Μια νέα μορφή απάτης με ηλεκτρονικά μέσα, διαπίστωσε η Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες. Η νέα απάτη συνίσταται στην παραπλάνηση χρηστών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, από τους οποίους οι δράστες προσπαθούν να αποσπάσουν χρήματα υποδυόμενοι πιστωτές αυτών των χρηστών.

Η ανεξάρτητη Αρχή, εφαρμόζοντας μία νέα πολιτική πρόληψης του εγκλήματος διά της ενημερώσεως του κοινού, εξέδωσε ανακοίνωση για το θέμα στην οποία αναφέρει τα εξής: «Κατά τη διάρκεια του έργου της Αρχής διαπιστώνεται νέα μορφή απάτης με ηλεκτρονικά μέσα με τα οποία οι δράστες υποκλέπτουν περιεχόμενο μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και εν συνεχεία επικοινωνούν με τα θύματα εμφανιζόμενοι ως εκπρόσωποι φυσικών και νομικών προσώπων, με τα οποία το θύμα έχει συναλλαγές. Στη συνέχεια ζητούν από αυτούς (σ.σ.: τα θύματα) να κατατεθούν οφειλόμενα σε άλλους λογαριασμούς από τους συνήθως χρησιμοποιούμενους, με αποτέλεσμα να αποστέλλουν τα θύματα μεγάλα ποσά σε λογαριασμούς των δραστών, αντί σε εκείνον που πραγματικά οφείλουν τα χρήματα. Σημειώνεται η επικοινωνία μπορεί να γίνεται και με διακρατικούς διαύλους επικοινωνίας. Εφιστούμε την προσοχή του κοινού σε αυτή τη νέα μορφή ηλεκτρονικής απάτης».

Οι κανόνες για να μην πέσεις θύμα διαδικτυακής απάτης

1. Αγοράζουμε πάντα από αξιόπιστες πηγές
Η αγορά προϊόντων από άγνωστες διαδικτυακές πηγές, περιέχει πάντοτε μεγαλύτερο ρίσκο. Γι’ αυτό είναι προτιμότερο να πραγματοποιούμε τις αγορές μας από σελίδες που έχουμε χρησιμοποιήσει ξανά ή για τις οποίες έχουμε αρκετή πληροφόρηση για την αξιοπιστία τους.

Ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις όμως θα πρέπει απαραιτήτως να ελέγχουμε τις αξιολογήσεις άλλων πελατών, προτού αποφασίσουμε να τοποθετήσουμε την παραγγελία μας. Είναι προτιμότερο επίσης να χρησιμοποιούμε εγχώριες ιστοσελίδες καταστημάτων και λιανικών πωλήσεων (όταν είναι δυνατό), καθώς τότε είναι ευκολότερο και πιθανότερο να λύσετε προβλήματα που πιθανό να προκύψουν. Προτού προχωρήσουμε στην αγορά από κάποια ιστοσελίδα, βεβαιωνόμαστε για την ασφαλή διαδικασία μεταφοράς δεδομένων. Αναζήτησε το σύμβολο του λουκέτου στη γραμμή URL και τη χρήση των πρωτοκόλλων HTTPS και SSL κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο.

Μην ξεχάσετε στο τέλος να αφήσετε το δικό σας σχόλιο στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα ή πωλητή, με την δική σας εμπειρία εξυπηρέτησης. Με τον τρόπο αυτό θα βοηθήσετε άλλους να αναγνωρίσουν τις κακοτοπιές και να αποφύγουν τις παγίδες.

2. Χρησιμοποιούμε τη διαδικασία της αντικαταβολής
Όταν αγοράζουμε προϊόντα διαδικτυακά από ιδιώτη πωλητή, ποτέ δεν στέλνουμε προκαταβολικά χρήματα στην πωλητή. Αν είναι δυνατό, διατηρούμε το δικαίωμα της πρότερης παραλαβής του προϊόντος, χρησιμοποιώντας τη διαδικασία της αντικαταβολής.

3. Χρησιμοποιούμε πάντοτε πιστωτικές κάρτες
Χρησιμοποιώντας την πιστωτική μας κάρτα για την πραγματοποίηση των αγορών μας, αυξάνουμε τις πιθανότητες να λάβουμε αποζημίωση σε περίπτωση απάτης. Οι περισσότερες κάρτες διαθέτουν ισχυρή πολιτική προστασίας πελάτη. Αν δε λάβεις το προϊόν που έχεις παραγγείλει, ο εκδότης της κάρτας πιθανόν να σε αποζημιώσει.

Η χρήση της κάρτας μας όμως θα πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή. Εάν δεν πρόκειται να αγοράσεις κάποιο προϊόν ή υπηρεσία, μην υποβάλεις τα στοιχεία της κάρτας σου σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα.Πολλά διαδικτυακά καταστήματα ζητούν την αποθήκευση των στοιχείων πληρωμής. Προτού αποφασίσεις, σκέψου διπλά και βεβαιώσου ότι κατανοείς τους κινδύνους, που ελλοχεύουν από κάτι τέτοιο. Σε περιπτώσεις αγοράς υπηρεσιών με επαναλαμβανόμενη χρέωση, πριν δώσεις τα στοιχεία της κάρτας σου, ψάξε τον τρόπο διακοπής των χρεώσεων αυτών.

Ποτέ μη δώσεις τον αριθμό, το ΡΙΝ ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία για την κάρτα σου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Απόφυγε διαδικτυακές αγορές σε ιστοσελίδες, που δεν χρησιμοποιούν πλήρη αυθεντικοποίηση (Verified by VISA/ MasterCard Secure Code).

4. Πληρώνουμε μόνο μέσω ασφαλούς συσκευής και διαδικτυακής σύνδεσης
Προτού προχωρήσουμε στην πληρωμή οποιουδήποτε ποσού, βεβαιωνόμαστε για το πόσο ασφαλής είναι η σύνδεσή μας στο διαδίκτυο, αλλά και η συσκευή μας.

Με άλλα λόγια αποφεύγουμε τη χρήση δωρεάν ή ανοικτών/ δημόσιων δικτύων Wi-Fi και διατηρούμε το λειτουργικό σύστημα και το λογισμικό ασφαλείας της συσκευής μας, ανανεωμένο.

5. Δεν εμπιστευόμαστε διαφημίσεις, αναδυόμενα παράθυρα και super προσφορές
Ο λόγος είναι προφανής! Σκοπός των διαφημίσεων και των προσφορών είναι να προσεγγίσουν το κοινό και ενίοτε να το ξεγελάσουν.

Επιπρόσθετα, αν ένα αναδυόμενο παράθυρο ισχυρίζεται ότι έχετε κερδίσει κάποιο βραβείο, σκεφτείτε καλά πριν το ανοίξετε, γιατί πολύ πιθανό να κερδίσετε ένα ωραιότατο… κακόβουλο λογισμικό.

6. Κρατάμε αποδείξεις
Όταν αγοράζουμε κάποιο προϊόν ή υπηρεσία, αποθηκεύουμε πάντοτε όλα τα αποδεικτικά στοιχεία και έγγραφα, που σχετίζονται με αυτές τις αγορές μας. Είναι δυνατό να χρειαστούν αργότερα, για να αποδείξουμε τους όρους και προϋποθέσεις της αγοράς μας ή την πληρωμή για την αγορά αυτή.

7. Τι κάνουμε αν δεν παραλάβουμε τα προϊόντα;
Επικοινωνούμε με τον πωλητή. Αν δεν λάβουμε απάντηση, επικοινωνούμε με την τράπεζα μας.

Η ενημέρωση της Αστυνομίας σε τέτοιες περιπτώσεις και σε κάθε πιθανή υπόθεση απάτης, πρέπει να θεωρείται δεδομένη.