Καλλυντικά από το TikTok: Παιδιά και έφηβοι ρισκάρουν με τη χημεία του δέρματός τους λέει μελέτη
Παιδιά 7 ετών εφαρμόζουν προϊόντα skincare επηρεασμένα από influencers του TikTok, με ανησυχητικά αποτελέσματα.

Σήμερα, παιδιά ακόμα και 7 ετών δοκιμάζουν πολυσύνθετες ρουτίνες με ακριβά προϊόντα, που έχουν δει σε βίντεο στο TikTok και από influencers που προτείνουν ρουτίνες «get ready with me». Σύμφωνα με την πρώτη επιστημονική μελέτη στο Pediatrics Journal, το φαινόμενο αυτό δεν είναι και τόσο ακίνδυνη ενασχόληση, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε αλλεργίες και προβλήματα που θα διαρκέσουν μια ζωή.
Μια μελέτη που αποκαθηλώνει το TikTok skincare trend
Στο iflscience αναφέρεται ότι η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από το Northwestern Medicine, ανέλυσε TikTok βίντεο που είχαν αναρτηθεί από παιδιά και εφήβους έως 18 ετών, με εικονικούς λογαριασμούς που δηλώνονταν ως χρήστες 13 ετών. Σε δείγμα 100 βίντεο, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι οι περισσότερες ρουτίνες περιελάμβαναν κατά μέσο όρο έξι διαφορετικά προϊόντα – με κάποιες να φτάνουν ακόμη και τα δώδεκα. Και δεν μιλάμε για φτηνά καλλυντικά: το κόστος μιας μέσης ρουτίνας έφτανε τα 168 δολάρια, ενώ ορισμένες ξεπερνούσαν τα 500 δολάρια.
Η επικεφαλής της μελέτης υπογράμμισε ότι η πίεση που δημιουργείται στα κορίτσια για να επενδύουν τόσο χρόνο και χρήμα στην εικόνα τους είναι προβληματική. «Θέτουμε πολύ υψηλά πρότυπα για παιδιά που δεν έχουν προλάβει καν να γνωρίσουν το δέρμα τους», δήλωσε χαρακτηριστικά. Η υπερβολή δεν φέρνει πάντα αποτέλεσμα – ειδικά στην περίπτωση του δέρματος, όπου το λιγότερο είναι συχνά το καλύτερο.
Τα επικίνδυνα συστατικά που καίνε παιδικά πρόσωπα
Ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα της μελέτης ήταν βίντεο όπου μια έφηβη χρησιμοποίησε δέκα διαφορετικά προϊόντα μέσα σε έξι λεπτά. Στην πορεία άρχισε να αισθάνεται κάψιμο και προς το τέλος εμφάνισε ορατό ερεθισμό. Όπως σημειώνουν άλλοι ειδικοί, τα ενεργά συστατικά, όπως τα υδροξυοξέα, μπορεί να προκαλέσουν βλάβες όταν χρησιμοποιούνται άκριτα ή επαναλαμβανόμενα. Το γλυκολικό οξύ, για παράδειγμα, έχει θετικά αποτελέσματα υπό προϋποθέσεις, αλλά χρειάζεται προσοχή και σωστή καθοδήγηση.
Οι δημοφιλέστερες ρουτίνες στα TikTok περιείχαν κατά μέσο όρο έντεκα πιθανά ερεθιστικά συστατικά. Η χρόνια χρήση τέτοιων ουσιών αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης αλλεργικής δερματίτιδας εξ επαφής – μιας κατάστασης που ενδέχεται να περιορίσει για πάντα τις επιλογές σε προϊόντα φροντίδας του δέρματος και των μαλλιών. Συγχρόνως, από τις περισσότερες ρουτίνες έλειπε το στοιχειώδες: το αντηλιακό, ενώ κάποια σχετική μορφή προστασίας εντοπίστηκε μόνο στο 26% σε πρωινά πρωτόκολλα περιποίησης.
Όταν η ομορφιά συνδέεται με φυλετικές προκαταλήψεις
Πέρα όμως από τις χημικές ουσίες, η μελέτη εντόπισε κι ένα άλλο σοβαρό θέμα: τη φυλετική προκατάληψη. Πολλά από τα βίντεο χρησιμοποιούν κώδικες που συνδέουν την ομορφιά με την ανοιχτή, «φωτεινή» επιδερμίδα, προβάλλοντας έμμεσα λευκά πρότυπα αισθητικής. Η εμμονή με τη «φροντίδα του δέρματος» μοιάζει να συγχέει την υγεία με κοινωνικά κατασκευασμένα ιδανικά ομορφιάς – που συχνά περιλαμβάνουν τη λευκότητα, την αδυναμία και τη νεότητα.
Η μελέτη προκαλεί εύλογη ανησυχία για το μέλλον της Gen Alpha. Παιδιά που δεν έχουν τελειώσει ακόμα το γυμνάσιο υιοθετούν πρακτικές και πρότυπα ενηλίκων, πολλές φορές με σοβαρές συνέπειες. Το ερώτημα δεν είναι μόνο τι βάζουν στο πρόσωπό τους, αλλά και γιατί νιώθουν ότι πρέπει να το κάνουν. Όταν το skincare γίνεται εργαλείο εμπορικής επιβολής, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι επαγγελματίες υγείας καλούνται να δράσουν.