότι ο χρήστης θα μπορεί να χρησιμοποιεί έναν και μοναδικό πομποδέκτη κατά τη διέλευσή του από όλους τους αυτοκινητοδρόμους: Αττική Οδό, Νέα Οδό, Κεντρική Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, Εγνατία Οδό, Γέφυρα, Ολυμπία Οδό και Μορέα».
Ήδη από τις αρχές του καλοκαιριού γίνονται τεχνικές δοκιμές και έχουν ξεπεραστεί όλες οι μικρές τεχνικές δυσκολίες.
«Η διαλειτουργικότητα των αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή η δυνατότητα που δίνεται στους πολίτες να διέρχονται σε όλους τούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας με ένα ενιαίο πομποδέκτη, το ενιαίο e-pass, ήταν κάτι που από την πρώτη στιγμή το βάλαμε στις προτεραιότητές μας, αφού έπρεπε να επιτέλους να γίνει και στην Ελλάδα, αυτό που σε άλλες χώρες θεωρείται αυτονόητο, να μη χρειάζεται, δηλαδή ο οδηγός να αλλάζει 3-4 πομποδέκτες για την ίδια διαδρομή» τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών. «Έτσι, ένα χρόνιο αίτημα των πολιτών που κινούνται στους αυτοκινητοδρόμους και αφορούσε στη διευκόλυνσή τους και τη μείωση καθυστερήσεων, αντιμετωπίζεται οριστικά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών», πρόσθεσε ο ίδιος.
Τι ισχύει σήμερα
Σήμερα οι διασυνδεδεμένοι χωρίζονται σε δύο ομάδες: Αττική Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Γέφυρα στην πρώτη και Νέα Οδός και Κεντρική Οδός στη δεύτερη. Το βασικό σημείο τριβής ήταν το ποσοστό του κομίστρου που θα παρακρατεί η κάθε εταιρεία, που διαμορφώθηκε λίγο κάτω από το 2% (όταν, λ.χ., ο οδηγός χρησιμοποιεί πομποδέκτη της εταιρείας Α για να περάσει τα διόδια της Β, τότε η Α θα παρακρατήσει το ποσοστό αυτό και θα αποδώσει στη Β το υπόλοιπο). Με τη διασύνδεση των συστημάτων ο οδηγός θα μπορεί με πομποδέκτη οποιασδήποτε εταιρείας να περνάει τα ηλεκτρονικά διόδια όλης της χώρας, εφόσον βέβαια έχει επαρκές χρηματικό υπόλοιπο.
Η διαλειτουργικότητα, πάντως, θα είναι «ατελής». Για παράδειγμα, η φόρτιση ενός πομποδέκτη θα μπορεί να γίνεται μόνο στα διόδια αυτού που τον εκδίδει – επομένως, για να κινείται άνετα σε όλη τη χώρα με έναν πομποδέκτη, ο οδηγός θα πρέπει να φροντίζει πάντα να έχει επαρκή χρήματα ή να είναι συνδεδεμένος με τον τραπεζικό λογαριασμό του. Ομοίως, τα εκπτωτικά προγράμματα κάθε εταιρείας θα αφορούν μόνο τους συνδρομητές τους (λ.χ., δεν θα μπορεί ένας οδηγός με πομποδέκτη της Αττικής Οδού να έχει την έκπτωση που προσφέρει η Ολυμπία Οδός στα διόδιά της).