«Κινούμαι Ηλεκτρικά 4»: Νέα επιδότηση μόνο για ιδιώτες – Τι αλλάζει και ποιοι μένουν εκτός
Το νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4» φέρνει αλλαγές: αυξημένη επιδότηση για ιδιώτες, αποκλεισμός επαγγελματιών και αυστηρά όρια τιμής.

Νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4»: Επιδότηση με κοινωνικά κριτήρια και χωρίς τους επαγγελματίες. Η πρόταση για το νέο κύκλο επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4», βρίσκεται σε φάση διαβούλευσης με τα συναρμόδια υπουργεία και τους εμπλεκόμενους φορείς.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδιώκει να θέσει στο προσκήνιο ένα πιο στοχευμένο πρόγραμμα, που να απευθύνεται κυρίως σε ιδιώτες και να ενισχύει τη βιώσιμη μετακίνηση με βάση κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια.
Τι προβλέπει η πρόταση του νέου προγράμματος
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες:
- Ο συνολικός προϋπολογισμός θα αγγίζει τα 35 εκατομμύρια ευρώ.
- Αποκλείονται επαγγελματίες και εταιρείες· η επιδότηση αφορά αποκλειστικά φυσικά πρόσωπα.
- Η επιδότηση ανά όχημα υπολογίζεται στα 4.000 ευρώ, χωρίς συνυπολογισμό πρόσθετων bonus για απόσυρση ή εγκατάσταση φορτιστή.

- Το ανώτατο όριο στην καθαρή αξία (χωρίς ΦΠΑ) των οχημάτων κυμαίνεται μεταξύ 35.000 και 40.000 ευρώ.
Θα δοθεί η δυνατότητα ένταξης και σε όσους έχουν ήδη αγοράσει ηλεκτρικό όχημα από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2025.
Η πρόταση αυτή βρίσκεται ακόμα υπό διαμόρφωση και ενδέχεται να αλλάξει μετά τον διάλογο με την αγορά.
Απολογισμός προηγούμενων κύκλων
Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», από το 2020 έως σήμερα, έχει επιδοτήσει πάνω από 29.000 αιτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα, σκούτερ, ποδήλατα και φορτιστές. Συνολικά διατέθηκαν περίπου 71 εκατομμύρια ευρώ στους τρεις πρώτους κύκλους, ενισχύοντας σημαντικά την αγορά.
Σημαντική ήταν η συμμετοχή ιδιωτών, ενώ στον τρίτο κύκλο επιδότησης, ηλεκτρικά ταξί επιδοτήθηκαν με ποσά που έφτασαν έως και 24.500 ευρώ ανά όχημα. Ωστόσο, μόλις το 30% των επιλέξιμων επαγγελματιών αξιοποίησαν το μέτρο, γεγονός που οδήγησε στον αποκλεισμό τους από τον νέο κύκλο.

Η στρατηγική κατεύθυνση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4»
Η κυβέρνηση επιδιώκει να διαμορφώσει μια πολιτική που στηρίζει περισσότερα νοικοκυριά, δίνοντας ώθηση στην καθημερινή χρήση ηλεκτρικών οχημάτων από το ευρύ κοινό και όχι αποκλειστικά σε εταιρικούς στόλους ή επαγγελματίες. Η προσοχή στρέφεται στην προσβασιμότητα: πιο προσιτά οχήματα, λιγότερα “πολυτελή” μοντέλα, περισσότερες αιτήσεις.
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, συμμετέχει ενεργά στον σχεδιασμό της συνέχειας, εστιάζοντας στην ισορροπία μεταξύ δημοσιονομικών αντοχών και πράσινης μετάβασης.
Υπέρ και Κατά του νέου σχεδιασμού
Πλεονεκτήματα:
Ευρύτερη κοινωνική στόχευση: Επιδότηση σε περισσότερους ιδιώτες, άρα μεγαλύτερη διάχυση της ηλεκτροκίνησης.
Πιο δίκαιη κατανομή: Περιορίζεται η υπερσυγκέντρωση ενισχύσεων σε επαγγελματίες με υψηλότερα οφέλη.

Προώθηση προσιτών μοντέλων: Το όριο τιμής αποτρέπει την επιδότηση υπερπολυτελών οχημάτων.
Αναδρομικότητα: Επιβράβευση και όσων έσπευσαν να αγοράσουν νωρίς.
Προβληματισμοί:
Αποκλεισμός επαγγελματιών: Πολλοί μικρομεσαίοι επαγγελματίες δεν θα έχουν ξανά πρόσβαση σε επιδότηση.
Χαμηλότερη ενίσχυση: Τα 4.000 ευρώ είναι μικρότερα από τα προηγούμενα bonus, ιδίως σε σχέση με το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».

Ανεπαρκής προϋπολογισμός: Ανάλογα με τη ζήτηση, τα 35 εκατ. ευρώ μπορεί να εξαντληθούν ταχύτατα.
Έλλειψη bonus για απόσυρση: Δεν υπάρχει επί του παρόντος σαφής πρόβλεψη για απόσυρση παλαιών οχημάτων, κάτι που ήταν θελκτικό παλαιότερα.