Προανακριτική για τα Τέμπη: Παράβαση καθήκοντος το αδίκημα που ζητά η ΝΔ να διερευνηθεί για Καραμανλή
Στην αντεπίθεση η ΝΔ με την πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής η οποία θα διερευνήσει τυχόν ευθύνες, πλημμεληματικού χαρακτήρα, του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.

Μία εβδομάδα μετά από την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, η οποία στρέφεται κατά των Κώστα Αχ. Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη, όπως και των υφυπουργών τους, και η οποία ζητεί να ελεγχθούν για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, η ΝΔ κατέθεσε τη δική της πρόταση, βάζοντας στο κάδρο μόνο τον Κώστα Καραμανλή, για το πλημμεληματικού χαρακτήρα αδίκημα της παράβασης καθήκοντος.
Η πρόταση της κυβερνώσας παράταξης εστιάζει στα ζητήματα της διοικητικής εποπτείας που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση και στελέχωση του σιδηροδρόμου. Το «γαλάζιο» αίτημα αφορά την περίοδο από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως την ημέρα του δυστυχήματος, καθώς τότε ήταν που διαβιβαστηκαν οι επίμαχες επιστολές για την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση του ΟΣΕ.
Η κεντροδεξιά παράταξη επιμένει πως δεν στοιχειοθετείται το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, με το σκεπτικό, μεταξύ άλλων, πως αρμόδια είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Όπως αναφέρεται στο αίτημα, δεν προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε πρόθεση ή αμέλεια ως προς τη φερόμενη διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας ή ως προς την πρόκληση των θανάτων ή των σωματικών βλαβών των επιβαινόντων.
Όσον αφορά δε στον Χρήστο Σπίρτζη, αναφέρεται πως δεν ζητείται η παραπομπή του καθώς έχει επέλθει παραγραφή.
Η πρόταση της ΝΔ, όπως και αυτή του ΠΑΣΟΚ αναμένεται να συζητηθούν στην Ολομέλεια μέσα στον Ιούνιο, εφόσον δεν υπάρξει τελικώς και προσφυγή στο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο, ενώ μένει να φανεί τι μέλλει γενέσθαι με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς παραμένει η διαφωνία της Νέας Αριστεράς αναφορικώς με τη συμπερίληψη του πρωθυπουργού.
Δείτε εδώ όλο το κείμενο της Νέας Δημοκρατίας
Τι υποστηρίζουν πηγές της κυβερνητικής πλειοψηφίας
1) Η εποπτεία του υπουργείου σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ είναι διοικητική και δεν αφορά σε θέματα ασφαλείας, για τα οποία εκ του νόμου είναι υπεύθυνη η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία είναι Ανεξάρτητη Αρχή.
2) Ο ΟΣΕ είναι Ανώνυμη Εταιρεία, δηλαδή νομικό πρόσωπο με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής και υπεύθυνος για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας.
3) Το κατηγορητήριο κατά των δύο Διευθυντών του Υπουργείου τούς αποδίδει μεταξύ άλλων παραλείψεων ότι δεν προέβησαν στην απαιτούμενες ενέργειες (π.χ. εισηγήσεις) προς τον Υπουργό για τυχόν λήψη επιπλέον μέτρων. Αντίστοιχη επισήμανση υπάρχει και στο κατηγορητήριο κατά της προέδρου της ΡΑΣ
4) Από τη στιγμή που δεν έγιναν οι απαιτούμενες κατά τον Εφέτη Ανακριτή εισηγήσεις προς τον Υπουργό, είναι σαφές ότι αυτός δε μπορεί να έχει αντίστοιχη ποινική ευθύνη.
5) Επιβεβλημένη η γνήσια διαφοροποίηση της πολιτικής από την ποινική ευθύνη.
6) Εάν η μη υλοποίηση των συστημάτων επιπρόσθετης ασφάλειας γεννούσε για τους υπουργούς ποινικές ευθύνες, θα έπρεπε π.χ, οι Υπουργοί Υποδομών να είναι σε καθημερινή βάση ποινικά υπόλογοι για τα δυστυχήματα που γίνονται στις εθνικές οδούς που δεν έχουν ολοκληρωθεί (Πύργος – Πάτρα, ΒΟΑΚ).
7) Από τη μελέτη του συνόλου της δικογραφίας και ειδικότερα των στοιχείων που διαβιβάστηκαν αμελλητί δεν προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της ελεγχόμενης περιόδου προέβη σε πράξεις επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας ως απαιτεί το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα, κατά τους ισχυρισμούς του ΠΑΣΟΚ.
8) Το πιο σημαντικό: Την ημέρα κατά την οποία συνέβη το δυστύχημα οι εταιρείες ΟΣΕ ΑΕ και Hellenic Train, πληρούσαν σύμφωνα με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές το σύνολο των προϋποθέσεων ασφαλούς εκτέλεσης του δρομολογίου, κατά το οποίο επήλθε η σύγκρουση.
9) Από τη στιγμή που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει μόνο διοικητικό ρόλο σε θέματα ασφαλείας, η ΝΔ προτείνει τη σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για τον Κ. Καραμανλή για να διερευνηθούν τα ζητήματα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του ΟΣΕ, που έθιξαν τα δύο διευθυντικά στελέχη του υπουργείου.
10) Από τα στοιχεία της ποινικής δικογραφίας για το δυστύχημα των Τεμπών, που επισυνάφθηκε στο διαβιβαστικό έγγραφο του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας προς τη Βουλή, δεν καθίσταται σαφές σε ποιες ενέργειες προέβη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής για την αντιμετώπιση των δυο ζητημάτων που είχαν εγερθεί σε αυτά, δηλαδή της πρόσθετης χρηματοδότησης της εταιρείας ΟΣΕ ΑΕ χάριν και της άμεσης στελέχωσής της. Για αυτό προτείνεται περαιτέρω διερεύνηση, αν και στη δικογραφία δεν υπάρχουν περαιτέρω στοιχεία ώστε να εξαχθεί ασφαλές συμπέρασμα ως προς τις ενέργειες αυτές.